Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 212/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:16

     Dôvodová správa

 

 

A.                Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 150/2013 Z. z. o Štátnom fonde rozvoja bývania v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Miloš Svrček, Jozef Hlinka, Igor Kašper, Ľuboš Krajčír, Martin Borguľa, Miroslav Žiak, Mária Šofranko, Ľudovít Goga, Petra Hajšelová, Eva Hudecová, Jozef Lukáč, Adriana Pčolinská, Zuzana Šebová.

 

Jedným zo signifikantných nástrojov podpory rozvoja bývania je v súčasnej dobe Štátny fond rozvoja bývania. Prostredníctvom tohto nástroja štát dlhodobo podporuje financovanie priorít, ktoré sú premietnuté v štátnej bytovej politike pri rozširovaní a zveľaďovaní bytového fondu.

 

V súčasnosti  jeho podpora smeruje aj do oblasti podpory financovania výstavby a obnovy vybraných zariadení sociálnych služieb. Možno konštatovať, že Štátny fond rozvoja bývania patrí k významným prvkom zvyšovania kvality a dostupnosti bývania aj pre uvedený okruh žiadateľov. V § 6 ods. 6 citovaného zákona je uvedené, že na účely zákona o ŠFRB sa zariadením sociálnych služieb, pre ktoré je určená podpora, rozumie zariadenie podporovaného bývania, zariadenie pre seniorov, zariadenie opatrovateľskej služby, domov sociálnych služieb a špecializované zariadenie (§ 34 až 3638 a 39 zákona č. 448/2008 Z. z. o sociálnych službách a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnych službách“).

 

Cieľom návrhu tohto zákona je navrhnúť úpravu možností pre podporu obstarávania zariadení sociálnych služieb tak, aby došlo k zvýšeniu kvality života obyvateľov miest a obcí v dôchodkovom veku odkázaných na pomoc inej osoby a sociálne služby. Zároveň by malo dôjsť k zabezpečeniu ich návratu a začlenenia do bežného života komunity, ktorá umožní ich plnohodnotný život. Vzhľadom na to, že podiel zariadení sociálnych služieb na Slovensku je nízky, navrhuje sa zaviesť nové opatrenia, ktoré budú motivovať žiadateľov z verejného, ale aj súkromného sektora k obstarávaniu bývania v zariadeniach sociálnych služieb. Slovenská republika sa musí v čo najvýraznejšej miere pripojiť k celosvetovému trendu systematického odstraňovania dôsledkov modelu inštitucionálnej izolácie a segregácie ľudí vyžadujúcich dlhodobú pomoc a starostlivosť v špecializovaných zariadeniach.

 

Dostupnosť sociálnych služieb pre seniorov sa v súčasnosti stáva stále naliehavejšou výzvou najmä v súvislosti s demografickým vývojom populácie. Na zlepšenie súčasnej situácie by sa mali prijímať také strategické opatrenia, ktoré prispejú k zvýšeniu kapacít zariadení sociálnych služieb pre seniorov a zároveň povedú k lepšiemu finančnému ohodnoteniu práce opatrovateľov. Výzvou pre všetkých je tiež hľadať možnosti na investovanie verejných zdrojov do modernizácie už existujúcich zariadení, ale aj do výstavby a obstarania nových.

 

V snahe zvýšiť záujem žiadateľov o realizáciu zariadení sociálnych služieb navrhuje sa rozšíriť formu obstarania zariadenia sociálnych služieb o kúpu zariadenia sociálnych služieb, pričom od nadobudnutia právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia na toto kupované zariadenie  neuplynulo viac ako 3 roky.

 

Zámerom novely zákona je aj vytvorenie podmienok pre zvýšenie počtu zariadení sociálnych služieb, ako aj zvýšenie počtu lôžok v zariadeniach sociálnych služieb.

 

Návrh zákona súčasne obsahuje úpravy a doplnenia, ktorých potreba vyplynula z aplikačnej praxe.

Predloženým návrhom nevzniknú nové požiadavky na štátny rozpočet. Rozšírenie účelu bude financované z finančných prostriedkov vyčlenených zo štátneho rozpočtu v rámci existujúceho programu podpory rozvoja bývania.

 

Predložený návrh zákona nevyžaduje nové nároky na pracovné sily. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy a pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie. Predložený návrh zákona nemá žiadny vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, životné prostredie, informatizáciu a na služby verejnej správy pre občana.

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania. Dátum účinnosti sa navrhuje s prihliadnutím na dĺžku legislatívneho procesu a potrebnú legisvakanciu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu, s inými zákonmi a medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Osobitná časť

Čl. I 

K bodu 1

V zariadeniach sociálnych služieb, ktoré je možné podporovať podľa platného znenia zákona sa poskytujú celoročnou pobytovou formou sociálne služby na riešenie nepriaznivej sociálnej situácie z dôvodu ťažkého zdravotného postihnutia, nepriaznivého zdravotného stavu alebo z dôvodu dovŕšenia dôchodkového veku a nahrádzajú klientom prirodzené rodinné prostredie vrátane celoročného ubytovania (plnia teda tiež funkciu ich celoročného bývania).

Podľa platného znenia zákona  je možné poskytovať podporu na výstavbu zariadenia sociálnych služieb alebo prestavba nebytového priestoru na zariadenie sociálnych služieb a na obnovu zariadenia sociálnych služieb vrátane jeho zateplenia.

Predloženým návrhom sa navrhuje rozšíriť formu obstarania zariadenia sociálnych služieb o kúpu zariadenia sociálnych služieb, pričom od nadobudnutia právoplatnosti kolaudačného rozhodnutia na toto kupované zariadenie  neuplynulo viac ako 3 roky.

Pozitívnym vplyvom tohto návrhu je vytvorenie podmienok pre zvýšenie počtu zariadení sociálnych služieb, ako aj zvýšenie počtu lôžok v zariadeniach sociálnych služieb.

Vzhľadom na nedostatok zariadení sociálnych služieb a záujem zo strany samospráv ale aj súkromného sektora vstúpiť do tohto segmentu rozšírením foriem obstarávania sa podpory rozvoj jeho rozvoj.

Potreba neziskových organizácií ako jediného súkromného sektora, ktorý môže poberať sociálne dávky pre spomínané zariadenia vyplýva z vytvorenia zariadenia sociálnych služieb v už skolaudovanej stavbe ako východisko pre vytvorenie zabezpečenia splácania úveru.

Spoločenská potreba, a tým legitímny verejný záujem na stimulácii žiadateľov k využitiu tejto podpory, je daná potrebou zabezpečenia rozvoja kapacít zariadení sociálnych služieb v dôsledku starnutia populácie a jeho dôsledkov vo zvýšení podielu fyzických osôb odkázaných na dlhodobú starostlivosť pri sebaobsluhe s poskytovaním ošetrovateľskej starostlivosti, realizácie deinštitucionalizácie systému sociálnych služieb spojenej s pretransformovaním sociálnych služieb z veľkokapacitných zariadení do zariadení komunitného typu, potreby zabezpečenia ekonomizácie prevádzky zariadení sociálnych služieb zateplením, zvyšovania kvality poskytovaných sociálnych služieb modernizáciou a rekonštrukciou.

K bodom 2 až 4, 6 až 10, 12 až 17

Ide o legislatívno-technickú úpravu nadväzujúcu na zmenu, ktorou sa rozširuje forma obstarania zariadenia sociálnych služieb aj o kúpu.

K bodu 5

Ide o doplnenie a zjednotenie výpočtu výšky úveru vo vzťahu k podlahovej ploche obytných miestností, príslušentva obytných miestostí a spoločných priestorov zariadenia sociálnych služieb.

K bodu 11

V nadväznosti na uvedené sa navrhuje doplniť nový odsek 4 v § 14, aby sa zamedzilo opakovanému poskytnutiu podpory na obstaranie toho istého zariadenia sociálnych služieb pri výstavbe a následne kúpe.

Navrhuje sa, aby na obstaranie zariadenia sociálnych služieb bolo možné poskytnúť podporu aj vtedy, ak sa obstaráva formou tzv. budúcej kúpy.

K bodu 18

Podľa platného znenia zákona termín „primeranej lehote“ nedefinuje presný vymedzený čas na odstránenie nedostatkov žiadosti. Fond však o poskytnutí podpory musí informovať žiadateľa do 60 dní od doručenia žiadosti. Hoci pri písomnom dožiadaní doplnenia dokladov do úplnosti žiadosti je možné preskočiť poradie danej žiadosti, fond má za to, že nedefinovanie maximálneho termínu doplnenia dožadovaných dokladov spôsobí neprimerané predlženie posúdenia žiadosti. Stanovením maximálneho termínu dopĺňania dokladov do 30 pracovných dní bude určený dostatočne veľký časový rámec na doplnenie dokladov.

 

Čl. II

 

Navrhuje sa, aby novela zákona nadobudla účinnosť 1. júla 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 264
PoUtStŠtPiSoNe
: