Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 47/2021 Z. z.

najpravo.sk • 25.3. 2022, 12:41

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť 

 

Vládny návrh  zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 67/2020 Z. z. o niektorých mimoriadnych opatreniach vo finančnej oblasti v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 v znení neskorších predpisov sa predkladá ako iniciatívny materiál.

Naliehavosť prijatia návrhu zákona vyplýva z aktuálnej situácie, ktorá si vyžaduje okamžité a účinné riešenia na zmiernenie dopadov na daňovníkov v mimoriadnej situácii, ktorá nastala vplyvom šírenia koronavírusu.  

 

Cieľom predkladaného návrhu je pomôcť daňovníkom postihnutým ekonomickými opatreniami prijatými v rámci mimoriadnej situácie vyvolanej nebezpečnou nákazlivou ľudskou chorobou Covid-19, a to  zmiernením podmienok pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované dieťa podľa § 33 zákona o dani z príjmov, a uplatnením výdavkov zamestnávateľov alebo daňovníkov s príjmami z podnikania alebo z inej samostatne zárobkovej činnosti, ktoré vynaložili na testovanie alebo v súvislosti s ním na zistenie nákazlivej choroby COVID – 19 a prevenciu pred ňou za daňové výdavky.

Predkladaná úprava sa dotkne daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti alebo príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, a ktorí z dôvodu prijatých opatrení proti šíreniu koronavírusu nemohli vykonávať svoju prácu a dosahovať príjmy.  Týmto daňovníkom štát vyplatil príspevky v rámci pandemických opatrení prostredníctvom „pandemického“ nemocenského, ošetrovného, príspevkov poskytovaných v rámci aktívnej politiky trhu práce a dotácií poskytovaných kultúrnej obci z Ministerstva kultúry Slovenskej republiky. Tieto príjmy sú v súčasnosti od dane z príjmov oslobodené, v dôsledku čoho nevstupujú do zdaniteľných príjmov daňovníka, pričom  výška zdaniteľných príjmov daňovníka je jednou z podmienok rozhodujúcich pre uplatnenie nároku na daňový bonus na dieťa, a preto v prípade nedosiahnutia tejto hranice by daňovníci stratili nárok na daňový bonus.

 Preto sa v súvislosti s týmito oslobodenými príjmami upravuje podmienka pre uplatnenie daňového bonusu tak, že sa do zákonom určenej hranice výšky zdaniteľných príjmov započítajú aj tieto špecificky vymedzené oslobodené príjmy.

Počas obdobia pandémie sa za daňové výdavky budú považovať výdavky (náklady) zamestnávateľa alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré vynaložil na testovanie alebo v súvislosti s ním z dôvodu zistenia nákazlivej choroby COVID 19  a zabráneniu jej šírenia,  pričom sa jedná aj o výdavky vynaložené na blízke osoby zamestnanca alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré s ním žijú v spoločnej domácnosti, a výdavky daňovníka na fyzické osoby, ktorých výkon činnosti priamo súvisí s činnosťou daňovníka.

 

Návrh zákona nebol predmetom medzirezortného pripomienkového konania.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi,
s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, inými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná a s právom Európskej únie.

 

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti, na služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, má pozitívne vplyvy na sociálne vplyvy.

 

Účinnosť návrhu zákona sa navrhuje dňom vyhlásenia.

 

 

B. Osobitná časť

 

 

Čl. I

 

 

K § 24aa

 

Navrhovaná úprava je ďalším opatrením, ktoré by malo pomôcť daňovníkom postihnutým ekonomickými opatreniami prijatými v rámci mimoriadnej situácie vyvolanej nebezpečnou nákazlivou ľudskou chorobou Covid-19 a to  zmiernením podmienok pre uplatnenie daňového bonusu na vyživované deti podľa § 33 zákona č. 595/2003 Z.z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov (ďalej len „ZDP“).

 

Uvedené opatrenie je zamerané na daňovníkov, ktorí dosahujú príjmy zo závislej činnosti alebo príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti, pričom z dôvodu protipandemických opatrení nemohli vykonávať svoju prácu. Aj keď títo daňovníci dostali pomoc od štátu formou vyplácania pandemického nemocenského alebo ošetrovného alebo vyplatenia príspevkov v rámci pandemických opatrení cez aktívne opatrenia na trhu práce a dotácií pre pracovníkov v kultúre, ktoré sa oslobodili od dane z príjmov, mohli by práve z tohto dôvodu prísť o daňový bonus na vyživované deti.

 

Preto sa práve v súvislosti s týmito oslobodenými príjmami upravuje podmienka pre uplatnenie daňového bonusu a to tak, že sa do zákonom určenej hranice dosiahnutia výšky zdaniteľných príjmov (šesť násobok minimálnej mzdy, t.j. 580 x 6 = 3 480 eur) budú  započítavať aj oslobodené príjmy vymedzené v odseku 1.

 

Cieľom uvedenej úpravy je však dosiahnutie splnenia podmienky zákonom určenej výšky zdaniteľných príjmov pre možnosť uplatnenia daňového bonusu, pričom spôsob priradenia k príjmom podľa § 5 alebo k  § 6 ods. 1 a 2 v prípade ich súbehu je určený v § 33 ods. 1 ZDP.

Zároveň jednotlivé plnenia sú zväčša poskytované v súlade s osobitnými predpismi konkrétnemu poistencovi podľa toho, či je zamestnancom alebo samostatne zárobkovo činnosťou osobou, čo tiež určuje aj následný spôsob zahrnutia týchto príjmov pre účely splnenia príjmovej výšky na uplatnenie daňového bonusu.

 

Ak by však daňovník dosahoval požadovanú minimálnu výšku zdaniteľných príjmov z vlastnej vykonávanej činnosti aj bez príjmov uvedených v odseku 1, neuplatňuje postup zahrnutia podľa odseku 1 (to znamená, že ani nebude nič oznamovať) a postupuje výlučne podľa § 33 ZDP.

 

Pre správne zohľadnenie prijatých oslobodených príjmov v rámci podmienky dosiahnutia určenej minimálnej výšky zdaniteľných príjmov výlučne pre možnosť uplatnenia daňového bonusu návrh aj spresňuje, že do výšky týchto  príjmov sa zahrnú u daňovníka dosahujúceho príjmy

-                      z podnikania a z inej samostatne vykonávanej činnosti

  • preukázateľne prijaté príjmy uvedené v odseku 1 a) a b), t.j. príspevky prijaté v rámci aktívnych opatrení trhu práce a dotácie z ministerstva kultúry,  zaúčtované v účtovníctve daňovníka alebo zaevidované v daňovej evidencii podľa § 6 ods. 11 ZDP od 1.1.2020 do 31.12.2020
  • preukázateľne prijaté príjmy uvedené v odseku 1 c) a d), t.j. pandemické nemocenské a pandemické ošetrovné priznané a vyplatené podľa § 293er zákona č. 461/2003 Z. z. v znení zákona č. 63/2020 Z. z., (ďalej len „zákon č. 461/2003 Z.z.).

(Podľa zákona č. 461/2003 Z.z. sú uvedené plnenia vyplácané za obdobie, kedy nemohol vykonávať svoju činnosť a teda dosahovať príjmy z podnikania a z inej samostatnej zárobkovej činnosti)

-                      zo závislej činnosti preukázateľne prijaté od 1.1.2020 najdlhšie do 31.1.2021, ak sa týkajú zdaňovacieho obdobia 2020.

(V prípade pandemického nemocenského a pandemického ošetrovného podľa zákona č. 461/2003 Z.z. sú uvedené plnenia vyplácané za obdobie, kedy nemohol vykonávať svoju činnosť a teda dosahovať príjmy z závislej činnosti).

 

Zároveň  predložený návrh upravuje, že zamestnávateľovi zamestnanec oznámi výšku preukázateľne prijatého príjmu uvedeného v odseku 1, ale len v prípade ak mu nepostačujú príjmy zo závislej činnosti pre účely uplatnenia daňového bonusu (odsek 3 predloženého návrhu),  do 15.2.2021 a zamestnávateľ na uvedené prihliadne pri uplatnení daňového bonusu v rámci ročného zúčtovanie preddavkov z príjmov zo závislej činnosti. Uvedené platí za predpokladu, že zamestnanec požiadal o vykonanie ročného zúčtovania.

 

V prípade, ak zamestnávateľ už vykonal ročné zúčtovanie za rok 2020, môže postupovať podľa § 40 ZDP, t.j. vystaví opravené ročné zúčtovanie preddavkov z príjmov zo závislej činnosti.

 

 

K § 24ab

 

Navrhovanou úpravou sa počas mimoriadnej situácie zabezpečí, aby zamestnávatelia alebo daňovníci s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti si mohli ako daňový výdavok uplatniť všetky výdavky, ktoré vynaložili na testovanie alebo v súvislosti s ním z dôvodu zistenia nebezpečnej choroby COVID 19  a tým predchádzaniu jej šírenia.

Daňovými výdavkami budú aj výdavky vynaložené na blízke osoby zamestnancov alebo daňovníka s príjmami z podnikania alebo z inej samostatnej zárobkovej činnosti, ktoré s nimi žijú v spoločnej domácnosti.

 

Navrhovaná úprava umožňuje uznať do daňových výdavkov aj výdavky daňovníka vynaložené na testovanie fyzických osôb, ktoré vykonávajú činnosť pre daňovníka v mieste jeho podnikania. Ide o osoby, ktoré sa v rámci testovania nachádzajú v podniku daňovníka a plnia pokyny prevádzkovateľa podniku podľa jeho zadania a objednávok. Medzi takéto osoby sa zahŕňajú aj pracovníci spolupracujúcich spoločností, ktorí vykonávajú svoju prácu fyzicky na pracoviskách zadávateľov služieb ako sú napr. pracovníci externej spoločnosti, ktorí vykonávajú formou poskytovania služieb činnosti logistiky, servisnej činnosti, upratovacej činnosti.

 

V prípade zabezpečenia testovania zamestnancov a ich blízkych osôb, takto poskytnuté nepeňažné plnenie, nebude podliehať zdaneniu. V prípade, ak zamestnávateľ už vykonal ročné zúčtovanie za rok 2020 alebo vydal potvrdenie o zdaniteľných príjmoch za rok 2020, môže postupovať podľa § 40 ZDP, t.j. vystaví opravné ročné zúčtovanie preddavkov z príjmov zo závislej činnosti alebo opravné potvrdenie o zdaniteľných príjmoch za rok 2020.

Uvedené sa použije na celé obdobie pandémie, t.j. aj spätne za zdaňovacie obdobie roka 2020.

 

Čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia v Zbierke zákonov z dôvodu čo najrýchlejšieho poskytnutia pomoci daňovníkom postihnutých ekonomickými opatreniami prijatými v rámci mimoriadnej situácie vyvolanej chorobou COVID-19.

 

 

   Schválené vládou SR dňa 27. januára 2021.

 

 

 

 

Igor Matovič, v.r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Eduard Heger, v.r.

podpredseda vlády a minister financií

Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 259
PoUtStŠtPiSoNe
: