Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
Predplatné
Piatok, 26. apríl 2024 | meniny má Jaroslava , zajtra Jaroslav
Svetový deň duševného vlastníctva
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 457/2021 Z. z.

najpravo.sk • 25.3. 2022, 12:43

Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov na základe Programového vyhlásenia vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020 – 2024 a Plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na mesiace jún až december 2021.

Cieľom predkladaného návrhu je zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb v hospodárstve tak, aby sa minimalizovala potreba používania 1 a 2 eurocentových mincí, čo povedie k zníženiu nákladov podnikateľov a verejnosti za poplatky bánk za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí, k zjednodušeniu vydávania mincí pri hotovostnom platobnom styku a aj k pozitívnemu efektu na životné prostredie znižovaním použitia obalového materiálu a znižovaním počtu prepráv týchto mincí.

Príjemcovia platieb aj po tom, ako sa návrhom zákona zavedie povinné zaokrúhľovanie, budú naďalej povinní prijať pri platbách v hotovosti 1 a 2 eurocentové mince. To znamená, že 1 a 2 eurocentové mince zostanú na Slovensku všeobecne akceptovaným zákonným platidlom tak dlho a v takom rozsahu, ako zostávajú zákonným platidlom podľa právnych predpisov Európskej Únie.

Navrhované je zaokrúhľovanie použitím podobných princípov ako pri zrušení 10 a 20 halierových mincí v minulosti, zaokrúhľovanie len hotovostných platieb, nakoľko cieľom navrhovanej zmeny je obmedzenie obehu mincí, ktoré súvisia s hotovosťou, pri použití  spôsobu zaokrúhľovania, ktorý je neutrálny, spravodlivý pre obe strany, obchodníka aj kupujúceho. Pri platbe v hotovosti do 5 eurocentov sa navrhuje zaokrúhlenie na 5 eurocentov.

Návrh zákona má negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá sociálne vplyvy, vplyvy na manželstvo, rodičovstvo a rodinu, na informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana, má pozitívny vplyv na životné prostredie a má pozitívny aj negatívny vplyv na podnikateľské prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi ústavného súdu, inými zákonmi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Podľa čl. 16 ods. 1 Legislatívnych pravidiel vlády Slovenskej republiky a podľa rozhodnutia Rady č. 98/415/ES o poradení sa s Európskou centrálnou bankou národnými orgánmi ohľadom návrhu právnych prepisov bol návrh zákona predložený na vnútrokomunitárne pripomienkovanie Európskej centrálnej banke, ktorej stanovisko je prílohou materiálu.

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2022 s dostatočnou dĺžkou legisvakancie.

 

 STANOVISKO EURÓPSKEJ CENTRÁLNEJ BANKY

z 20. apríla 2021

 

k pravidlám zaokrúhľovania pre platby v eurách

(CON/2021/14)

 

Úvod a právny základ

 

Európska centrálna banka (ECB) prijala 25. februára 2021 žiadosť Ministerstva financií Slovenskej republiky o stanovisko k návrhu zákona, ktorým sa mení zákon č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“)1.

1 Návrh zákona, ktorým sa mení zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 18/1996 Z. z. o cenách v znení neskorších predpisov.

2 Rozhodnutie Rady 98/415/ES z 29. júna 1998 o poradení sa s Európskou centrálnou bankou národnými orgánmi ohľadom návrhu právnych predpisov (Ú. v. ES L 189, 3.7.1998, s. 42).

Právomoc ECB vydať stanovisko je založená na článku 127 ods. 4 a článku 282 ods. 5 Zmluvy o fungovaní Európskej únie a na článku 2 ods. 1 prvej a druhej zarážke rozhodnutia Rady 98/415/ES2, keďže sa návrh zákona týka záležitostí meny a spôsobov platby. V súlade s článkom 17.5 prvou vetou rokovacieho poriadku Európskej centrálnej banky Rada guvernérov prijala toto stanovisko.

1. Účel návrhu zákona 1.1 Cieľom návrhu zákona je zavedenie zaokrúhľovania cien tovarov a služieb, ktoré sa platia v hotovosti, na najbližších 5 centov. Platby v hotovosti vo výške 1 a 2 centy sa zaokrúhlia na 5 centov. V prípade platieb v hotovosti v iných sumách sa nezaokrúhlená suma nižšia ako polovica hodnoty 5 centov zaokrúhli nadol a celkový zvyšok nezaokrúhlených platieb v hotovosti, ktorý je rovný alebo vyšší ako polovica hodnoty 5 centov, sa zaokrúhli nahor. Ak je nákup viacerých kusov tovaru platený jednou platbou v hotovosti, zaokrúhľuje sa len celková (výsledná) platba v hotovosti (t. j. cena jednotlivých položiek, ktoré spolu tvoria výslednú sumu v hotovosti, ktorá sa má zaplatiť, sa nezaokrúhľuje).

1.2 V dôvodovej správe sa uvádza, že cieľom návrhu zákona je minimalizovať potrebu používania 1 a 2 centových mincí, čo povedie k a) zníženiu nákladov podnikateľov a verejnosti za poplatky bánk za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 centových mincí, b) zjednodušeniu vydávania mincí pri platbách v hotovosti a c) zníženiu použitia obalového materiálu a prepráv týchto mincí, čo má pozitívny vplyv na životné prostredie.

 

2. Všeobecné pripomienky 2.1 Návrh zákona pravdepodobne nebude mať reálny vplyv na infláciu na Slovensku, najmä vzhľadom na to, že okrem platieb v hotovosti vo výške 1 a 2 centy je zaokrúhľovanie cien symetrické a obmedzuje sa na výsledné sumy v hotovosti, ktoré sa majú zaplatiť.

2.2 V súlade s článkom 128 ods. 2 zmluvy je právomoc prijať opatrenia na zosúladenie označovania a technických parametrov všetkých euromincí, s ktorými sa ráta do obehu v rozsahu potrebnom na zabezpečenie ich plynulého obehu v Únii, zverená Rade Európskej Únie, ktorá môže prijať opatrenia na návrh Európskej komisie a po porade s Európskym parlamentom a ECB. Štatút zákonného platidla eurocentových mincí v rámci eurozóny je stanovený v článku 11 nariadenia Rady (ES) č. 974/983. Okrem toho sa v článku 2 nariadenia (ES) č. 974/98 stanovuje, že euro ako mena eurozóny sa delí na sto centov. Štruktúra nominálnych hodnôt euromincí (t. j. 1, 2, 5, 10, 50 eurocentov, 1 a 2 eurové mince) sa od zavedenia eura nezmenila4. Používanie euromincí s rozdielnymi nominálnymi hodnotami, ako je to v súčasnosti, by však mali pravidelne a dôkladne preskúmavať príslušné inštitúcie podľa kritérií nákladovosti a postoja verejnosti. Komisia by predovšetkým mala vypracovať posúdenie vplyvu v súvislosti s ďalším vydávaním 1 a 2 eurocentových mincí5. V tejto súvislosti uskutočnila Komisia verejnú konzultáciu k jednotným pravidlám zaokrúhľovania pre hotovostné platby v eurách, pričom lehota na odpoveď skončila 11. januára 2021.

2.3 S cieľom zachovať jednotu a integritu jednotného menového priestoru a vzhľadom na uvedenú prebiehajúcu prácu Komisie ECB odporúča, aby sa všetky pravidlá zaokrúhľovania stanovili harmonizovaným spôsobom na úrovni Únie, a nie na vnútroštátnej úrovni6. Pravidlá povinného zaokrúhľovania euromincí by teda mali byť výlučne upravené v právnych predpisoch Únie a nie vo vnútroštátnych právnych predpisoch vzhľadom na skutočnosť, že euromince sú jedinými mincami so štatútom zákonného platidla v členských štátoch, ktorých menou je euro.

2.4 ECB tiež považuje za dôležité zdôrazniť, že právne predpisy o povinnom zaokrúhľovaní nesmú brániť tomu, aby boli 1 a 2 eurocentové mince akceptované ako platobný prostriedok, keďže sú de jure zákonným platidlom v celej eurozóne. V tejto súvislosti nesmú právne predpisy členských štátov viesť k rozdielnemu zaobchádzaniu s eurom ako zákonným platidlom. V tejto súvislosti vychádza ECB z toho, že podľa ustanovenia článku 17a zákona o Národnej banke Slovenska7 budú príjemcovia platieb aj po tom, ako sa návrhom zákona zavedie povinné zaokrúhľovanie, naďalej povinní prijať pri platbách v hotovosti 1 a 2 eurocentové mince. To znamená, že 1 a 2 centové mince zostanú na Slovensku všeobecne akceptovaným zákonným platidlom. ECB považuje za kľúčové, aby 1 a 2 eurocentové mince zostali všeobecne akceptovaným zákonným platidlom tak dlho a v takom rozsahu, ako zostávajú zákonným platidlom podľa právnych predpisov Únie.

2.5 ECB napokon poznamenáva, že znížené používanie 1 a 2 eurocentových mincí v dôsledku zaokrúhľovania zníži spotrebu zdrojov a podporí účelnejšie používanie hotovosti. To je v súlade s cieľmi hotovostnej stratégie Eurosystému do roku 20308 maximalizovať nákladovú efektívnosť hotovostného cyklu a sledovať environmentálnu stopu hotovosti a hľadať možnosti, ako ju zmenšiť.

 

 

3 Nariadenie Rady (ES) č. 974/98 z 3. mája 1998 o zavedení eura (Ú. v. ES L 139, 11.5.1998, s. 1).

4 Pozri odsek 2.1 stanoviska CON/2014/6. Všetky stanoviská ECB sa uverejňujú na webových stránkach EUR-Lex.

5 Pozri odôvodnenie 7 nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (EÚ) č. 651/2012 zo 4. júla 2012 o vydávaní euromincí (Ú. v. EÚ L 201, 27.7.2012, s. 135).

6 Pozri odsek 2.4 stanoviska CON/2014/6 a odsek 2.4 stanoviska CON/2018/41.

7 Zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska.

8 Dostupné na webovom sídle ECB na https://www.ecb.europa.eu/euro/cash_strategy/html/index.en.html

Toto stanovisko sa uverejní na webových stránkach EUR-Lex.

Vo Frankfurte nad Mohanom 20. apríla 2021

 

 

Prezidentka ECB

Christine LAGARDE

 

Osobitná časť

 

Čl. I

Navrhované znenie ust. § 3 ods. 4 zavádza povinnosť obchodníkom zaokrúhľovať cenu platenú kupujúcim v hotovosti, t. j. mincami a bankovkami platnej meny. Príjemcovia platieb aj po tom, ako sa návrhom zákona zavedie povinné zaokrúhľovanie, budú naďalej povinní prijať pri platbách v hotovosti 1 a 2 eurocentové mince.

Výhodou pre obchodníkov bude zníženie nákladov za poplatky bánk za vloženie resp. spracovanie 1 a 2 eurocentových mincí a  zjednodušenie vydávania mincí pri hotovostnom platobnom styku. Pre kupujúceho to bude znamenať, že bude jeho platba v hotovosti automaticky zaokrúhlená. Ak by mal spotrebiteľ obavu zo zvýšenia ceny zaokrúhlením, môže optimalizovať svoje nákupné správanie, napr. nákupom viacerých kusov tovaru tak, aby cena nákupu smerovala k zaokrúhleniu nadol.

Ak sa kupujúci rozhodne zaplatiť kombináciou platieb, napr. hotovosťou a platobnou kartou, obchodník musí s takouto platbou počítať a je na ňom, aby si registračnú pokladnicu na takýto spôsob zaplatenia nastavil. V každom prípade však bude platiť, že pri kombinácii platby, suma, ktorá sa bude zaokrúhľovať, bude len suma hradená v hotovosti.

Povinnosť zaokrúhľovania sa bude vzťahovať aj na obchodníkov, ktorí nemajú povinnosť používať registračnú pokladnicu.

Použitý spôsob zaokrúhľovania predstavuje neutrálny, spravodlivý spôsob pre obe strany, obchodníka aj kupujúceho. Podľa štúdie Odboru výskumu NBS je pri takomto zaokrúhľovaní pomer straty a výhody pri priemernom nákupe neutrálny, resp. mesačný náklad zaokrúhľovania predstavuje rozpätie 0-2 eurocenty. Pri platbe do 5 eurocentov sa vzhľadom na snahu o elimináciu 1 a 2 eurocentových mincí navrhuje zaokrúhlenie nahor, na 5 eurocentov, t. j. nákup do 5 eurocentov sa zaokrúhli na 5 eurocentov.

Rozdiely vniknuté zo zaokrúhľovania a s tým súvisiace zákony:

Z. č. 289/2008 Z. z. o používaní elektronickej registračnej pokladnice a o zmene a doplnení zákona Slovenskej národnej rady č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov (ďalej len “zákon o ERP“):

Podľa zákona o ERP bude na pokladničnom doklade uvedené zaokrúhlenie ceny (napr. + 0,01 alebo - 0,01) ako povinný údaj.

Zákon č. 431/2002 Z. z. o účtovníctve (ďalej len “zákon o účtovníctve“):

Rozdiel medzi požadovanou sumou na zaplatenie v hotovosti a sumu uvedenou na doklade sa bude účtovať ako náklady na zaokrúhlenie alebo výnosy zo zaokrúhlenia podľa zákona o účtovníctve.

Zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty (ďalej len “zákon o DPH“):

Výpočet DPH bude zo sumy pred zaokrúhlením. Navrhované zaokrúhľovanie pri platbe nákupu v hotovosti tak nebude mať vplyv na výpočet DPH z nákupu tovaru. Takto bude vplyv na podnikateľské prostredie z hľadiska  uplatňovania DPH neutrálny. Pokiaľ nákup pozostáva z tovarov podliehajúcich rôznej sadzbe DPH, výpočet DPH až po zaokrúhlení nákupu by bol zbytočne komplikovaný. Podľa v súčasnosti dostupných informácií, rovnaký prístup v oblasti DPH majú aj niektoré iné členské štáty, ktoré tiež obmedzili použitie 1 a 2 eurocentových mincí napr. Belgicko a Írsko.

Nadväzne na tieto skutočnosti finančná správa pre podnikateľov nastaví v e-kase, v zóne podnikateľa reporty, ktoré sú použiteľné na účtovné a daňové účely.

 

Príklady zaokrúhľovania:

Príklad 1  - platba v hotovosti:

Nákup:

rožok štandard 3x 0,07                                  .... 0,21 €

Mlieko polotučné 1 l                                     .... 0,89 €

Tradičné maslo z lahodnej smotany 125 g    .... 1,57 €

Chlieb pšenično ražný konzumný 1000 g     .... 0,99 €

Výsledná cena nákupu pred zaokrúhlením    .... 3,66 €

Zaokrúhli sa až výsledná cena nákupu ak je platená v hotovosti, a to  3,66 € nadol, na 3,65 €.

Kupujúci zaplatí v hotovosti po zaokrúhlení 3,65 €.

Ak by sa celý nákup platil, napr. platobnou kartou, výsledná platená cena sa nezaokrúhľuje a kupujúci zaplatí 3,66 €.

 

Príklad 2  - kombinácia platby v hotovosti a stravnými lístkami:

Výsledná cena nákupu pred zaokrúhlením    .... 48,34 €

Kupujúci chce zaplatiť dvomi stravnými lístkami v hodnote 3,83 €, spolu 7,66 € a zvyšok doplatiť v hotovosti.

Hodnota stravných lístkov, nakoľko nie je hotovosťou, sa odpočíta z výslednej nezaokrúhlenej ceny nákupu.

Zaokrúhli sa až zvyšná cena nákupu platená v hotovosti, čiže  48,34 – 7,66 = 40,68 €, a to nahor, na 40,70 €.

Kupujúci doplatí v hotovosti 40,70 €.

Výsledná cena nákupu po zaokrúhlení bude 48,36 €.

 

 

 

Príklad 3  - kombinácia platby v hotovosti a platobnou kartou:

a)

Výsledná cena nákupu                                   .... 48,32 €

Kupujúci chce zaplatiť v hotovosti 20 € a zvyšok platobnou kartou.

20 € sa odpočíta z výslednej hodnoty nákupu, t. j. 48,32 – 20 = 28,32 €.

Kupujúci doplatí 28,32 € platobnou kartou bez zaokrúhlenia.

b)

Výsledná cena nákupu                                   .... 48,32 €

Kupujúci chce zaplatiť v hotovosti 8,32 € a zvyšok platobnou kartou.

Kupujúci zaplatí 8,30 €  (8,32 € sa zaokrúhli nadol)a zvyšok 40,02 € doplatí platobnou kartou bez zaokrúhlenia.

 

Príklad 4 – reklamácia/vrátenie tovaru a služby:

Výsledná cena nákupu bola 58,42 €, platená v hotovosti, t. j. zaokrúhlená na 58,40 €.

a)      Kupujúci reklamuje celý nákup a vracia všetok tovar z bločku/nákupu.

Vrátená mu bude zaokrúhlená suma (tá, ktorá bola v hotovosti zaplatená pri nákupe), t. j. 58,40 €.

b)      Kupujúci reklamuje iba jednu položku z nákupu, napr. za 8,42 €.

Vrátená hotovosť sa zaokrúhli, t. j. vráti sa mu 8,40 €.

 

Príklad 5 -     platba za tovar a služby voucherom alebo predplatenou/prepaid (napr. darčekovou) kartou a s doplatkom v hotovosti:

Kupujúci nakúpi tovar spolu za 40 €. Platí predplatenou kartou, ktorá má zostatok 25,01 EUR.

Pokladník vyčerpá kartu a doplatok 14, 99 €platenýv hotovosti sa zaokrúhli na 15 €.

 

Príklad 6 - Loyalty transakcie, kde kupujúci platí nazbieranými bodmi plus doplatok (minimálne vo výške pre účely DPH):

Tovar má cenu 500 bodov a doplatok je 10,72 €.

Doplatok v hotovosti sa zaokrúhli na 10,70 €. Doplatok platený bezhotovostne sa nezaokrúhli, kupujúci zaplatí 10,72 €.

 

 

Príklad 7 -     dobitie Prepaid karty pri pokladni:

Ak zákazník požiada o dobitie Prepaid karty napr. na 100,02 € a chce zaplatiť v hotovosti, nejde o nákup tovaru alebo služby, ale ide o „inú finančnú transakciu“,  ktorá nie je pre potreby tohto zákona považovaná za platbu kupujúcim za tovar.

 

Pri uplatňovaní tohto ustanovenia je potrebné brať do úvahy, že ide o zaokrúhľovanie len fyzicky platenej hotovosti za tovar (keďže cieľom je obmedzenie používania 1 a 2 eurocentových mincí). Akékoľvek prostriedky, ktoré podľa iných právnych predpisov sú považované za hotovosť, sa v tomto prípade za hotovosť nepovažujú.

 

Tabuľka s príkladmi zaokrúhľovania platených cien:

Platená cena v € pred zaokrúhlením

 

Platená cena v € po zaokrúhlení

Poznámka

0,01

 

0,05

Cena do 0,02 € vrátane, ktorá by sa zaokrúhlila na 0,00 €, sa zaokrúhli nahor, na 0,05 €.

0,02

 

0,05

Cena do 0,02 € vrátane, ktorá by sa zaokrúhlila na 0,00 €, sa zaokrúhli nahor, na 0,05 €.

0,03

 

0,05

Zaokrúhlenie nahor.

0,04

 

0,05

Zaokrúhlenie nahor.

0,05

 

0,05

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,06

 

0,05

Zaokrúhlenie nadol.

0,07

 

0,05

Zaokrúhlenie nadol.

0,08

 

0,10

Zaokrúhlenie nahor.

0,09

 

0,10

Zaokrúhlenie nahor.

0,10

 

0,10

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,11

 

0,10

Zaokrúhlenie nadol.

0,12

 

0,10

Zaokrúhlenie nadol.

0,13

 

0,15

Zaokrúhlenie nahor.

0,14

 

0,15

Zaokrúhlenie nahor.

0,15

 

0,15

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,16

 

0,15

Zaokrúhlenie nadol.

0,17

 

0,15

Zaokrúhlenie nadol.

0,18

 

0,20

Zaokrúhlenie nahor.

0,19

 

0,20

Zaokrúhlenie nahor.

0,20

 

0,20

Suma sa nezaokrúhľuje.

0,21

 

0,20

Zaokrúhlenie nadol.

0,22

 

0,20

Zaokrúhlenie nadol.

0,23

 

0,25

Zaokrúhlenie nahor.

0,24

 

0,25

Zaokrúhlenie nahor.

0,25

 

0,25

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,26

 

0,25

Zaokrúhlenie nadol.

0,27

 

0,25

Zaokrúhlenie nadol.

0,28

 

0,30

Zaokrúhlenie nahor.

0,29

 

0,30

Zaokrúhlenie nahor.

0,30

 

0,30

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,31

 

0,30

Zaokrúhlenie nadol.

0,32

 

0,30

Zaokrúhlenie nadol.

0,95

 

0,95

Cena sa nezaokrúhľuje.

0,96

 

0,95

Zaokrúhlenie nadol.

0,97

 

0,95

Zaokrúhlenie nadol.

0,98

 

1

Zaokrúhlenie nahor.

0,99

 

1

Zaokrúhlenie nahor.

1

 

1

Cena sa nezaokrúhľuje.

1,01

 

1

Zaokrúhlenie nadol.

1,02

 

1

Zaokrúhlenie nadol.

1,03

 

1,05

Zaokrúhlenie nahor.

 

 

Čl. II

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2022. Navrhovaná účinnosť počíta s časovým priestorom pre podnikateľov na úpravu registračných pokladníc a iných potrebných softvérov.

 

 

Bratislava  7. júla 2021

 

 

 

 

Eduard Heger  v. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Igor Matovič  v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 282

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: