Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 270/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:12

Dôvodová správa

 

Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky  č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Milan Vetrák, Petra Hajšelová, Juraj Šeliga, Milan Laurenčík a Roman Foltin.

Cieľom návrhu zákona je zachovať pre poslancov Národnej rady Slovenskej republiky naďalej možnosť, aby ich asistentmi mohli byť aj fyzické osoby, ktoré si založili jednoosobovú spoločnosť s ručením obmedzeným za predpokladu, že tieto osoby sú zároveň aj jedinými spoločníkmi a konateľmi takýchto obchodných spoločností a spĺňajú všetky ostatné podmienky pre výkon funkcie asistenta poslanca Národnej rady Slovenskej republiky.

Návrh zákona nemá dopad na rozpočet verejnej správy. Nepredpokladá vplyv na podnikateľské prostredie ani na životné prostredie a nevyvoláva sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyv ani na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj s právom Európskej únie.

 

 Osobitná časť

 

K Čl. I

K bodu 1

Ide o legislatívno-technickú úpravu, ktorá bezprostredne súvisí s Čl. I bodom 2 tohto návrhu zákona.

K bodu 2

Hoci možnosť, aby boli asistentmi poslancov aj tzv. jednoosobové spoločnosti s ručením obmedzeným, nebola vylúčená v zmysle zákona Národnej rady Slovenskej republiky  č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov ani doteraz, a to s prihliadnutím na odkaz č. 1b, ktorý v poznámke pod čiarou odkazoval aj na Obchodný zákonník, Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky bola nedávno podrobená vládnemu auditu MF SR č. 20100029-P-13 za auditované obdobie 01.01.2019 – 31.12.2019 a súvisiace obdobia. V záveroch tohto auditu sa okrem iného uvádza, že: „predpoklady na výkon funkcie asistenta poslanca Národnej rady Slovenskej republiky môže splniť iba fyzická osoba a teda asistentské zmluvy môžu byť uzatvárané jedine s fyzickými osobami ako podnikateľskými subjektmi s vylúčením výkonu podnikateľskej činnosti prostredníctvom obchodných spoločností.“.

Napriek tomu, že Kancelária Národnej rady Slovenskej republiky sa aj s prihliadnutím na ďalšie dôvody okrem toho, ktorý je uvedený vyššie, so závermi vládneho auditu nestotožnila, v snahe prijať jednoznačnú právnu úpravu a potvrdiť, že asistentom poslanca Národnej rady Slovenskej republiky môže byť aj osoba, ktorá si založila jednoosobovú s.r.o., pričom je v nej jediným spoločníkom a jediným konateľom a spĺňa aj ďalšie zákonné podmienky pre výkon takejto funkcie uvedené v § 4a ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 120/1993 Z. z. o platových pomeroch niektorých ústavných činiteľov Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov, sa do zákona výslovne dopĺňa ustanovenie, ktoré takúto možnosť ustanovuje.

 

K Čl. II

Navrhuje sa účinnosť predkladaného zákona so zohľadnením legisvakančnej lehoty, a to od  1. augusta 2021.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 294
PoUtStŠtPiSoNe
: