Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
Predplatné
Štvrtok, 28. marec 2024 | meniny má Soňa , zajtra Miroslav
Deň učiteľov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 130/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:14

Dôvodová správa

 

A. Všeobecná časť

 

 

Na základe nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 388/2020 Z. z.  (ďalej len „nález ústavného súdu“) vláda Slovenskej republiky predkladá návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 461/2003 Z. z. o sociálnom poistení v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o sociálnom poistení“).

 

Ústavný súd Slovenskej republiky (ďalej len „ústavný súd“) v náleze konštatuje, že § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení nie je v súlade s požiadavkou rovnosti (čl. 12 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky) pri zabezpečovaní primeraného hmotného zabezpečenia v starobe podľa čl. 39 ods. 1 Ústavy Slovenskej republiky.

 

Podľa § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení sa suma minimálneho dôchodku poberateľa starobného dôchodku, ktorý je sporiteľ alebo bol sporiteľ podľa osobitného predpisu znižuje za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení rovnako ako sa znižuje suma starobného dôchodku podľa § 66 ods. 6 zákona o sociálnom poistení. Dôvodom zníženia starobného dôchodku sporiteľa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení je skutočnosť, že poistenec do fondu starobného poistenia neplatí plnú sadzbu starobného poistenia, pretože stanovenú časť platí vo forme povinných príspevkov na starobné sporenie (II. pilier). Rovnaký princíp sa aktuálne uplatňuje aj pri znížení sumy minimálneho dôchodku, na ktorý sa za stanovených podmienok zvyšuje starobný dôchodok sporiteľa.

 

Predmetným vládnym návrhom zákona sa v súlade s nálezom ústavného súdu navrhuje zrušenie krátenia sumy minimálneho dôchodku poberateľom starobného dôchodku z dôvodu ich postavenia sporiteľa v systéme starobného dôchodkového sporenia a v tejto súvislosti aj zabezpečenia rovnakého zaobchádzania so sporiteľmi - poberateľmi starobného dôchodku a invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku z dôchodkového poistenia (I. pilier) pri posudzovaní celkového dôchodkového príjmu na účely určenia nároku na minimálny dôchodok a sumy minimálneho dôchodku.

 

Predmetným vládnym návrhom zákona sa v súvislosti s realizáciou úlohy C.8. Uznesenia vlády Slovenskej republiky č. 757 z 2. decembra 2020 navrhuje upraviť aj postúpenie pohľadávok Sociálnej poisťovne po lehote splatnosti na spoločnosť v 100 % vlastníctve štátu podľa návrhu a za podmienok uvedených v návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení.

 

Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi ústavného súdu a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Predložený vládny návrh zákona má negatívne sociálne vplyvy, pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy, nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana, na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

 

 

 

  1. B.     Osobitná časť

 

K čl. I 

 

K bodom 1, 3, 6 a 7

 

            Legislatívnotechnické úpravy súvisiace s vypustením § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení a prečíslovaním odsekov v § 82b zákona o sociálnom poistení.

 

K bodu 2

 

            Ústavný súd rozhodol o nesúlade ustanovenia § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení s čl. 39 ods. 1 a čl. 12 ods. 1, 2 a 4 Ústavy Slovenskej republiky. Podľa § 91 ods. 1 zákona č. 314/2018 Z. z. o Ústavnom súde Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov ustanovenie § 82b ods. 2 zákona o sociálnom poistení stráca účinnosť dňom vyhlásenia nálezu ústavného súdu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky. Ak do šiestich mesiacov od vyhlásenia nálezu ústavného súdu v Zbierke zákonov Slovenskej republiky orgán verejnej moci, ktorý má uviesť právny predpis do súladu podľa čl. 125 ods. 3 ústavy, neuvedie právny predpis do súladu s právnym predpisom vyššej právnej sily alebo medzinárodnou zmluvou, stráca právny predpis, jeho časť alebo jeho ustanovenie, ktorého nesúlad s právnym predpisom vyššej právnej sily ústavný súd vyslovil, platnosť.

 

            Na základe vyššie uvedených skutočností sa navrhuje ustanovenie § 82b ods. 2 zo zákona o sociálnom poistení vypustiť.

 

K bodom 4 a 5

 

            Podľa doterajšieho § 82b ods. 3 písm. c) zákona o sociálnom poistení sa pri posudzovaní nároku na minimálny dôchodok do celkového dôchodkového príjmu poistenca zahŕňa starobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok z II. piliera len pokiaľ ide o poberateľa invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku.

 

            V právnej úprave, ktorou sa v roku 2015 zavádzal nový inštitút minimálneho dôchodku, sa v súlade s účelom minimálneho dôchodku (predchádzanie tomu, aby sa dôchodca ako jednotlivec ocitol v stave hmotnej núdze) pôvodne navrhovalo, aby priznanie nároku na minimálny dôchodok bolo poberateľom starobného, resp. invalidného dôchodku po dovŕšení dôchodkového veku podmienené tým, že poistencovi, ktorý je sporiteľ, musia byť vyplácané tie dôchodky, na výplatu ktorých splnil podmienky ustanovené zákonom v systéme starobného dôchodkového sporenia, pričom do úhrnu dôchodkových príjmov posudzovaného na nárok na zvýšenie starobného dôchodku na minimálny dôchodok sa mal zahrnúť akýkoľvek priamy dôchodkový príjem z II. piliera. V priebehu legislatívneho procesu však prišlo k zmene § 82b tak, aby sa suma minimálneho dôchodku poberateľovi starobného dôchodku, ktorý bol sporiteľ, znížila, a to podľa rovnakých zásad ako sa poistencovi – sporiteľovi znižuje starobný dôchodok z I. piliera za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení. Dôvodom zníženia starobného dôchodku sporiteľa za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení je skutočnosť, že do základného fondu starobného poistenia sa neplatí plná sadzba poistného na starobné poistenie, pretože časť sa platí vo forme povinných príspevkov na starobné dôchodkové sporenie. V nadväznosti na to bolo odôvodnené, aby sa sporiteľovi – poberateľovi starobného dôchodku nezahŕňal do úhrnu dôchodkových príjmov posudzovaného na nárok na zvýšenie starobného dôchodku na minimálny dôchodok, akýkoľvek priamy dôchodkový príjem z II. piliera.

 

            Uvedená zmena sa však nemohla vzťahovať na sumu minimálneho dôchodku, na ktorú sa za splnených podmienok zvyšuje invalidný dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku. Vzhľadom na to, že invalidný dôchodok sa vypláca zo základného fondu invalidného poistenia, do ktorého platí poistenec, ktorý je sporiteľ, a zamestnávateľ, plné poistné v úhrnne 6 % z vymeriavacieho základu, nebolo vecne a právne dôvodné znižovať sumu invalidného dôchodku za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení a preto ani znižovať sumu minimálneho dôchodku, na ktorú sa zvyšuje za stanovených podmienok invalidný dôchodok vyplácaný po dovŕšení dôchodkového veku, za obdobie účasti na starobnom dôchodkovom sporení. V kontexte vyššie uvedeného však bolo opodstatnené, aby sa do úhrnu dôchodkového príjmu poberateľa invalidného dôchodku na nárok na jeho zvýšenie na minimálny dôchodok zahrnula aj suma jeho dôchodku z II. piliera.

 

            Na základe vyššie uvedeného a s cieľom zabezpečenia rovnakého zaobchádzania so sporiteľmi - poberateľmi starobného dôchodku a invalidného dôchodku vyplácaného po dovŕšení dôchodkového veku z dôchodkového poistenia (I. pilier) pri posudzovaní celkového dôchodkového príjmu na účely určenia nároku na minimálny dôchodok a sumy minimálneho dôchodku sa tak navrhuje zahrnúť uvedené dôchodkové príjmy (starobný dôchodok a predčasný starobný dôchodok z II. piliera) aj do posudzovaného dôchodkového príjmu poberateľa starobného dôchodku.

 

K bodu 8

 

            Uznesením vlády Slovenskej republiky č. 757 z 2. decembra 2020 (ďalej len „uznesenie“) bola schválená finančná stabilizácia zdravotníckych zariadení vrátane uvoľnenia zdrojov do výšky 575 mil. eur na jej realizáciu. Týmto uznesením vláda vyslovila súhlas (bod B.1. uznesenia) s použitím štátnych finančných aktív na realizáciu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení na úhradu záväzkov po lehote splatnosti do výšky 575 mil. eur. Zdravotnícke zariadenia sú dlžníkmi aj voči Sociálnej poisťovni. V súvislosti s realizáciou úlohy C.8. uznesenia sa navrhuje upraviť postúpenie pohľadávok Sociálnej poisťovne po lehote splatnosti na spoločnosť v 100 % vlastníctve štátu podľa návrhu a za podmienok uvedených v návrhu finančnej stabilizácie zdravotníckych zariadení.

 

K čl. II

 

            Tento zákon nadobúda účinnosť 1. mája 2021.

 

Bratislava 7. januára 2021

 

Igor Matovič, v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

Milan Krajniak, v. r.

minister práce, sociálnych vecí a rodiny

Slovenskej republiky

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 264
PoUtStŠtPiSoNe
: