Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
Predplatné
Streda, 24. apríl 2024 | meniny má Juraj , zajtra Marek
TlačPoštaZväčšiZmenši

Dôvodová správa k zákonu č. 120/2021 Z. z.

najpravo.sk • 14.4. 2022, 15:10

Dôvodová správa

 A.    Všeobecná časť

 

Návrh zákona, ktorým sa dopĺňajú niektoré zákony v pôsobnosti Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky v súvislosti s ochorením COVID-19 (ďalej len „návrh zákona“) predkladá Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky (ďalej len „ministerstvo“) ako iniciatívny návrh.

V rezorte pôdohospodárstva a rozvoja vidieka sa v súvislosti so stavom spôsobeným ochorením COVID-19 ukázalo ako potrebné riešiť niektoré práva a povinnosti skladovateľov, vlastníkov a správcov poľnohospodárskych a lesných pozemkov, obhospodarovateľov lesov, vyhotovovateľov programov starostlivosti o lesy, orgánov štátnej správy lesného hospodárstva, orgánov dozoru, kontroly, ako aj samotného ministerstva, ktoré nebolo možné zabezpečiť v potrebnom rozsahu, resp. v lehotách stanovených všeobecne záväznými právnymi predpismi.

V situácii, keď je vyhlásená mimoriadna situácia, núdzový stav alebo výnimočný stav a keď je obmedzená sloboda pohybu a právo uskutočňovať hromadné podujatia, je potrebné obmedziť aj administratívnu záťaž podnikateľov podliehajúcich kontrole verejného skladu a kontrole množstva tovaru. Zároveň sa tým zohľadňujú aj opatrenia v štátnej správe, ktoré sú zamerané na obmedzenie pohybu zamestnancov najmä pri zahraničných a domácich služobných cestách. Z tohto dôvodu sa navrhuje nevykonať kontrolu verejného skladu a kontrolu množstva tovaru, ak je vyhlásený alebo ak trvá výnimočný stav, núdzový stav alebo mimoriadna situácia.

Ďalej je v tejto situácii pre vlastníkov, správcov a obhospodarovateľov lesa problematické plniť niektoré ich úlohy a zákonmi uložené povinnosti, napr. ak z dôvodu obmedzeného pohybu nebolo možné zabezpečiť externých pracovníkov, pretože vzhľadom na špecifiká lesnej výroby a jej sezónnosť sú práce obhospodarovateľmi lesov zväčša vykonávané formou outsourcingu, t. j. externými firmami a pracovníkmi. Hlavné vlny pandémie pritom prebehli v čase hlavného výkonu pestovných prác (najmä zalesňovania) v jarnom a jesennom období. Z hľadiska zabezpečenia celoživotného vzdelávania odborne spôsobilých osôb v lesnom hospodárstve nemožnosť vykonania overenia týchto spôsobilostí, resp. nemožnosť zúčastniť sa preškolení môže v niektorých prípadoch znamenať stratu tejto spôsobilosti a následne aj stratu zamestnania, čo by malo negatívne sociálne dopady na tieto osoby vrátane ich rodín. Nemožnosť plnenia práv a povinností bez možnosti posúdenia dôvodov neplnenia, resp. možnosti ich odkladu z nevyhnutných dôvodov spôsobených pandémiou COVID-19 zároveň všetky tieto osoby vystavuje riziku konaní a sankcií za neplnenie lehôt a povinností s rizikom ďalších negatívnych dopadov, už aj v tak ťažkej súčasnej životnej situácii.

S cieľom minimalizovať vyššie načrtnuté riziká, ktoré vznikli z dôvodu situácie spôsobenej pandémiou, ministerstvo podrobne zhodnotilo a preverilo všetky práva, povinnosti a stanovené lehoty a podľa ich charakteru navrhlo úpravu, ktorá pri zabezpečení cieľa a účelu jednotlivého zákona minimalizuje potenciálne negatívne vplyvy (napr. riziko sankcií, zmeškania lehôt, straty zamestnania). Tomuto posúdeniu následne zodpovedá aj navrhovaná úprava.

Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na podnikateľské prostredie, pozitívny sociálny vplyv, nebude mať vplyv na rozpočet verejnej správy, vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

 

Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1

 

Výkon kontrol dodržiavania podmienok prevádzkovania verejných skladov na území Slovenskej republiky bol sťažený úpravou § 9 ods. 3 zákona č. 10/1996 Z. z. o kontrole v štátnej správe, podľa ktorej je na kontrolu potrebná účasť najmenej dvoch zamestnancov kontrolného orgánu. Počas mimoriadnej situácie, núdzového stavu alebo výnimočného stavu vyhláseného v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby COVID-19 (ďalej len „krízová situácia“) a protipandemických opatrení je účasť viacerých kontrolórov pri výkone kontroly o to rizikovejšia. Okrem toho, kontrola verejného skladu a kontrola množstva tovaru nemá povahu kontroly v štátnej správe a nevyžaduje prítomnosť dvoch kontrolórov. Preto sa ustanovenie upravuje tak, aby kontrolu mohol vykonať jeden zamestnanec ministerstva. To nevylučuje, že kontrolou môžu byť poverení aj viacerí zamestnanci.

 

K bodu 2

 

V súvislosti so šírením pandémie COVID – 19 a protipandemických opatrení súvisiacich s krízovou situáciou je potrebné obmedziť aj administratívnu záťaž podnikateľov podliehajúcich kontrole verejného skladu a kontrole množstva tovaru. Zároveň sa tým zohľadňujú aj opatrenia v štátnej správe, ktoré sú zamerané na obmedzenie pohybu zamestnancov najmä pri zahraničných a domácich služobných cestách. Prechodným ustanovením sa navrhuje nevykonať kontrolu verejného skladu a kontrolu množstva tovaru, ak je vyhlásená krízová situácia.

 

K Čl. II

K bodu 1

V nadväznosti na úpravu možností predlžovania lehoty obnovy lesa na holine sa dopĺňa kompetencia okresného úradu, odboru pozemkového a lesného, ako prvostupňového orgánu štátnej správy lesného hospodárstva, rozhodnúť o predĺžení lehoty z dôvodu vyhlásenej krízovej situácie.

K bodu 2

Vkladajú sa nové prechodné ustanovenia (§ 68g) súvisiace s krízovou situáciou. Tento mimoriadny postup sa uplatní vtedy, ak je vyhlásená krízová situácia a v dôsledku nej napr. obmedzená sloboda pohybu, právo uskutočňovať hromadné podujatia a pod.

Ak sa do dvoch rokov od rozhodnutia o vyňatí alebo obmedzení využívania lesných pozemkov nezačne realizovať zámer, na ktorý bolo vydané, takéto rozhodnutie stráca platnosť. Ak z dôvodu vyhlásenej krízovej situácie účastník konania nemohol začať realizovať zámer (napr. plánoval s výstavbou začať až tesne pred uplynutím lehoty a z dôvodu zákazu pohybu a zhromažďovania nezohnal potrebné pracovné sily a techniku, resp. zazmluvnený partner z uvedených dôvodov nemohol začať s realizáciou prác, prípadne sa z uvádzaných dôvodov predĺžilo verejné obstarávanie), musel by účastník opätovne žiadať príslušný orgán o vydanie rozhodnutia, čo by v danom prípade znamenalo zbytočnú administratívnu záťaž, pričom nie je predpoklad, že by výsledok konania bol iný. Z uvedeného dôvodu sa odsekom 1 ustanovuje, že počas krízovej situácie lehota, počas ktorej by došlo k strate platnosti, rozhodnutie neplynie. Tým sa umožní vykonanie zámeru, pre ktorý bolo rozhodnutie vydané, a dotknuté subjekty nebudú ohrozené zbytočnými následnými administratívnymi povinnosťami.

Odsekom 2 sa osobitne umožňuje zmena (odklad) lehôt stanovených zákonom. Osobitne dôležitou je úprava odkladu obnovy lesa na holine podľa písmena a), keďže práve v období hlavného výkonu pestovných prác (najmä zalesňovania) v jarnom a jesennom období prebehli hlavné vlny pandémie. Vzhľadom na špecifiká lesnej výroby a jej sezónnosť sú práce obhospodarovateľmi lesov zväčša vykonávané formou outsourcingu, t. j. externými firmami a pracovníkmi, ktorých však z dôvodu obmedzenia pohybu, nebolo možné zabezpečiť a to často aj napriek tomu, že mnohí obhospodarovatelia lesa mali zabezpečený lesný reprodukčný materiál na obnovu lesa. Sankcionovanie za nesplnenie povinnosti obnovy lesa na holine by preto znamenalo negatívny ekonomický dopad na tieto subjekty s  následnými dopadmi na zamestnanosť a súvisiace sociálne vplyvy. Z uvedeného dôvodu sa po posúdení dôvodov prvostupňovým orgánom štátnej správy umožňuje odklad lehoty o jeden rok. Odklad lehoty je možné žiadať aj v prípade lehôt, ktoré sú stanovené v schválenom harmonograme obnovy lesa na holine, alebo lehôt, ktoré už predtým boli predĺžené. Zákaz uskutočňovania hromadných podujatí a obmedzenie pohybu v niektorých prípadoch spôsobuje nemožnosť plnenia zmluvných záväzkov vyplývajúcich zo zmlúv o vyhotovení programov starostlivosti o lesy. Preto sa v písmene b) ustanovuje, že v určených prípadoch spôsobených pandémiou vyhotovovateľ programu starostlivosti nebude v omeškaní s plnením záväzkov z týchto zmlúv a nebude povinný uspokojiť nárok na zmluvnú pokutu alebo inú sankciu, pričom v odôvodnených prípadoch bude zároveň možné dodatkom k zmluve riešiť časové plnenie už uzavretých zmlúv. V súvislosti s vyhlásenou krízovou situáciou, resp. aj z preventívnych dôvodov, nebolo zabezpečené vykonanie preškolení odborných lesných hospodárov a overenie podmienok na získanie osobitného kvalifikačného predpokladu na výkon štátnej správy lesného hospodárstva. Nesplnenie týchto podmienok môže mať za dôsledok až stratu zamestnania, ku ktorej by došlo z dôvodov nezapríčinených osobami, ktoré by dôsledky niesli, preto sa v písmenách c) a d) navrhuje odloženie povinnosti až do doby, kedy bude splnenie týchto predpokladov umožnené a zabezpečené.

 

K Čl. III

Vkladá sa nové prechodné ustanovenie (§ 32c) súvisiace  s vyhlásenou krízovou situáciou. Tento mimoriadny postup sa uplatní vtedy, ak je vyhlásená krízová situácia a v dôsledku nej napr. obmedzená sloboda pohybu, právo uskutočňovať hromadné podujatia a pod.

V súvislosti s vyhlásenou krízovou situáciou, resp. aj z preventívnych dôvodov, nebolo zabezpečené vykonanie preškolení držiteľov osvedčení na činnosti s lesným reprodukčným materiálom, ktorého sa je držiteľ povinný zúčastniť do piatich rokov od získania osvedčenia alebo od posledného preškolenia. Nesplnenie tejto podmienky môže mať za dôsledok zánik platnosti osvedčenia a stratu zamestnania, ku ktorej by došlo z dôvodov nezapríčinených osobami, ktoré by dôsledky niesli, preto sa navrhuje odloženie povinnosti až do doby, kedy bude splnenie týchto predpokladov umožnené a zabezpečené.

K Čl. IV

Ustanovuje sa dátum účinnosti tak, aby táto mimoriadna právna úprava mohla byť vzhľadom na naliehavosť aplikovaná okamžite po nadobudnutí platnosti zákona.

 

 

Bratislava, 25. novembra 2020

 

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

 

Ján Mičovský v. r.

minister pôdohospodárstva

a rozvoja vidieka Slovenskej republiky

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 310

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: