Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

331/2020 Z. z.

najpravo.sk • 15.12. 2020, 19:09

DôvodovÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 305/2005 Z. z. o sociálnoprávnej ochrane detí a o sociálnej kuratele a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“) predkladajú do legislatívneho procesu  poslanci Národnej rady Slovenskej republiky Ján Herák a Lucia Drábiková.   

 

Účelom tohto návrhu zákona je reagovať na najpálčivejšie problémy, s ktorými sa stretávajú deti, resp. mladí dospelí umiestnení v centrách pre deti a rodinu (ďalej len „centrum“) a utvoriť podmienky na reálne zlepšenie  pomoci, najmä v procese osamostatňovania sa mladých dospelých.   

 

  1. Vytváranie úspor a rovnaký prístup  pre všetky deti   

Navrhovaná právna úprava stanovuje jednotný postup, aby sa pre všetky deti umiestené v centre na základe rozhodnutia súdu,  zo zaplateného výživného, so sirotského dôchodku alebo sirotského výsluhového dôchodku vytvárali úspory.

V praxi dochádza k rozdielnemu zaobchádzaniu pri dieťati, ktoré sa v centre nachádza na základe rozhodnutia súdu o nariadení ústavnej starostlivosti (platia úhradu centru)  a detí  umiestnených v centre na základe výchovného opatrenia a neodkladného opatrenia súdu (neplatia úhradu centru).  Navrhovaná právna úprava zavádza rovnaký prístup ku všetkým deťom, ktoré sú umiestené v centre na základe rozhodnutia súdu – neplatenie úhrady centru.  

 

  1. Pomoc pre  mladých dospelých

Navrhovanou právnou úpravou umožňujú mladému dospelému, aby po odchode z centra po dosiahnutí plnoletosti mohol do dvoch rokov (na rozdiel od aktuálneho jedného roka) požiadať centrum o pokračovanie v starostlivosti, pokiaľ sa s ním písomne dohodne na podmienkach dohody. Ak žiadosti mladého  dospelého  podanej po opustení centra, centrum nevyhovie z dôvodov na  strane centra, musí mladému dospelému napísať dôvody, prečo tak neurobilo.

Mladý dospelý, ktorý sa po odchode z centra dostane do situácie, že si nedokáže zabezpečiť bývanie, môže požiadať centrum o zabezpečenie krátkodobého bývania po dobu 90 dní.  Navrhovaná právna úprava dáva možnosť centru, aby takúto situáciu mladému  dospelému pomohlo lepšie zvládnuť.   

 

  1. Pomoc pre ťažko zdravotne postihnutých/zdravotne znevýhodnených  mladých dospelých

Návrh zákona zavádza zákonnú povinnosť vo forme spoločne vypracovaného plánu sociálnej práce pre centrum, príslušný úrad práce, sociálnych vecí a rodiny (orgán sociálnoprávnej ochrany a sociálnej kurately),  obec, vyšší územný celok, prípadne aj akreditovaný subjekt  pri starostlivosti o detí, ktoré sú zdravotne postihnuté  a je u nich predpoklad, že sa vzhľadom na svoj zdravotný stav nedokážu osamostatniť po nadobudnutí plnoletosti.  Navrhovaná právna úprava  počíta s tým, že už pri dosiahnutí 17. rokov života dieťaťa bude existovať spoločne vypracovaný plán osamostatnenia sa. Navrhovaná úprava tiež rieši situáciu mladých  dospelých, ktorí z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie sú schopní podpísať dohodu s centrom a nemajú súdom ustanoveného opatrovníka.  

 

  1. Zníženie úhrad pre rodičov

Navrhovaná právna úprava zavádza zníženie úhrad pre rodičov za poskytovanie odbornej pomoci v centre zo súčasnej jednej tridsatiny 20% sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu za deň (1,43 eur) na jednu tridsatinu 10% sumy životného minima pre jednu plnoletú osobu za deň (0,72 eur). Uvedeným reagujeme na situáciu, aby výška úhrady menej vplývala na odmietnutie ponúkanej pomoci alebo predčasné ukončovanie pobytov v centre pre rodičov, resp. ich deti alebo mladých dospelých.  Taktiež sa dáva možnosť centru s resocializačným programom zohľadniť deň v mesiaci, kedy nastúpila plnoletá osoba do centra a deň v mesiaci, kedy ukončí svoj pobyt v centre (pre celkovú výšku úhrady). 

 

Predkladaný návrh zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy. Prináša  však výrazne pozitívne sociálne vplyvy, najmä  prispieva k znižovaniu sociálnej exklúzie a pomáha riešiť viaceré náročné situácie, s ktorými sa stretávajú mladí dospelí po opustení centier. Predkladaný návrh zákona nemá žiadny vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná. Návrh zákona je plne v súlade s právom Európskej únie.

 

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1

Tvorba úspor dieťaťu s nariadenou ústavnou starostlivosťou z prijatého výživného od rodiča  výraznou mierou zlepší možnosti dieťaťa, resp. mladého dospelého na štart do života. Z prijatého výživného bude centrum dieťaťu na jeho osobnom účte alebo vkladnej knižke šetriť finančné prostriedky, ktoré bude môcť využiť na osamostatnenie sa, napr. na získanie vlastného bývania, hypotekárneho úveru a pod.  

K bodu 2

Umožňuje sa mladým dospelým, aby mohli do dvoch rokov od dosiahnutia plnoletosti požiadať centrum o poskytovanie starostlivosti. V súčasnosti je to možné do jedného roka.              Prax ukazuje, že mladí dospelí, ktorí sa rozhodli odísť z centra hneď po dovŕšení plnoletosti začínajú vnímať svoje rozhodnutie ako nesprávne až po nejakom čase, podľa poznatkov z praxe spravidla v druhom roku po odchode z centra. Práve v tomto čase ich totiž často dobiehajú nesprávne rozhodnutia z predchádzajúceho roka, napr. neplatenie odvodov do zdravotnej poisťovne v období, keď nepracovali a neboli ani v evidencii ako uchádzači o zamestnanie, napr. vzali si rôzne pôžičky, ktoré nedokážu splácať a spravidla sa ocitnú pod exekučným príkazom. Niektorí mladí dospelí ani nemusia mať uvedené problémy, ale jednoducho dospejú a chcú pokračovať v štúdiu, či už dokončiť si neukončené vzdelanie alebo pokračovať v štúdiu na vysokej škole.

Predĺžením lehoty  pre centrum na späťvzatie mladého dospelého z jedného roka na dva roky po odchode z centra sa podstatne zvýšia šance mladého dospelého, ktorý sa dostane do nepriaznivej životnej situácie na jej úspešné zvládnutie.

K bodu 3

Návrhom zákona sa zavádza  nová povinnosť centra do siedmych dní od doručenia žiadosti mladého dospelého písomne zdôvodniť príčiny neuzatvorenia dohody, pokiaľ sa  žiadosti mladého dospelého nevyhovuje z dôvodov na strane centra. Navrhnutá právna úprava napomôže k zvýšeniu transparentnosti procesu v prípade, ak mladý dospelý požiada o poskytovanie starostlivosti a centrum sa s  mladým dospelým písomne nedohodne na jeho zotrvaní v centre. 

 

K bodu 4

Situácia mladých dospelých so zdravotným postihnutím je neraz veľmi komplikovaná. Aj keď môžu zotrvať v centre, tento čas je limitovaný rovnako ako u iných mladých dospelých a keďže spravidla nemajú nikoho, kto by sa o nich po dosiahnutí plnoletosti postaral, je nevyhnutné (výhľadovo) riešiť ich umiestnenie do zariadenia sociálnych služieb. Takýto mladí dospelí sa nedokážu pripravovať na osamostatnenie sa, dokonca v niektorých prípadoch nie je vzhľadom na rozumovú vyspelosť možné očakávať ani podanie žiadosti na pokračovanie poskytovania starostlivosti  či  písomne dohodnúť podmienky zotrvania v centre.

Zavádza sa preto  zákonná povinnosť pre  všetky zainteresované subjekty vypracovať plán sociálnej práce najmenej rok pred dovŕšením plnoletosti dieťaťa.  Plán sociálnej práce vypracuje centrum spoločne s ostatnými subjektami – príslušným úradom práce, sociálnych vecí a rodiny, obcou, vyšším územným celkom, prípadne aj akreditovaným subjektom. Za týmto účelom centrum zorganizuje stretnutie všetkých subjektov, výsledkom bude dohoda - plán s konkrétnymi úlohami pre každý subjekt. Ide o čiastočné zlepšenie situácie mladých dospelých so zdravotným postihnutím.   

K bodu 5

Navrhuje sa  efektívne reagovať na skúsenosť z aplikačnej praxe -  potrebu upraviť postup, kedy mladý dospelý z dôvodu nepriaznivého zdravotného stavu nie je schopný podať žiadosť o poskytovanie starostlivosti v centre a taktiež nie je schopný pochopiť a podpísať dohodu s centrom, pričom podanie žiadosti a spísanie dohody je zákonná podmienka na poskytovanie starostlivosti mladému dospelému centrom. Jedná sa výlučne o tie prípady mladých dospelých, kedy je podaný návrh na súd na obmedzenie právnej spôsobilosti a na ustanovenie opatrovníka, ale vo veci ešte nie je rozhodnuté. V týchto prípadoch sa podanie žiadosti ani podpísanie dohody nevyžaduje do ustanovenia opatrovníka. Zároveň sa navrhuje jednoznačne upraviť, že podmienky zotrvania takéhoto mladého dospelého dohodne centrum už z opatrovníkom ale podanie žiadosti nebude potrebné.

 

K bodu 6

Návrh zákona zavádza novú možnosť pomoci mladému dospelému po odchode z centra v prípade nemožnosti zabezpečenia si  bývania. Časové ohraničenie pomoci v centre v rozsahu 90 dní je z dôvodu vytvorenia priestoru na podporu riešenia nepriaznivej situácie mladého dospelého a v prípade potreby zabezpečenia vhodnej sociálnej služby. Toto krátkodobé pobytové opatrenie môže trvať maximálne 90 dní v priebehu 12 kalendárnych mesiacov. V praxi je možné jeho opakovanie, po uplynutí 12 kalendárnych mesiacov. Zároveň je jednoznačne upravené, že táto možnosť končí dovŕšením 25 roku veku. 

 

K bodu  7

Návrh zákona zavádza zrušenie úhrad pre dieťaťa s nariadenou ústavnou starostlivosťou a mladého dospelého, ktorý má nárok na výživné  -  zlepšenie finančnej situácie detí (efekt pri odchode po dovŕšení plnoletosti), odstránenie nerovnosti v úhradách pri rôznych druhoch rozhodnutí súdu  - pri výchovných opatreniach a neodkladných opatreniach sa úhrada neurčuje.  Uvedené bude znamenať aj nezanedbateľné zníženie administratívnej náročnosti pre centrum.     

Návrh zákona  zavádza zníženie výšky úhrady rodičovi, ktorému sa poskytuje odborná pomoc v centre pobytovou formou na základe dohody z jednej tridsatiny 20% sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za deň (1,43 eur) na jednu tridsatinu 10 % sumy životného minima pre jednu plnoletú fyzickú osobu za deň (0,72 eur). Úprava úhrad v prípade, že centrum poskytuje stravu rodičom zostáva vo výške približne 43 eur  na jednu plnoletú osobu.  

Návrhom  zákona  sa precizuje ustanovenie ohľadom výpočtu výšky úhrady klientovi  - plnoletej fyzickej osoby, pre ktorú sú vykonávané opatrenia centra s resocializačným programom. Aktuálne je určená mesačná úhrada, čo spôsobuje problémy pri určení úhrady v prípade, ak klient (v prvom mesiaci a v poslednom mesiaci pobytu) nie je v centre celý mesiac, navrhuje sa preto vhodnejšie určenie výšky úhrady podľa počtu dní reálneho  poskytovania starostlivosti klientovi.

K bodu 8

Navrhuje sa, aby z finančných prostriedkov ( výživného, sirotského dôchodku, alebo sirotského výsluhového dôchodku) dieťaťa prijatých po 1. januári 2021 sa úhrada už  neurčovala a vytvárali sa z nich po 1. januári 2021 úspory pre dieťa, resp. mladého dospelého.

 

K Čl. II

                Navrhuje sa účinnosť návrhu zákona  od 1. januára 2021.

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 333
PoUtStŠtPiSoNe
: