Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

319/2020 Z. z.

najpravo.sk • 14.12. 2020, 16:39

Dôvodová správa

 

 

A.           Všeobecná časť

 

 

Návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 355/2007 Z. z. o ochrane, podpore a rozvoji verejného zdravia a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony, sa predkladá v reakcii na aktuálne potreby spôsobené pandémiou ochorenia COVID-19.

 

Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky predkladá návrh zákona ako iniciatívny materiál. 

 

Jedným zo základných nástrojov boja proti zhoršujúcej sa epidemiologickej situácii v súvislosti so šírením nebezpečnej nákazlivej ľudskej choroby Covid-19 je rýchla diagnostika a identifikácia osôb potenciálne šíriacich nákazlivé ochorenie.  Na tento účel je potrebné vytvoriť čo najjednoduchší mechanizmus fungovania odberných a diagnostických miest a zabezpečiť ich fungovanie.

 

Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť musí byť zabezpečená tak z geografického hľadiska, ako aj z hľadiska ceny. Jednoduchý prístup k testu na zistenie ochorenia pre osoby, u ktorých je podozrenie na ochorenie, ale aj pre zdanlivo zdravé osoby, u ktorých môže  skrytý výskyt ochorenia spôsobiť nebadané šírenie ochorenia s veľkým rizikom pre ohrozené skupiny obyvateľstva.

 

 Dostupnosť testovania pre širokú verejnosť môže významným spôsobom pomôcť predchádzať šíreniu ochorenia a hroziacim následkom. Návrhom zákona sa navrhuje, aby Ministerstvo zdravotníctva Slovenskej republiky ako ústredný orgán štátnej správy mohol  testovanie na ochorenie a diagnostiku operatívne zabezpečovať podľa aktuálnej geografickej a epidemiologickej potreby, a  to prostredníctvom uzatvorenia zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Taktiež sa navrhuje spolupráca so Slovenským Červeným krížom. Analogicky sa umožňuje zabezpečovať testovanie osôb aj pre Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky a to najmä na účel vykonávania odberov a diagnostiky pre osoby, ktoré vstupujú na územie Slovenskej republiky zo zahraničia. Výsledkom navrhovanej právnej úpravy má byť zabezpečenie prístupu obyvateľov Slovenskej republiky k bezplatnému a rýchlemu testovaniu na zistenie ochorenia COVID- 19 a zamedzenie šírenia pri cezhraničnom pohybe osôb.

 

Predkladaný návrh zákona ďalej rozširuje definíciu zdravotníckeho pracovníka o ďalších vybraných študentov a žiakov, ktorí by mohli poskytovať zdravotnú starostlivosť v rozsahu zdravotného výkonu odberu biologického materiálu osobe na zistenie respiračného vírusového ochorenia v súvislosti s pandémiou ochorenia COVID-19. Na zabezpečenie personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19, ktoré nezahŕňa iba samotné odoberanie biologického materiálu ale sa tiež umožňuje, aby jednotlivé ďalšie úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou. Táto úprava môže byť využitá výlučne počas mimoriadnej situácie, núdzového alebo výnimočného stavu.

 

                Návrh zákona v súlade s doložkou vybraných vplyvov bude mať negatívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh zákona nebude mať sociálne vplyvy ani vplyv na podnikateľské prostredie. Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na životné prostredie, vplyv na informatizáciu, ani vplyv na služby verejnej správy pre občana. Návrh zákona nebude mať vplyv na manželstvo, rodičovstvo a rodinu. Analýza vplyvov je obsiahnutá v priloženej doložke vplyvov.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi a nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky a zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.

Účinnosť sa navrhuje dňom vyhlásenia vzhľadom na potrebu prijatia navrhovanej úpravy v súvislosti s chorobou COVID-19.

 

 

 

B.            Osobitná časť

 

K čl. I

                                               Ustanovuje sa pôsobnosť Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstva vnútra Slovenskej republiky na zabezpečenie organizácie testovania osôb na zistenie ochorenia COVID- 19. Uvedenú pôsobnosť bude môcť zabezpečovať prostredníctvom uzatvárania zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti a v spolupráci s  Slovenským Červeným krížom. 

 

K čl.  II

Na účel zabezpečenia personálnych kapacít pri testovaní osôb na zistenie ochorenia COVID-19 sa umožňuje, aby jednotlivé úkony pri spracovávaní vzoriek biologického materiálu, ktorý odobral odborne spôsobilý zdravotnícky pracovník, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nemajú odbornú spôsobilosť. Takáto osoba môže vykonávať iba úkony, pri ktorých nedochádza k priamemu kontaktu s testovanou osobou, to znamená že môže iba spracovávať odobraté vzorky a vyhodnocovať ich v súlade s postupmi stanovenými výrobcom testov. Tiež musia splniť podmienky spôsobilosti na právne úkony v plnom rozsahu. V záujme operatívnosti sa bezúhonnosť nemusí preukazovať výpisom z registra trestov ale postačuje, aby záujemca o výkon týchto činností poskytol čestné prehlásenie. Zároveň tejto osobe zo zákona vyplýva povinnosť mlčanlivosti. Táto osoba bude pôsobiť u poskytovateľa zdravotnej starostlivosti v pracovnoprávnom vzťahu alebo obdobnom pracovnom vzťahu s poskytovateľom a za správne poskytovanie zdravotnej starostlivosti bude v zmysle platnej právnej úpravy zodpovedný poskytovateľ zdravotnej starostlivosti, u ktorého bude testovanie prebiehať. Navrhovanou úpravou sa z tejto osoby nestane zdravotnícky pracovník. Naopak, udeľuje sa výlučne na obdobie trvania krízovej situácie ako ju definuje zákon, výnimka, aby úkony, ktoré sú súčasťou poskytovania zdravotnej starostlivosti, mohli vykonávať aj osoby, ktoré nie sú zdravotníckymi pracovníkmi. Vzhľadom na charakter výkonu, jeho nízku mieru náročnosti, ako aj minimálnych rizík, ktoré môžu testovanej osobe pri jeho poskytovaní vzniknúť, vytváraním zdravotnej dokumentácie ide o neprimeranú  administratívnu prekážku, ktorá môže výrazne predĺžiť dobu vybavovania osoby na odbernom mieste. Cieľom ustanovenia je administratívne uľahčenie práce zdravotníckeho pracovníka, čím sa dosiahne efekt vyššej dostupnosti a kapacity počtu otestovaných osôb. 

 

K čl. III

K bodu 1 a 4 (§ 27 ods. 9)

V čase mimoriadnej situácie, núdzového, výnimočného alebo vojnového stavu, kedy je dopyt po zdravotníckych pracovníkoch najväčší, sa k zdravotníckym pracovníkom dopĺňa aj študent, v študijnom odbore pôrodná asistencia, laboratórne vyšetrovacie metódy v zdravotníctve, študent doktorského študijného programu v študijnom odbore zubné lekárstvo a žiak v študijnom odboroch diplomovaná všeobecná sestra.

 

K bodu 2, 3 a 4 (§ 27 ods. 10)

Ustanovuje sa rozsah činností súvisiacich s poskytovaním zdravotnej starostlivosti pri vykonávaní testovania na ochorenie COVID-19 tak, aby  korešpondoval s rozsahom odbornej prípravy študentov a žiakov.

 

K bodu 4 (§ 27 ods. 10)

Ide o rozšírenie možnosti poskytovať zdravotnú starostlivosť smerujúcu k zisteniu respiračného vírusového ochorenia v rozsahu zdravotného výkonu iného ako odberu biologického materiálu osobe ďalšími zdravotníckymi pracovníkmi.

 

K bodu 4 § 27 ods. 11

Vzhľadom na skutočnosť, že sa vymedzeným osobám umožňuje vykonávať činnosti, ktorých výkon je podmienený získaním odbornej spôsobilosti, jednoznačne sa upravuje ich dočasná spôsobilosť vykonávať zákonom vymedzené činnosti, aby nedochádzalo k problematickému výkladu napríklad v kontexte posudzovania trestných činov proti životu a zdraviu. Ustanovuje sa právna fikcia, že na účel výkonu zákonom taxatívne vymedzených činností sa osobám priznáva odborná spôsobilosť na výkon týchto činností.

 

K bodom 5 až 7

Upravujú sa podmienky na výkon zdravotníckeho povolania zdravotníckeho pracovníka v prípade žiakov. Vzhľadom na nedokončené štúdium sa na týchto zdravotníckych pracovníkov nemôže vzťahovať povinnosť registrácie, ani odbornej spôsobilosti. Tiež sa vzhľadom na postavenie tohto zdravotníckeho pracovníka a náplň jeho činnosti upravuje, ktoré povinnosti sa naň nevzťahujú.

 

K čl. IV

Ministerstva zdravotníctva Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky na zabezpečenie organizácie testovania osôb na zistenie ochorenia COVID-19  môže spolupracovať so Slovenským Červeným krížom.

 

K čl. V

V záujme akútnej potreby chrániť verejné zdravie, ustanovuje sa dátum nadobudnutia účinnosti tohto zákona dňom jeho vyhlásenia.

 

 

V Bratislave dňa 11. novembra 2020

 

 

 

 

Igor Matovič v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

 

Marek Krajčí v. r.

minister zdravotníctva

Slovenskej republiky

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 386
PoUtStŠtPiSoNe
: