Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

315/2019 Z. z.

najpravo.sk • 3.11. 2019, 13:39

D ô v o d o v á   s p r á v a

 

A. Všeobecná časť

 

Na rokovanieNárodnej rady Slovenskej republiky sa predkladá návrh poslancov NárodnejradySlovenskejrepubliky Magdalény Kuciaňovej, Radovana Baláža, Petra Pamulu a Tibora Jančuluna vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon

č. 595/2003 Z. z. o dani z príjmov v znení neskorších predpisov.

 

Cieľom predkladanej novely zákona o dani z príjmov je zavedenie zníženia sadzby dane z príjmov právnických osôb, ktoré je v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky. Sadzba dane sa navrhuje znížiť z úrovne 21 % na 15 %. Takéto zníženie sadzby dane je umožnené výrazne efektívnejším výberom daní a zrýchľovaním rastu slovenskej ekonomiky. Zároveň, zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícií často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami.Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný stavebný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Slovensko sa tak zaradí  medzi krajiny s najatraktívnejšou sadzbou dane z pohľadu investorov spomedzi členských štátov Európskej únie a vytvorí priaznivé podmienky pre domáce právnické osoby v čase vysokej investičnej potreby.

 

Podľa daňového reportu Slovenskej republiky z októbra 2018, od roku 2017 úspešnosť výberu dane z príjmov právnických osôb opäť rastie a prispieva k rastu očisteného daňového výnosu aj napriek zníženiu sadzby (z 22 % na 21 %).

 

Predkladanýnávrhzákonamánegatívne a pozitívne vplyvy na rozpočet verejnej správy. Krátkodobý negatívny vplyv na príjmovú časť štátneho rozpočtu by mal byť v budúcnosti nahradený pozitívnym vplyvom na príjmovú časť štátneho rozpočtu z dôvodu efektívnejšieho výberu dane, prípadne z dôvodu nárastu počtu podnikateľských subjektov, a kapitálu, ktorý v konečnom dôsledku podlieha dani. Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť štátneho rozpočtu. Z uvedených dôvodov má predkladaný návrh zákona pozitívne vplyvyna podnikateľsképrostredie. Zníženie sadzby dane umožní nielen stimulovanie prílevu nových investícií často podporené aj dodatočnými stimulmi a daňovými úľavami, ale predovšetkým generovanie domáceho investičného potenciálu. Rovnako tak je možné očakávať aj generovanie domáceho inovačného potenciálu, ktorý predstavuje základný stavebný pilier pre rozvoj ekonomiky štátu v odvetviach hospodárstva s vysokou pridanou hodnotou a ktorý priamo súvisí s nástupom technologických zmien a ich budúcich štrukturálnych dopadov. Návrh zákona má tiež pozitívne sociálnevplyvy – na hospodárenie obyvateľstva. Návrh zákona nemá žiadne vplyvynaživotnéprostredie,vplyvyna informatizáciu spoločnosti a služby verejnej správy pre občana, anipriame vplyvy manželstvo, rodičovstvo a rodinu.

 

Návrhzákonajev súlades ÚstavouSlovenskejrepubliky,ústavnými zákonmiaostatnýmivšeobecnezáväznýmiprávnymipredpismiSlovenskejrepubliky, medzinárodnýmizmluvamiainýmimedzinárodnýmidokumentmi,ktorýmijeSlovenská republika viazaná. Návrh  zákona je v súlade s právom Európskej únie.

B.Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1 - § 15 písm. b) prvý a tretí bod

V súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky sa navrhuje zníženie sadzby dane z príjmov právnickej osoby z dnešnej úrovne 21 % na 15 % a to aj v prípade osobitného základu dane pri presune majetku daňovníka, odchode daňovníka alebo presune podnikateľskej činnosti daňovníka do zahraničia z dôvodu rovnakého zaobchádzania s týmito základmi dane.

 

 

K bodu 2  - § 52zy

V prechodnom ustanovení sa navrhuje uplatnenie zníženej sadzby dane vo výške 15 % za zdaňovacie obdobie začínajúce najskôr od 1. januára 2020, a ak je zdaňovacím obdobím hospodársky rok, za zdaňovacie obdobie začínajúce v priebehu kalendárneho roka 2020.

 

 

K Čl. II

S ohľadom na predpokladanú dĺžku legislatívneho procesu sa navrhuje účinnosť od 1. januára 2020.

 

 

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 523
PoUtStŠtPiSoNe
: