TlačPoštaZväčšiZmenši

375/2018 Z. z.

12.1. 2019, 15:13 |  najpravo.sk

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

A.        Všeobecná časť

 

V čl. I  sa navrhuje zmena a doplnenie zákona č. 544/2010 Z. z. o dotáciách v pôsobnosti Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov. Základným cieľom návrhu zákona je vytvoriť legislatívne podmienky pre poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa širšiemu okruhu detí, odstrániť sociálne bariéry a rozdiely medzi deťmi pri poskytovaní stravy, zlepšenie stravovacích návykov detí, ako aj finančné odbremenenie zákonných zástupcov detí od úhrady za stravu. Navrhuje sa poskytovať dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa všetkým deťom navštevujúcim posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy a všetkým deťom plniacim si povinnú školskú dochádzku na základných školách.

 

Navrhované opatrenie prispieva k posilňovaniu spoločenskej súdržnosti, odstraňovaniu vonkajších prejavov majetkovej a príjmovej nerovnosti v postavení detí (ktoré nenesú zodpovednosť za svoj sociálny status), k znižovaniu rizika spoločenskej stigmatizácie detí z chudobných rodín a k podpore získania zdravých stravovacích návykov v detskom veku. Vysokú efektivitu navrhovaného opatrenia pri dosahovaní uvedených cieľov potvrdzujú empirické zistenia odborníkov tam, kde takáto plošná podpora stravovania detí v školskom veku funguje.

 

Vzhľadom na vyššie uvedenú cieľovú skupinu novo zavádzaného opatrenia sa zároveň navrhuje ponechať poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa aj deťom vo veku od 3 rokov (prípadne 2 rokov veku) do 5 rokov veku resp. do začatia navštevovania posledného ročníka vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy za podmienok podľa doterajších predpisov. Navrhuje sa poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v sume 1,20 eura na každé dieťa na každý deň, v ktorom sa dieťa zúčastnilo výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo vyučovania v základnej škole a odobralo stravu. Zároveň sa navrhuje, aby zriaďovateľ, ktorý nezabezpečil diétne jedlo dieťaťu, u ktorého si zdravotný stav podľa posúdenia ošetrujúceho lekára vyžaduje diétne stravovanie, poskytnutú dotáciu vyplatil zákonnému rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti rozhodnutím súdu v hotovosti.

 

Cieľom zavedenia týchto podmienok je efektívne a účelné vynakladanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu.

 

Súčasne sa navrhujú zmeny vyplývajúce z aplikačnej praxe pri poskytovaní dotácie na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením dieťaťa, dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením a dotácie na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu.

 

V čl. II sa navrhuje zmena a doplnenie zákona č. 245/2008 Z. z. o výchove a vzdelávaní (školský zákon) a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V nadväznosti na navrhované úpravy v čl. I sa navrhuje v školskom zákone doplniť povinnosť zriaďovateľa znížiť úhradu zákonného zástupcu dieťaťa v zariadení školského stravovania o poskytovanú dotáciu.

 

Návrh zákona má pozitívny sociálny vplyv na rodiny s deťmi a negatívny vplyv na štátny rozpočet. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie ani na informatizáciu.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ďalšími všeobecne záväznými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, a s právom Európskej únie.

 

Dôvodová správa

B. Osobitná časť

 

K Čl. I

 

K bodu 1

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.

 

K bodu 2

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa.

 

K bodu 3

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca jednak so zavedením legislatívnej skratky pre posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy na účely tohto zákona, ako aj súvisiaca so zosúladením terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 4

 

Navrhuje sa rozšírenie cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, a to na všetky deti, ktoré navštevujú posledný ročník vzdelávacieho programu odboru vzdelávania materskej školy (posledný ročník) a na všetky deti v základnej škole. Zároveň sa navrhuje ponechať poskytovanie dotácie na podporu stravovacích návykov dieťaťa  aj deťom z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi alebo sú z rodín, ktorých príjem je najviac vo výške životného minima, ako aj deťom, ktoré navštevujú materskú školu, v ktorej je najmenej 50 % detí z domácností, ktorým sa poskytuje pomoc v hmotnej núdzi, s výnimkou detí navštevujúcich posledný ročník  materskej školy, aby sa predišlo  duplicite jej poskytovania.

 

K bodu 5

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca jednak s rozšírením cieľovej skupiny detí, na ktoré sa navrhuje poskytovať dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, ako aj súvisiaca so zosúladením terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 6

 

Navrhuje sa poskytovanie dotácie v sume 1,20 eura na každé dieťa za každý deň, v ktorom sa dieťa zúčastnilo výchovno-vzdelávacej činnosti v materskej škole alebo vyučovania v základnej škole a odobralo stravu.

Cieľom zavedenia týchto podmienok je efektívne a účelné vynakladanie finančných prostriedkov štátneho rozpočtu a tiež predchádzanie plytvaniu potravinami a zabezpečenie zodpovedného prístupu rodičov k výchove, výžive a vzdelávaniu svojich detí. Zároveň sa ukladá zriaďovateľovi, ktorý nezabezpečil diétne jedlo dieťaťu, ktorého zdravotný stav si podľa posúdenia ošetrujúceho lekára vyžaduje diétne stravovanie, povinnosť vyplatiť dotáciu rodičovi alebo fyzickej osobe, ktorej je dieťa zverené do starostlivosti rozhodnutím súdu v hotovosti.

            Navrhuje sa preddavkové poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v dvoch termínoch, a to do 25. januára na obdobie od 1. januára do 31. augusta a do 25. augusta na obdobie od 1. septembra do 31. decembra, to platí ak bola žiadosť o dotáciu  podaná do 10. januára príslušného rozpočtového roka. Ak žiadosť bola podaná po 10. januári príslušného rozpočtového roka návrh zákona rieši ďalšie možné situácie, a to podanie žiadosti do 10. dňa iného kalendárneho mesiaca a podanie žiadosti po 10. dni kalendárneho mesiaca. Napríklad v prípade podania žiadosti do 10. februára, sa dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa poskytne preddavkovo do 25. februára, na obdobie od 1. februára. V prípade podania žiadosti po 10. februári dotácia na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa poskytne do 25. marca, na obdobie od 1. marca.

Cieľom tejto úpravy je zjednodušenie administratívnej náročnosti pri poskytovaní dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, a to v dvoch termínoch. Zároveň sa, vzhľadom na vytvorenie priestoru pre spracovanie žiadosti o dotáciu, určujú pravidlá v prípade predloženia žiadosti o dotáciu mimo obvyklého termínu na predkladanie žiadostí.  

V súlade s bodom 14 sa navrhuje, aby zoznam detí bol naďalej, tak ako v súčasnosti, prílohou žiadosti o dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa, ale len u tých detí, na ktoré žiadateľ žiada dotáciu a nenavštevujú posledný ročník materskej školy. Zároveň sa navrhuje legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou, ako aj legislatívna úprava v súvislosti so zavedením novej cieľovej skupiny, kedy sa poskytovanie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa bude poskytovať všetkým deťom v základnej škole.

 

K bodu 7

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačnými bodmi 4 a 6.

 

K bodu 8

 

Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu 9

 

Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu 10

 

Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 11

 

Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 12

 

Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 13

Legislatívno-technická úprava týkajúca sa zosúladenia terminológie s platnou legislatívou.

 

K bodu 14

 

Vzhľadom na rozšírenie cieľovej skupiny detí pre poskytnutie dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa sa v § 10 navrhuje úprava znenia odseku 4 písm. b), aby sa k žiadosti o dotáciu na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa v materskej škole predkladal zoznam detí v materskej škole, tak ako v súčasnosti, ale len tých detí,  na ktoré žiadateľ žiada dotáciu a nenavštevujú posledný ročník materskej školy.

 

K bodu 15

 

Navrhuje sa vypustiť požiadavka na predloženie súhlasu rodičov so zaradením dieťaťa do dotačného programu a ich prehlásenia o predložení potvrdení o príjme, nakoľko sú nadbytočné.

 

K bodu 16

 

Z dôvodu nadbytočnosti a v záujme odstránenia administratívnej záťaže sa navrhuje vypustiť pri podávaní žiadosti o dotáciu na zabezpečenie výkonu osobitného príjemcu z povinných príloh povinnosť žiadateľa predkladať úradu zoznam príjemcov pomoci v hmotnej núdzi, na ktorých sa obci ako osobitnému príjemcovi poukazuje pomoc v hmotnej núdzi, ako aj zoznam poberateľov, na ktorých sa obci poukazujú štátne sociálne dávky. Predmetnými zoznamami úrad disponuje v rámci jeho administratívnej údajovej databázy.

 

K bodu 17

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačnými bodom 18.

 

K bodu 18

 

Navrhuje sa rozšírenie kompetencie úradu práce, sociálnych vecí a rodiny o kompetenciu posudzovania príjmových pomerov rodín na účely poskytnutia dotácie podľa   § 4 ods. 3 písm. b). V zmysle navrhovanej kompetencie bude úrad na žiadosť fyzickej osoby o posúdenie príjmu na účely poskytnutia dotácie vydávať potvrdenie o príjme. Návrhom sa zároveň upravujú aj práva fyzickej osoby a postup úradu v prípade, že po  posúdení príjmu fyzickej osoby úradom, bude príjem fyzickej osoby nad hranicou životného minima a fyzická osoba s vydaným potvrdením o príjme nebude súhlasiť. V takomto prípade sa umožňuje fyzickej osobe podať do ôsmich dní námietku proti vydanému potvrdeniu o príjme. V prípade nevyhovenia námietke úradom, bude následne o námietke rozhodovať Ústredie práce, sociálnych vecí a rodiny.

 

K bodu 19

 

Navrhuje sa zúčtovanie poskytnutej dotácie na podporu výchovy k stravovacím návykom dieťaťa a dotácie na podporu výchovy k plneniu školských povinností dieťaťa ohrozeného sociálnym vylúčením v súlade so zákonom č. 523/2004  Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Dotácia za predchádzajúci rozpočtový rok sa navrhuje zúčtovávať v nasledujúcom rozpočtovom roku, a to najneskôr v termíne do 31. marca.  Zároveň sa ukladá povinnosť žiadateľovi o dotáciu na podporu výchovy k stravovacích návykoch dieťaťa oznamovať úradu zmeny rozhodujúce pre výpočet dotácie, a to v lehote do 10. augusta rozpočtového roka, na ktorý sa dotácia poskytuje. Cieľom navrhovaného je zabezpečenie účelnosti a hospodárnosti pri poskytovaní predmetnej dotácie.

 

K bodu 20

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s novelizačným bodom 18.

 

K Čl. II

 

Upravuje sa povinnosť zriaďovateľa znížiť úhradu zákonnému zástupcovi dieťaťa v zariadení školského stravovania o sumu poskytnutej dotácie na dieťa podľa čl. I. Cieľom tejto úpravy je zabezpečenie, aby došlo k naplneniu celkového cieľa návrhu zákona, a to predovšetkým zníženie finančného zaťaženia zákonných zástupcov detí od úhrady za stravu.

 

K Čl. III

 

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2019.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 121
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn
Našli ste chybu

Zobraziť všetky Nové v judikatúre

CSP: Zabezpečovacie opatrenie a princíp kontradiktórnosti a rovnosti strán sporu

Cieľom zabezpečovacieho opatrenia je eliminovať nepriaznivé následky, ktoré by mohli v priebehu konkrétneho civilného sporového konania ...

Príbuzenský stav sudcu a diskvalifikácia z pozície zákonného sudcu

Otázku príbuzenského vzťahu je potrebné vnímať v objektívnom a subjektívnom zmysle. Pokiaľ by išlo o súrodenecký alebo rodičovský ...

Trovy konania – dôkazné bremeno

Každý jednotlivý úkon právnej služby musí byť pri rozhodovaní o sume priznanej náhrady posudzovaný samostatne so zreteľom na to, či išlo ...

Predpoklady pre vyhovenie návrhu na odklad vykonateľnosti (§ 444 CSP)

Odklad vykonateľnosti napadnutého rozhodnutia má mimoriadny charakter, pretože dovolací súd odložením vykonateľnosti pred rozhodnutím o ...

Zaujímavé odkazy

Hľadanie poisťovateľa podľa EČVhttps://ws.skp.sk/pvia/poistovatel.xhtml?lang=sk

S nárokom na poistné plnenie sa obráťte na zobrazeného poisťovateľa

Zistenie platnosti technickej a emisnej kontroly podľa evid. čísla vozidlahttps://www.stkonline.sk/overenie-stk

Overenie termínu platnosti technickej a emisnej kontroly zdarma

Konkurzy a reštrukturalizáciehttps://ru.justice.sk/ru-verejnost-web/pages/searchKonanie.xhtml?query=

Zoznam konkurzov a reštrukturalizácií

Katastrálna mapahttps://zbgis.skgeodesy.sk/mkzbgis/sk/kataster/?bm=zbgis&z=8&c=19.530000,48.800000#

Zistenie vlastníka nehnuteľnosti klikom na mape.

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Registre

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníkuhttps://www.justice.gov.sk/PortalApp/ObchodnyVestnik/Formular/FormulareZverejnene.aspx

Vyhľadávanie v Obchodnom vestníku

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Čítali sme

Bezpodielové spoluvlastníctvo manželov: Ako sa delí po rozvode a ako po smrti?https://uzitocna.pravda.sk/ako-vybavit/clanok/566543-bezpodielove-spoluvlastnictvo-manzelov-zavazi-kto-sa-on-akou-mierou-zasluzil/

BSM. Skratka, ktorá vás možno zaujíma pri svadbe a určite pri rozvode.

Kollár v súvislosti so zadržaním D. Kováčika: NAKA má rozviazané rukyhttps://www.teraz.sk/slovensko/nrsr-naka-ma-rozviazane-ruky-tvrdi/502196-clanok.html

Národná kriminálna agentúra (NAKA) má rozviazané ruky, keď niekto páchal trestnú činnosť, ...

UK nesúhlasí s oklieštením akademických práv a slobôdhttps://www.teraz.sk/slovensko/uk-nesuhlasi-s-okliestenim-akademick/502044-clanok.html

Akademický senát Univerzity Komenského a vedenie UK vyzývajú kompetentné orgány na zásadnú ...

Ministerku Kolíkovú nepotešilo zadržanie Kováčika, prehlbuje to nedôveru v prokuratúruhttps://www.webnoviny.sk/ministerku-kolikovu-nepotesilo-zadrzanie-kovacika-prehlbuje-to-nedoveru-v-prokuraturu/

Informácia o zadržaní špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika ministerku spravodlivosti ...

VIDEO: NAKA zadržala špeciálneho prokurátora Dušana Kováčikahttps://www.teraz.sk/slovensko/naka-mala-zadrzat-specialneho-prokur/502030-clanok.html

Národná kriminálna agentúra (NAKA) mala zadržať špeciálneho prokurátora Dušana Kováčika.

Kandidátmi na členov disciplinárnych senátov sú Hasíková a Slamka, schválil ich parlamenthttps://www.webnoviny.sk/kandidatmi-na-clenov-disciplinarnych-senatov-su-hasikova-a-slamka-schvalil-ich-parlament/

Oboch kandidátov dnes schválil parlament.

Nové časopisy

Právny obzor 5/2020

Právny obzor 5/2020

Právny obzor je teoretický časopis pre otázky štátu a práva.

Justičná revue 8-9/2020

Justičná revue 8-9/2020

Časopis pre právnu prax, ktorý vydáva Ministerstvo spravodlivosti SR

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Bulletin slovenskej advokácie 9/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2020

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Súkromné právo 4/2020

Súkromné právo 4/2020

Recenzovaný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2020

Recenzovaný časopis pre právnu vedu a prax vydávaný Slovenskou advokátskou komorou.

PoUtStŠtPiSoNe
: