Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

350/2018 Z. z.

najpravo.sk • 12.1. 2019, 14:32

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

A. Všeobecná časť

 

Návrh zákona o ochrane majetku v plynárenstvea o doplnení zákona č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok v znení zákona č. 87/2017 Z. z.sa predkladá z dôvodu potreby poskytnúť ustanoveným aktívam držiteľa povolenia na dodávku plynu, ktorý je dodávateľom poslednej inštancie a ktorýje právnickou osobou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, exekučnú imunitu, a to vo vzťahu k jeho majetkovým účastiam na iných subjektoch.

 

Subjektom čiastočnej exekučnej imunity má byť držiteľ povolenia na dodávku plynu, ktorý je dodávateľom poslednej inštancie na základe rozhodnutia ÚRSO a ktorý je súčasne právnickou osobou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu. Predmetom exekučnej imunity má byť iba majetok takéhoto subjektu, ktorý predstavujú jeho majetkové účasti. Nejde teda o exekučnú imunitu absolútnu, ale iba čiastočnú.

 

Návrh zákona sa zároveň predkladá v reakcii na aktuálnu spoločenskú situáciu a snahu o zamedzenie zneužívania zmeniek k podvodnému obohateniu rôznych osôb, či zahraničných spoločností s neznámou vlastníckou štruktúrou.

 

Účelom návrhu zákona je zabezpečiť odklad vykonateľnosti rozhodnutia v konaní, v ktorom sa uplatňoval nárok zo zmenky, ak existuje objektívna pochybnosť o zákonnosti takéhoto rozhodnutia, vyjadrená naplnením zákonných dôvodov na podanie dovolania či dovolania generálneho prokurátora a ak povinnému výkonom exekúcie hrozí výrazný zásah do jeho majetku, a tým zvýšiť právnu istotu žalovaných v takýchto konaniach.   

 

Návrh zákona má pozitívny vplyv na rozpočet verejnej správy a pozitívne sociálne vplyvy. Návrh zákona nemá vplyv na podnikateľské prostredie, životné prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani na služby verejnej správy pre občana.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

B. Osobitná časť

 

 

Čl. I

 

K § 1

Navrhuje sazaviesť čiastočnú exekučnú imunitu na majetokdržiteľa povolenia na dodávku plynu, ktorý je dodávateľom poslednej inštancie a ktorý je právnickou osobou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, ktorý tvoria jeho majetkové účasti.

Rozsah navrhovanej exekučnej imunity sa navrhuje z dôvodu, aby nebola ohrozená dodávka plynu a prípadné plnenie povinností, úloh a zodpovednosti dodávateľa poslednej inštancie v plynárenstve. Nutnosť poskytnúť osobitnú ochranu majetku takéhoto subjektu je daná tým, že je to

-           najväčší dodávateľ plynu koncovým odberateľom (55,74 %),

-           najväčší dodávateľ plynu koncovým odberateľom v domácnosti (66,93 %),

-           dodávateľ (plynu) poslednej inštancie určený rozhodnutím Úradu pre reguláciu sieťových odvetví s povinnosťou dodávať plyn odberateľom, ktorých dodávateľ stratil spôsobilosť dodávať im plyn a nemajú jeho dodávky zabezpečené iným spôsobom,

-           garant dlhodobej dodávky plynu na Slovensko prostredníctvom dlhodobej zmluvy o dodávkach plynu,

-           garant zvýšenej úrovne bezpečnosti dodávok plynu prostredníctvom najväčších zásob zemného plynu, aj nad rámec zákonom požadovaných objemov na riešenie krízovej situácie, uskladnené v zásobníkoch plynu priamo na území Slovenskej republiky,

-           líder v rozvoji alternatívnych palív v oblasti CNG.

 

K § 2

 

Navrhuje sa upraviť prostredníctvomprechodného ustanovenia časovú pôsobnosť právnej úpravy v § 1 tak, aby sa navrhovaná právna úprava vzťahovala aj na exekučné konania začaté pred dňom účinnosti zákona. Takéto konania postihujúce aktíva držiteľa povolenia na dodávku plynu, ktorý je dodávateľom poslednej inštancie a ktorý je právnickou osobou so stopercentnou majetkovou účasťou štátu, súd bezodkladne zastaví.

 

 

K Čl. II

 

K bodom 1 a 2

 

            Navrhuje sa, aby podaním dovolania v konaní, v ktorom sa uplatňoval nárok zo zmenky, nastal automatický odklad vykonateľnosti napadnutého rozhodnutia, a to už samotným podaním tohto dovolania. Účinky odkladu vykonateľnosti zaniknú rozhodnutím o dovolaní.

 

            V prechodnom ustanovení sa pre vylúčenie pochybností súčasne navrhuje, aby sa nová úprava v navrhovanom § 444 ods. 4 aplikovala aj na konania o mimoriadnych opravných prostriedkoch začaté podľa Občianskeho súdneho poriadku.

 

 

 

 

 

K Čl. III

 

Z dôvodu naliehavého všeobecného záujmu sa navrhuje účinnosť zákona dňom jeho vyhlásenia.

 

 

V Bratislave 28. novembra 2018

 

 

 

 

Peter Pellegriniv. r.

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

 

Peter Žiga v. r.

minister hospodárstva Slovenskej republiky

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 570
PoUtStŠtPiSoNe
: