Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

313/2018 Z. z.

najpravo.sk • 24.11. 2018, 15:08

Dôvodová správa

 

 

A. Všeobecná časť   

 

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov a o zmene a doplnení niektorých zákonov sa predkladá ako iniciatívny materiál.

 

Cieľom predkladaného návrhu zákona je presunúť oblasť koordinácie prípravy politík regionálneho rozvoja z pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu.

 

Uznesením vlády Slovenskej republiky č.221 z 9. mája 2018, došlo k zrušeniu úradu splnomocnenca vlády Slovenskej republiky pre podporu najmenej rozvinutých okresov. V nadväznosti na vyššie uvedené a na nedávno prijaté národné priority stratégie trvalo udržateľného rozvoja v rámci Agendy 2030, možno konštatovať, že odstraňovanie regionálnych rozdielov a s tým súvisiaca podpora najmenej rozvinutých okresov, je úzko späté s činnosťou Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu. Na základe poznatkov z aplikačnej praxe sa preto vhodnejšie javí zveriť koordináciu prípravy politík regionálneho rozvoja do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu, ktorého úlohou je, okrem iného, aj koordinácia prípravy zásadných opatrení Agendy 2030, zahŕňajúcej i záväzky na odstraňovanie zvyšujúcich sa ekonomických a sociálnych nerovností.

 

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, so zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a s predpismi Európskej únie.

 

Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 

Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy zabezpečený z rozpočtových kapitol. Návrh zákona nebude mať vplyv na podnikateľské prostredie, vplyvy na životné prostredie, vplyvy na informatizáciu spoločnosti, vplyvy na služby verejnej správy pre občana ani sociálne vplyvy.

 

 

B.        Osobitná časť

 

K čl. I

(zákon č. 575/2001 Z. z. o organizácii činnosti vlády a organizácii ústrednej štátnej správy v znení neskorších predpisov)

 

K bodu 1

 

            Navrhovaným doplnením ustanovenia sa umožňuje uskutočniť rokovanie vlády Slovenskej republiky i prostredníctvom využitia technických prostriedkov prenášajúcich obraz a zvuk a zabezpečiť tak v prípade potreby flexibilnú reakciu na vzniknutú situáciu vyžadujúcu rozhodnutie vlády Slovenskej republiky.

 

K bodu 2

 

            Vzhľadom na skutočnosť, že podpredseda vlády, ktorý neriadi ministerstvo využíva i reprezentačné priestory Úradu vlády Slovenskej republiky, úpravou ustanovenia sa umožňuje využívať technické zabezpečenie Úradu vlády Slovenskej republiky pri prijímaní návštev i podpredsedom vlády Slovenskej republiky, ktorý neriadi ministerstvo.

 

K bodu 3

 

Navrhovaným doplnením ustanovenia sa odstráni doterajšia absencia agendy pozemkových spoločenstiev napriek tomu, že Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky túto agendu dlhodobo zastrešuje. Predmetnú agendu vykonávajú orgány štátnej správy lesného hospodárstva a poľovníctva, ktoré boli reformou ESO začlenené priamo pod rezort Ministerstva pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky a v súčasnosti je táto agenda vykonávaná pozemkovými a lesnými odbormi okresných úradov, ktorých výkon štátnej správy metodicky riadi a kontroluje Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky.

 

K bodom 4, 5 a 8

 

Navrhuje sa presunúť kompetenciu v oblasti koordinácie prípravy politík regionálneho rozvoja z pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu.

 

K bodu 6

 

Legislatívno-technická úprava.

 

K bodu7

 

Navrhuje sa upraviť odmeňovanie vedúceho Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu analogicky ako odmeňovanie vedúceho Úradu vlády Slovenskej republiky.

 

 

 

 

K čl. II a čl. III

(zákon č. 539/2008 Z. z. o podpore regionálneho rozvoja v znení neskorších predpisov, zákon č. 524/2010 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu vlády Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov)

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s prechodom kompetencie v oblasti regionálneho rozvoja z Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu podľa čl. I.

 

K čl. IV

(zákon č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov)

 

K bodom 1, 3 až 5

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s prechodom kompetenciu v oblasti regionálneho rozvoja z Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu podľa čl. I.

 

K bodu 2

 

Doplnenie percentuálneho obmedzenia vo výške 8% miery evidovanej nezamestnanosti zodpovedá 1,5-násobku priemernej miery nezamestnanosti SR v čase nadobudnutia účinnosti ostatnej novely zákona č. 336/2015 Z. z. o podpore najmenej rozvinutých okresov a o zmene a doplnení niektorých zákonov v kombinácii s podmienkou schváliť zaradenie okresu do zoznamu najmenej rozvinutých okresov vládou Slovenskej republiky.

 

K čl. V

(zákon č. 111/201 Z. z. o poskytovaní dotácií v pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu)

 

K bodu 1

 

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s prechodom kompetenciu v oblasti regionálneho rozvoja z Úradu vlády Slovenskej republiky do pôsobnosti Úradu podpredsedu vlády Slovenskej republiky pre investície a informatizáciu podľa čl. I.

 

K bodu 2

 

Vzhľadom na skutočnosť, že nejde o úpravu postupov navonok voči adresátom právneho predpisu, ale o interné nastavenie procesných postupov, navrhuje sa nahradiť vydanie vykonávacieho predpisu upravujúceho zloženie, prijímanie odporúčaní a postup komisie pri vyhodnocovaní žiadostí o poskytnutie dotácie štatútom komisie, ktorý vydá vedúci úradu.

 

K čl. VI

(účinnosť)

 

Navrhuje sa, aby návrh zákona nadobudol účinnosť 1. januára 2019.

Bratislava 22. augusta 2018

 

 

 

 

Peter Pellegrini v. r.

predseda vlády

Slovenskej republiky

 

 

 

Richard Raši v. r.

podpredseda vlády

Slovenskej republiky

pre investície a informatizáciu

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 633
PoUtStŠtPiSoNe
: