275/2018 Z. z.
24.11. 2018, 13:59 | najpravo.skDÔVODOVÁ SPRÁVA
A. Všeobecná časť
Ministerstvo spravodlivosti Slovenskej republiky predkladá na rokovanie Národnej rady Slovenskej republiky vládny návrh zákona, ktorým sa dopĺňa zákon č. 757/2004 Z. z. o súdoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „návrh zákona“).
Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny materiál.
Účelom predloženia návrhu zákona je vytvoriť zákonné predpoklady pre zabezpečenie ochrany bezpečnostných záujmov Slovenskej republiky, a to tým, že sa zamedzí možnosť sprístupňovania súhlasov, ktoré zákonní sudcovia príslušných súdov vydávajú podľa § 63 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov, podľa zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) a príkazov vydávaných v trestnom konaní. Podľa platnej právnej úpravy niet zákonnej možnosti nesprístupniť tieto rozhodnutia súdov. Tento stav je z hľadiska potreby chrániť bezpečnostné záujmy Slovenskej republiky a riadny priebeh trestného konania neprijateľný. Navrhuje sa preto, aby v § 82a ods. 5 zákona o súdoch bola zavedená výnimka z plošného sprístupňovania všetkých súdnych rozhodnutí, a to práve vo vzťahu k súhlasom súdu s poskytnutím údajov tvoriacich predmet telekomunikačného tajomstva, súhlasom na použitie informačno-technických prostriedkov a príkazov súdu vydávaných podľa Trestného poriadku.
Materiál nebol predmetom pripomienkového konania, pretože vzhľadom na vyššie uvedené predkladateľ má za to, že sú splnené podmienky na postup podľa § 27 ods. 1 zákona č. 400/2015 Z. z. o tvorbe právnych predpisov a o Zbierke zákonov Slovenskej republiky a o zmene a doplnení niektorých zákonov, nakoľko ide o mimoriadnu okolnosť, ktorá ohrozuje bezpečnosť.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
Návrh zákona nezakladá vplyvy na verejné financie a sociálne vplyvy. Návrh zákona nebude mať vplyvy na podnikateľské prostredie, informatizáciu spoločnosti, ani vplyv na životné prostredie a na služby verejnej správy pre občana.
Návrh zákona nie je predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.
Vláda Slovenskej republiky prerokovala a schválila návrh zákona 20. apríla 2018.
B. Osobitná časť
K Čl. I
V súlade s dôvodmi uvedenými vo všeobecnej časti dôvodovej správy sa navrhuje, aby súhlasy súdu podľa § 63 zákona č. 351/2011 Z. z. o elektronických komunikáciách v znení neskorších predpisov neboli sprístupňované na základe žiadosti o sprístupnenie podľa zákona č. 211/2000 Z. z. o slobodnom prístupe k informáciám a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o slobode informácií) v znení neskorších predpisov. Rovnako sa nebudú sprístupňovať súhlasy súdu s použitím informačno-technických prostriedkov podľa zákona č. 166/2003 Z. z. o ochrane súkromia pred neoprávneným použitím informačno-technických prostriedkov a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o ochrane pred odpočúvaním) v znení neskorších predpisov. Ďalej sa výnimka z povinnosti sprístupňovať rozhodnutia súdov bude vzťahovať aj na príkazy vydávané súdmi podľa Trestného poriadku. Príkazom súd v trestnom konaní (najmä v postupe pred začatím trestného stíhania a v prípravnom konaní) rozhoduje o zásahoch do základných práva a slobôd; napr. príkaz na zatknutie podľa § 73 Trestného poriadku, príkaz na domovú prehliadku podľa § 100 Trestného poriadku, príkaz na prehliadku iných priestorov a pozemkov podľa § 101 Trestného poriadku, príkaz na osobnú prehliadku podľa § 102 Trestného poriadku, zadržanie zásielok podľa § 108 Trestného poriadku, Vyhotovovanie obrazových, zvukových alebo obrazovo-zvukových záznamov podľa § 114 Trestného poriadku, oznámenie údajov o telekomunikačnej prevádzke podľa § 116 Trestného poriadku, príkaz na použitie agenta podľa § 117 Trestného poriadku a pod.
K Čl. II
Vzhľadom na urýchlenú potrebu riešiť problematiku prístupu k informáciám sa navrhuje, aby zákon nadobudol účinnosť dňom vyhlásenia v Zbierke zákonov Slovenskej republiky.
V Bratislave, 20. apríla 2018
Peter Pellegrini v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Gábor Gál v. r.
minister spravodlivosti
Slovenskej republiky