Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

210/2018 Z. z.

najpravo.sk • 30.7. 2018, 18:35

D Ô V O D O V Á   S P R Á V A

A.           Všeobecná časť

Dôvodom predloženia návrhu zákona je akútna potreba riešiť otázku určovania počtov žiakov gymnázií s osemročným štúdiom  na základe objektívne merateľných kritérií a zamedziť neodôvodneným rozdielom v počtoch žiakov v rámci regiónov, ktorých jednotlivé gymnáziá majú možnosť prijať bez ohľadu na kvalitu poskytovanej výchovy a vzdelávania.

Zároveň sa navrhuje zmeniť súčasnú úpravu experimentálneho overovania, ktoré sa navrhuje poňať ako odbornú úlohu, ktorú ministerstvo školstva rieši s príslušnými priamo riadenými organizáciami, vysokými školami a inými odbornými inštitúciami a ktorej obsah, priebeh a hodnotenie nemá byť ovplyvňované záujmom konkrétnej fyzickej osoby alebo právnickej osoby poskytujúcej výchovu a vzdelávanie na jeho výsledku, čomu sa ani v režime osobitného druhu správneho konania nedá zabrániť.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi, v súlade s právom Európskej únie a v súlade s nálezmi Ústavného súdu Slovenskej republiky.

Návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, sociálne vplyvy, vplyvy na podnikateľské prostredie, životné prostredie, na informatizáciu spoločnosti ani na služby verejnej správy pre občana.

Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.

B.            Osobitná časť

 

Čl. I

 

K bodu 1

Proces experimentálneho overovania výchovno-vzdelávacích programov, foriem a organizácie výchovy a vzdelávania podľa školského zákona je odborná úloha, ktorej riešením sú poverené priamo riadené organizácie ministerstva a iní odborní garanti, napríklad vysoké školy alebo verejné výskumné inštitúcie. Výsledky experimentálneho overovania, ktoré preukázali prínos pre výchovno-vzdelávací proces a sú v súlade s cieľmi a princípmi výchovy a vzdelávania podľa školského zákona, môžu byť implementované všeobecne. Realizácia a uplatnenie výsledkov experimentu teda nemá mať charakter exkluzívneho riešenia použiteľného pre iniciátora experimentálneho overovania.

V prípade návrhov experimentálneho overovania nových odborov vzdelávanie pre odborné vzdelávanie a prípravu je potrebné, aby bol podnet podaný vecne príslušnou stavovskou alebo profesijnou organizáciou alebo príslušným ministerstvom z dôvodu, že iba organizácie sveta práce a príslušné orgány štátnej správy vedia objektívne zhodnotiť potreby a požiadavky trhu práce a zadefinovať požiadavky na nové odbory vzdelávania.

Navrhovaná úprava ponecháva priestor na dohodnutie podrobností o uskutočnení experimentálneho overovania vrátane finančného zabezpečenia na odborného garanta a školu alebo školské zariadenie, v ktorom sa hypotézy v súlade s predmetom a cieľom experimentálneho overovania budú overovať, zachováva výnimky pre školy v odvetvovej pôsobnosti iných ústredných orgánov štátnej správy a ustanovuje transparentné zverejňovanie podmienok a výsledkov experimentálneho overovania.

 

K bodom 2 a 3

Dôvodom posilnenia ingerencie ministerstva pri určovaní počtov žiakov prvých ročníkov gymnázií s osemročným štúdiom je potreba určovať uvedené počty jednotne na základe objektívnych kritérií zohľadňujúcich kvalitu školy a špecifík školského vzdelávacieho programu gymnázia tak, aby regulácia počtu prijímaných žiakov bola spravodlivá a riadne a včas zabezpečená. Navrhuje sa preto ustanoviť zákonom limit počtu prijímaných žiakov prvých ročníkov na celoslovenskej úrovni a následne možnosť, aby ministerstvo na základe údajov svojich informačných systémov určilo záväzný počet žiakov, ktorých bude možné prijať do prvého ročníka v rámci kraja s prihliadnutím na záujem o osemročné štúdium v rámci každého kraja. Okresnému úradu v sídle kraja sa z dôvodu lepšej znalosti regionálnych pomerov zachová kompetencia zisťovať v rámci návrhu rozpisu tohto záväzného počtu žiakov plnenie kritérií jednotlivých gymnázií, na základe ktorých ministerstvo zverejní záväzný počet žiakov, ktorých možno prijať do jednotlivých gymnázií s osemročným štúdiom. Ustanovené kritériá, ktoré sa v rôznej miere uplatňovali v rozhodovaní okresných úradov v sídle kraja aj doteraz, sa zjednotia a objektivizujú. Viaceré navrhované kritériá sa v súčasnosti osvedčujú aj pri určovaní počtu žiakov stredných odborných škôl podľa zákona č. 61/2015 Z. z. o odbornom vzdelávaní a príprave a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Z dôvodu vytvorenia dostatočného časového priestoru na zistenie skutkového stavu sa oproti súčasnej úprave menia lehoty na určovanie počtu žiakov, pričom z návrhu právnej úpravy vyplýva fakt, že na určovanie počtu žiakov sa nebude vzťahovať správny poriadok.

Navrhuje sa tiež upustiť od určovania počtu tried prvého ročníka z dôvodu, že zriaďovatelia požadujú často minimálne počty žiakov.

Navrhovaná právna úprava nebráni zriaďovateľom gymnázií poskytovať výchovu a vzdelávanie v osemročnom štúdiu, avšak vzdelávanie a výchova žiakov prijatých nad limit určený ministerstvom budú zriaďovatelia musieť financovať z iných zdrojov ako zo štátneho rozpočtu.

Rešpektuje sa možnosť príslušníkov národnostných menšín vzdelávať sa v jazyku národnostnej menšiny aj v rámci osemročného štúdia na gymnáziu. Istá váha sa priznáva aj prípadným špecifikám niektorých gymnázií, ak budú spôsobilé objektívne pozitívne ovplyvniť výchovu a vzdelávanie záujemcov o štúdium, napríklad zameranie študijného programu alebo predbežný záujem o štúdium.

 

K bodu 4

Legislatívno-technická úprava v súvislosti s bodom 2 a nahradením zákona č. 184/2009 Z. z. zákonom č. 61/2015 Z. z.

 

K bodu 5

V nadväznosti na navrhovanú úpravu sa prechodným ustanovením upravujú vzťahy súvisiace s experimentálnym overovaním, ktoré sa začalo a neskončilo pred účinnosťou tohto zákona.

 

K Čl. II

 

V súvislosti s úpravou procesu experimentálneho overovania v školskom zákone sa prispôsobuje obsah kompetencie ministerstva školstva.

 

K Čl. III

 

Ustanovuje sa účinnosť zákona tak, aby ministerstvo školstva mohlo vyhlasovať experimentálne overovanie podľa novej úpravy od začiatku školského roka 2018/2019 a mohlo určovať počty žiakov prvých ročníkov gymnázií s osemročným štúdiom už pre školský rok 2019/2020.

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 704

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: