Dôvodová správa
A. Všeobecná časť
Cieľom navrhovanej úpravy je rozšírenie okruhu poistencov, na ktorých sa vzťahuje limit spoluúčasti. Ide o opatrenie, ktoré sa môže dotknúť až 1,8 milióna poistencov.
Zdravotne postihnutí poistenci a invalidní dôchodcovia zaplatia podľa platnej úpravy na doplatkoch za lieky maximálne 30 eur za kalendárny štvrťrok a starobní dôchodcovia maximálne 45 eur za kalendárny štvrťrok. V roku 2014 zdravotné poisťovne vyplatili za doplatky na lieky sumu 1,8 mil. eur. 68 tis. poistencom.
Predpokladá sa, že po zavedení nových limitov spoluúčasti podmienky splní približne 420 tis. poistencov a zdravotné poisťovne vyplatia takmer 10 mil. eur.
Navrhovaná úprava zákona
• znižuje ochranný limit na doplatky za lieky pre súčasný okruh poistencov na 25 eur za kalendárny štvrťrok,
• rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky o skupinu poistencov mladších ako 6 rokov, kde sa navrhuje ochranný limit spoluúčasti na 8 eur za kalendárny štvrťrok,
• navrhuje ochranný limit spoluúčasti pre ťažko zdravotne postihnuté deti mladšie ako 6 rokov na 0 eur,
• rozširuje okruh poistencov, na ktorých sa vzťahuje ochranný limit na doplatky na lieky, upustením od sledovania výšky príjmov.
Prijatie návrhu zákona nezakladá zvýšené nároky na štátny rozpočet, rozpočty samosprávnych krajov a rozpočty obcí. Návrh zákona zaťaží rozpočty zdravotných poisťovní.
Navrhované legislatívne zmeny si vyžiadajú úpravu informačného systému zdravotných poisťovní. S uvedenými zmenami súvisí aj významné zvýšenie administratívnej záťaže zdravotných poisťovní vyplývajúce z realizácie úhrad nad limit spoluúčasti.
Vplyv na rozpočet verejnej správy a na podnikateľské prostredie je uvedený v doložke vybraných vplyvov. Návrh zákona má pozitívne sociálne vplyvy, ktoré sú uvedené v doložke vplyvov, nemá vplyvy na životné prostredie a ani vplyvy na informatizáciu spoločnosti.
B. Osobitná časť
Čl. I
K bodu 1
Znižuje sa limit spoluúčasti z 30 eur na 25 eur pre poistencov, ktorí sú k prvému dňu kalendárneho štvrťroka držiteľmi preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, ktorí sú poberateľmi invalidného dôchodku, invalidného výsluhového dôchodku alebo ktorí sú invalidnými poistencami, ktorým nevznikol nárok na invalidný dôchodok.
K bodu 2
Legislatívno-technická úprava súvisiaca s navrhovanou úpravou limitu spoluúčasti pre ťažko zdravotne postihnuté deti do 6. rokov veku v novelizačnom bode 4.
K bodu 3
Znižuje sa limit spoluúčasti zo 45 eur na 25 eur pre poistencov, ktorí sú k prvému dňu kalendárneho štvrťroka poberateľmi starobného dôchodku, dôchodku z výsluhového zabezpečenia policajtov a vojakov vo veku ustanovenom na vznik nároku na starobný dôchodok, dôchodku z iného členského štátu, Nórska, Lichtenštajnska, Islandu, Švajčiarska, ak nie sú poistení v tomto štáte, nie sú poberateľmi dôchodku z tretieho štátu, alebo ktorí dovŕšili dôchodkový vek a nevznikol im nárok na starobný dôchodok.
K bodu 4
Rozširuje sa okruh poistencov s nárokom na úhradu čiastky prevyšujúcej určený limit spoluúčasti na kalendárny štvrťrok, a to o deti do dovŕšenia 6. roku veku, pre ktoré sa určuje sa výška limitu spoluúčasti na kalendárny štvrťrok na 8 eur; ak takéto dieťa je držiteľom preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím alebo preukazu fyzickej osoby s ťažkým zdravotným postihnutím so sprievodcom, určuje sa limit spoluúčasti na kalendárny štvrťrok 0 eur.
K bodu 5
Zrušením sledovania súbehu príjmu podliehajúcemu dani z príjmov a zrušením sledovania poberania dôchodkov vyšších ako 50% priemernej mzdy zamestnanca v hospodárstve Slovenskej republiky podľa § 4 ods. 4 sa rozširuje skupina poistencov s nárokom na úhradu čiastky prevyšujúcej určený limit spoluúčasti na kalendárny rok. Vypustenie ustanovenia § 4 ods. 5 nadväzuje na zavedenie rovnakého limitu v § 4 ods. 3 písm. a) a b), čím ustanovenie odseku 5 stratilo opodstatnenie.
Čl. II
K bodom 1 až 11
Úprava informačnej povinnosti Ministerstva vnútra Slovenskej republiky, Ministerstva obrany Slovenskej republiky, Finančného riaditeľstva Slovenskej republiky, Sociálnej poisťovne a Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky z dôvodu zmien navrhovaných v čl. I.
K bodu 12
Prechodné ustanovenie, ktoré v rámci prípustnej retroaktivity rieši použitie určených limitov spoluúčasti, ktoré sú výrazne výhodnejšie pre poistencov, už za tretí štvrťrok 2015.
Čl. III
Ustanovuje sa účinnosť zákona.