Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

252/2015 Z. z.

najpravo.sk • 26.10. 2015, 17:26

DÔVODOVÁ SPRÁVA

 

 

A. Všeobecná časť

 

Úrad pre verejné obstarávanie predkladá vláde Slovenskej republiky na základe jej uznesenia č. 660/2014 návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony.

Predmetným zákonom sa zabezpečí vytvorenie verejného registra konečných užívateľov výhod subjektov, ktoré získavajú zákazky z verejného obstarávania, a to s cieľom dosiahnuť efektívnejšie a transparentné nakladanie s verejnými prostriedkami pri verejnom obstarávaní. Údaje týkajúce sa konečných užívateľov výhod, teda fyzických osôb, ktoré sú skutočnými a nie len formálnymi vlastníkmi subjektov participujúcich na verejnom obstarávaní (fyzických osôb a právnických osôb), budú zapisované do registra konečných užívateľov výhod. Zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) v rámci svojich právnych inštitútov, napr. súčinnosť uchádzača pri uzavretí zmluvy, subdodávatelia, sankcie (pokuty, návrh na určenie neplatnosti zmluvy), poskytuje už existujúci nástroj, prostredníctvom ktorého je možné zaviesť mechanizmus vedenia verejného registra konečných užívateľov výhod podnikateľov vo verejnom obstarávaní. Nakladanie s verejnými prostriedkami v širšom zmysle, teda nielen v oblasti verejného obstarávania, ale aj napr. nakladanie so štátnymi aktívami, dotácie, štátna pomoc, nakladanie s majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy, predstavuje komplexný a osobitný predmet právnych vzťahov. Vytvorenie verejného registra konečných užívateľov výhod v jednotlivých členských štátoch Európskej únie vo vzťahu ku všetkým právnickým osobám pôsobiacim v danom členskom štáte (nielen tým, ktoré nakladajú s verejnými prostriedkami) predpokladá návrh tzv. štvrtej Smernice o predchádzaní využívania finančného systému na účely prania špinavých peňazí a financovania terorizmu, ktorej predpokladaný termín prijatia v orgánoch Európskej únie je prvý polrok 2015. Zároveň predmetná smernica Európskej únie upravuje napr. minimálny obsah tohto registra, postavenie jednotlivých subjektov podieľajúcich sa na zisťovaní a preverovaní konečného užívateľa výhod, ustanovuje povinnosť pre Európsku komisiu, aby určila štáty, pri ktorých je problematické zistiť konečného užívateľa výhod u právnických osôb, ktoré majú v týchto štátoch sídlo, atď. Zriadenie verejného registra konečných užívateľov výhod v rozsahu subjektov, ktoré nakladajú s verejnými prostriedkami, so štátnymi aktívami, dotáciami, získajú štátnu pomoc, nakladajú s majetkom štátu a majetkom územnej samosprávy, a to ešte pred konečným schválením danej smernice Európskej únie, a teda bez jej dôslednej transpozície, a tiež bez potrebnej súčinnosti všetkých relevantných a zainteresovaných subjektov v Slovenskej republike, by sa v priebehu niekoľkých mesiacov ukázalo ako neefektívne, nesystémové a nehospodárne.

Predkladanou novelou zákona o verejnom obstarávaní sa zavádza definícia konečného užívateľa výhod na účely tohto zákona. Podstatou navrhovanej právnej úpravy je zákonná požiadavka, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu vo verejnom obstarávaní s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí nemajú v registri konečných užívateľov výhod vedenom Úradom pre verejné obstarávanie zapísaných konečných užívateľov výhod a tiež ktorých subdodávatelia podľa navrhovaného § 45 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní a osoby podľa § 27 ods. 2 a § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní nemajú v registri konečných užívateľov výhod zapísaných svojich konečných užívateľov výhod. Teda úspešný uchádzač alebo uchádzači, ich subdodávatelia podľa § 45 ods. 10 zákona o verejnom obstarávaní a osoby podľa § 27 ods. 2 a § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní budú povinní na účely poskytnutia riadnej súčinnosti potrebnej na uzavretie zmluvy (§ 45 ods. 9 zákona o verejnom obstarávaní) mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod. Uvedené povinnosti sa vzťahujú na nadlimitné zákazky a podlimitné zákazky bez využitia elektronického trhoviska. Dôvodom predloženia návrhu zákona je snaha zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb. Identifikácia konečných užívateľov výhod má nesporný význam na zvýšenie transparentnosti, zabráneniu konfliktu záujmov a boju proti korupcii vo verejnom obstarávaní. Jedným z podkladov pre zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod bude čestné vyhlásenie, v ktorom fyzická osoba alebo právnická osoba identifikuje svojich konečných užívateľov výhod. Do registra konečných užívateľov výhod budú môcť tieto osoby zapísať svojich konečných užívateľov výhod bez úhrady akéhokoľvek správneho poplatku a bez toho, aby museli mať v zozname podnikateľov zapísané údaje a doklady na účely preukázania splnenia podmienok účasti podľa § 26 ods. 1 zákona o verejnom obstarávaní. Zároveň podnikateľ pri zápise svojich konečných užívateľov výhod uvedie aj údaj, či daní koneční užívatelia výhod sú alebo nie sú verejnými funkcionármi podľa čl. 2 ods. 1 ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z.. Údaj o tom, či konečný užívateľ výhod je verejným funkcionárom, rovnako ako identifikačné údaje konečného užívateľa výhod (meno, priezvisko, adresa pobytu), bude verejne prístupný na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie. Predkladaný návrh zákona tiež využíva už existujúci systém zápisu zmien údajov zapísaných v zozname podnikateľov a ukladania sankcií (pokuty, zákaz účasti vo verejnom obstarávaní, návrh na určenie neplatnosti zmluvy) v prípade nesplnenia povinnosti mať zapísaných v danom registri konečných užívateľov výhod alebo uvedenia nepravdivých a neúplných údajov. Navrhovaný zákon zavádza zákonnú možnosť pre verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa vypovedať zmluvu, koncesnú zmluvu alebo rámcovú dohodu uzavretú s uchádzačom, ktorý nemal v čase uzavretia zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod. Okrem všeobecných dôvodov vyčiarknutia z registra konečných užívateľov výhod, ktoré budú primerane aplikované z ustanovení zákona o verejnom obstarávaní týkajúcich sa zoznamu podnikateľov, navrhovaná novela zákona o verejnom obstarávaní predpokladá vyčiarknutie z registra konečných užívateľov výhod u subjektov, ktoré majú adresu pobytu alebo sídlo v štáte, ktorý nespolupracuje s orgánmi Slovenskej republiky pri overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod. S cieľom zabezpečiť mechanizmus na zisťovanie a preverovanie pravdivosti v registri konečných užívateľov výhod uvedených údajov a vzájomnej súčinnosti subjektov podieľajúcich sa na identifikácii konečných užívateľov výhod, sa predmetným návrhom zákona novelizujú aj ustanovenia zákona č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov, a to vo vzťahu k finančnej spravodajskej jednotke. Zároveň sa predkladanou novelizáciou zákona o verejnom obstarávaní určuje povinnosť pre povinné osoby podľa zákona č. 297/2008 Z. z., poskytnúť Úradu pre verejné obstarávanie doklady, informácie alebo údaje o identifikácii konečného užívateľa výhod svojho klienta. Predkladaným návrhom zákona sa upravujú ustanovenia zákona č. 483/2001 Z. z. o bankách a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a zákona č. 563/2009 Z. z. o správe daní (daňový poriadok) a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, tak aby sa Úrad pre verejné obstarávanie mohol na účely identifikácie konečného užívateľa výhod oboznamovať s údajmi, ktoré sú predmetom bankového a daňového tajomstva.

Navrhovaným zákonom sa tiež vypúšťajú niektoré ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní. Predmetné vypustené ustanovenia § 26a (a súvisiace ustanovenia) zákona o verejnom obstarávaní vymedzujú ako podmienku účasti vo verejnom obstarávaní kritérium sídla právnickej osoby, bydliska fyzickej osoby a kvalifikovanú majetkovú účasť verejného funkcionára. Takáto právna úprava je však problematická z pohľadu smerníc Európskej únie v oblasti verejného obstarávania, ktoré taxatívne upravujú podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a dôvody pre vylúčenie subjektu z verejného obstarávania. Doterajšia právna úprava tiež nepokrývala problematiku subdodávateľov, keďže požiadavky § 26a a nasl. zákona o verejnom obstarávaní sa týkali iba uchádzačov vo verejnom obstarávaní. Z dôvodu potreby zabezpečenia komplexnosti identifikácie konečných užívateľov výhod a obmedzenia možnosti obchádzania a vyhýbania sa tejto povinnosti, navrhovaný zákon zavádza povinnosť mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod subdodávateľov, ktorí sa majú podieľať na dodaní plnenia v sume najmenej 30 % z hodnoty plnenia, uvedenej v ponuke uchádzača, ak ide o nadlimitnú zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je najmenej 10 miliónov eur alebo v sume najmenej 50 % z hodnoty plnenia, uvedenej v ponuke uchádzača, ak ide o inú zákazku (t. j. o inú nadlimitnú zákazku alebo o podlimitnú zákazku bez využitia elektronického trhoviska). Táto povinnosť sa tiež bude vzťahovať pre osoby podľa § 27 ods. 2 a § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní. Problematiku povinností verejného funkcionára pri výkone verejnej funkcie a zabráneniu konfliktu záujmov už v súčasnosti upravuje ústavný zákon č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z. Navrhovaná právna úprava zvýši účinnosť ustanovení predmetného ústavného zákona, keďže doposiaľ prakticky neexistoval nástroj, ktorý by cielene odhaľoval skutočnosť, že zmluvu vo verejnom obstarávaní uzavrel uchádzač, ktorého konečným užívateľom výhod je verejný funkcionár. V zmysle navrhovaného zákona by teda Úrad pre verejné obstarávanie pri výkone dohľadu nad zadávaním zákazky mal nástroj na posúdenie konfliktu záujmov verejného funkcionára v zmysle ustanovení o základných princípoch verejného obstarávania podľa § 9 ods. 3 zákona o verejnom obstarávaní, keďže Úrad pre verejné obstarávanie bude mať k dispozícii údaje o verejných funkcionároch ako konečných užívateľoch výhod, ktoré budú zapísané v registri konečných užívateľov výhod.

 Dátum účinnosti je navrhovaný s ohľadom na bezprostrednú potrebu riešenia uvedenej problematiky. Predložený návrh zákona nemá vplyv na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nebol a ani nemá byť predmetom vnútrokomunitárneho pripomienkového konania.

 Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a zákonmi a súčasne je v súlade s právom  Európskej únie.

 B. Osobitná časť

 

 

K Čl. I

K bodu 1:

Navrhuje sa v rámci limitu podlimitnej zákazky vyňať z povinnosti použiť pravidlá a postupy vo verejnom obstarávaní ďalší druh služieb spočívajúci v právnom zastupovaní klienta v rozhodcovskom konaní, zmierovacom konaní, súdnom konaní, správnom konaní alebo v inom obdobnom konaní a právne poradenstvo pri príprave týchto konaní alebo ak existuje zjavný náznak a vysoká pravdepodobnosť, že vec, ktorej sa právne poradenstvo týka, sa stane predmetom takéhoto konania. Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2014/24/EÚ v čl. 10 vyníma tento druh služieb úplne.

 

K bodu 2:

Definuje sa konečný užívateľ výhod na účely zákona č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“). Definícia pojmu konečný užívateľ výhod má svoj pôvod v zákone č. 297/2008 Z. z. o ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o  ochrane pred legalizáciou príjmov z trestnej činnosti a o ochrane pred financovaním terorizmu“), avšak vzhľadom na možné legislatívne a vecné problémy, ktoré by spôsobil odkaz na definíciu v inom zákone než zákone o verejnom obstarávaní, sa navrhuje zaviesť samostatná definícia konečného užívateľa výhod pre účely verejného obstarávania. Osobitne je zadefinovaný konečný užívateľ výhod pri právnickej osobe, pri fyzickej osobe a zároveň aj pri združení majetku.

K bodom 3 až 9:

Legislatívno-technické úpravy, súvisiace so zavedením inštitútu konečného užívateľa výhod podľa osobitného predpisu. Navrhovanou úpravou sa vypúšťa § 26a a s tým súvisiace ustanovenia zákona o verejnom obstarávaní, ktoré vymedzujú ako podmienku účasti vo verejnom obstarávaní kritérium sídla právnickej osoby, bydliska fyzickej osoby a kvalifikovanú majetkovú účasť verejného funkcionára. Platná právna úprava je problematická z pohľadu smerníc Európskej únie v oblasti verejného obstarávania, ktoré taxatívne upravujú podmienky účasti vo verejnom obstarávaní a dôvody pre vylúčenie subjektu z verejného obstarávania. Doterajšia právna úprava nepokrývala problematiku subdodávateľov ani osôb podľa § 27 ods. 2 alebo § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní, keďže požiadavky § 26a a nasl. zákona o verejnom obstarávaní sa týkali iba uchádzačov vo verejnom obstarávaní. Predloženým návrhom zákona sa má zabezpečiť, aby zmluvy vo verejnom obstarávaní uzatvárali iba subjekty so známou vlastníckou štruktúrou až po úroveň fyzických osôb.

 

K bodu 10:

Zavádza sa nová povinnosť pre uchádzačov, subdodávateľov vyšpecifikovaných § 45 ods. 10 a osoby, ktorých finančné zdroje uchádzač alebo uchádzači využili na preukázanie finančného a ekonomického postavenia a osoby, ktorých technické a odborné kapacity uchádzač alebo uchádzači využili na preukázanie technickej spôsobilosti alebo odbornej spôsobilosti, a to mať pred uzavretím zmluvy alebo rámcovej dohody zapísaných v registri konečných užívateľov výhod svojich konečných užívateľov výhod. Podstatou navrhovanej právnej úpravy je zákonná požiadavka, že verejný obstarávateľ a obstarávateľ nesmie uzavrieť zmluvu vo verejnom obstarávaní s uchádzačom alebo uchádzačmi, ktorí nemajú v registri konečných užívateľov výhod vedenom Úradom pre verejné obstarávanie zapísaných svojich konečných užívateľov výhod, taktiež pokiaľ ich subdodávatelia podľa § 45 ods. 10 a zároveň osoby podľa § 27 ods. 2 a § 28 ods. 2 zákona o verejnom obstarávaní nemajú v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod. Ak napriek nesplnenej povinnosti zapísať svojich konečných užívateľov výhod v registri konečných užívateľov výhod dôjde k uzavretiu zmluvy alebo rámcovej dohody, navrhuje sa uloženie rôznych sankcií nielen pre povinné subjekty, ale tiež pre verejného obstarávateľa alebo obstarávateľa, ktorý uzavrie s týmito subjektmi zmluvu.

 

K bodu 11:

Navrhuje sa ustanoviť možnosť uzatvoriť zmluvu s druhým, resp. tretím uchádzačom v poradí, aby nezapísanie konečných užívateľov výhod povinných subjektov do registra konečných užívateľov nezmarilo účel verejného obstarávania.

 

K bodu 12:

Navrhovaným ustanovením sa zadefinováva subdodávateľ, na ktorého sa vzťahuje povinnosť zapísať do registra konečných užívateľov výhod. Táto povinnosť zápisu svojich konečných užívateľov výhod sa vzťahuje na subdodávateľa, ktorý sa má podieľať na dodaní plnenia v sume najmenej 30 % z hodnoty plnenia, uvedenej v ponuke uchádzača, ak ide o nadlimitnú zákazku, ktorej predpokladaná hodnota je najmenej 10 miliónov eur alebo v sume najmenej 50 % z hodnoty plnenia, uvedenej v ponuke uchádzača, ak ide o inú zákazku. Predmetné zadefinovanie subdodávateľa je kompatibilné so súčasnou platnou právnou úpravou v § 32 ods. 3 písm. b) zákona o verejnom obstarávaní.

Povinnosť zapísať svojich konečných užívateľov výhod subdodávateľa sa vzťahuje aj na ďalších subdodávateľov počas celého trvania zmluvy, ktorá je výsledkom postupu verejného obstarávania. Týmto ustanovením sa má na zreteli každá prípadná zmena subdodávateľa počas platnosti zmluvy. V prípade zmeny subdodávateľa je povinný každý ďalší subdodávateľ mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných svojich konečných užívateľov výhod.

 

K bodom 13 a 14:

Legislatívno-technické úpravy, súvisiace so zmenami v iných ustanoveniach.

 

K bodu 15:

Navrhuje sa vytvorenie registra konečných užívateľov výhod, ktorý bude viesť Úrad pre verejné obstarávanie a bude obsahovať údaje týkajúce sa konečných užívateľov výhod, teda fyzických osôb, ktoré skutočne (nielen formálne) vlastnia fyzické a právnické osoby participujúce na verejnom obstarávaní. Register konečných užívateľov výhod bude zverejnený na webovom sídle Úradu pre verejné obstarávanie a bude verejne prístupný. Z registra bude možné okrem identifikácie konečného užívateľa výhod zároveň zistiť, či koneční užívatelia výhod sú alebo nie sú verejnými funkcionármi v zmysle ústavného zákona č. 357/2004 Z. z. o ochrane verejného záujmu pri výkone funkcií verejných funkcionárov v znení ústavného zákona č. 545/2005 Z. z..  Na základe uvedených údajov bude mať Úrad pre verejné obstarávanie pri výkone dohľadu nad zadávaním zákazky nástroj na posúdenie konfliktu záujmov verejného funkcionára.

Navrhuje sa, aby podkladom pre zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod vedenom Úradom pre verejné obstarávanie bol okrem  samotnej žiadosti o zápis do registra konečných užívateľov výhod aj doklad o oprávnení dodávať tovar, uskutočňovať stavebné práce alebo poskytovať službu, čestné vyhlásenie, že konečný užívateľ výhod spĺňa vybrané podmienky týkajúce sa jeho bezúhonnosti a zároveň aj čestné vyhlásenie o pravdivosti a úplnosti údajov o konečných užívateľov výhod uvedených v žiadosti o zápis do registra konečných užívateľov výhod.

Pri zápise konečných užívateľov výhod sa uplatňuje prezumpcia správnosti údajov uvedených v čestnom vyhlásení, a teda pokiaľ sa nepreukáže opak, považujú sa tieto údaje za pravdivé. Zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod sa navrhuje bez úhrady akéhokoľvek správneho poplatku.

Zároveň sa navrhuje uložiť povinnosť pre fyzickú osobu a právnickú osobu, ktorej konečný užívateľ výhod je zapísaný v registri konečných užívateľov výhod, aby na žiadosť úradu  predložila doklady a dokumenty preukazujúce pravdivosť a úplnosť údajov a informácií uvedených v čestných vyhláseniach a zapísaných v registri konečných užívateľov výhod, a to v lehote určenej úradom, ktorá nesmie byť kratšia ako 30 dní.

Navrhuje sa, aby údaje o konečných užívateľoch výhod boli zapisované s platnosťou na dobu neurčitú. Platnosť zápisu údajov o konečných užívateľoch výhod na dobu neurčitú je odôvodnená skutočnosťou, že ide o snahu predísť nadmernému navýšeniu administratívnej záťaže.

Navrhovanou úpravou sa ukladá povinnosť fyzickým a právnickým osobám zapísaným do registra konečných užívateľov výhod oznámiť Úradu pre verejné obstarávanie zmenu údajov o konečných užívateľov výhod. Lehota pre splnenie oznamovacej povinnosti je stanovená na 60 dní odo dňa, kedy k zmene došlo. V prípade takejto zmeny sa stanovuje týmto osobám aj súčasne povinnosť doložiť dokumenty, ktoré sa predkladajú ako prílohy k žiadosti o zápis do registra konečných užívateľov výhod. Navrhovanou úpravou sa má docieliť aktuálnosť zapísaných údajov v registri konečných užívateľov.

Zároveň sa navrhuje mechanizmus na zisťovanie a preverovanie pravdivosti zapísaných údajov v registri konečných užívateľov výhod týkajúcich sa konečných užívateľov výhod a vzájomnej súčinnosti subjektov podieľajúcich sa na identifikácii konečných užívateľov výhod. Navrhovaná úprava súčasne špecifikuje obsahové náležitosti kvalifikovaného podnetu.

Navrhovaná úprava stanovuje aj osobitné ustanovenia o vyčiarknutí z registra konečných užívateľov výhod, ak nie je možné overiť identifikáciu konečného užívateľa výhod fyzickej osoby alebo právnickej osoby, ktorá má v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod, pretože štát, v ktorom má adresu pobytu alebo sídlo táto osoba alebo štát, v ktorom má sídlo právnická osoba, ktorá sa na jej podnikaní, riadení alebo kontrole podieľa spôsobom podľa § 12a ods. 1, nespolupracuje s orgánmi Slovenskej republiky pri overovaní identifikácie konečného užívateľa výhod. V danom prípade je úrad povinný vyzvať fyzickú osobu alebo právnickú osobu, aby v lehote do 30 dní od doručenia výzvy hodnoverným spôsobom preukázala identifikáciu konečného užívateľa výhod. Ak táto fyzická osoba alebo právnická osoba nepreukáže hodnoverným spôsobom identifikáciu svojho konečného užívateľa výhod, úrad ju vyčiarkne z registra konečných užívateľov výhod.

Úrad vyčiarkne z registra konečných užívateľov výhod fyzickú osobu alebo právnickú osobu aj v prípade, že jej bola právoplatne uložená pokuta alebo zákaz účasti za to, že na účely zápisu konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod predložila údaje, informácie alebo čestné vyhlásenie, ktoré nie sú pravdivé alebo úplné.

Navrhovanou úpravou sa poskytuje verejnému obstarávateľovi a obstarávateľovi oprávnenie vypovedať zmluvu uzavretú s uchádzačom, ktorý nemal v čase uzavretia zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod alebo ak bolo právoplatne rozhodnuté o vyčiarknutí tohto uchádzača z registra konečných užívateľov výhod alebo ak mu bol právoplatne uložený zákaz účasti podľa § 149 ods. 3 písm. b). Oprávnenie vypovedať zmluvu verejným obstarávateľom a obstarávateľom sa má stať účinným nástrojom pre zabezpečenie riadneho a včasného plnenia povinností súvisiacich so zápisom konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod. 

 

K bodu 16:

Vzhľadom na zavedenie nových povinností sa navrhujú sankcie pre prípad ich neplnenia. Predmetným ustanovením sa navrhuje sankcionovať verejného obstarávateľa a obstarávateľa, ktorý uzavrie zmluvu alebo rámcovú dohodu s uchádzačom alebo uchádzačmi, a to napriek tomu, že povinné osoby podľa § 45 ods. 1 nemajú zapísaných svojich konečných užívateľov výhod. Cieľom je podnietiť verejného obstarávateľa a obstarávateľa, aby sa podieľal na zabezpečení funkčného mechanizmu, ktorý umožní získať zákazku z verejného obstarávania len tým úspešným uchádzačom, ktorí zapíšu svojich konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod.

 

K bodu 17:

Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zmenami v iných ustanoveniach.

 

K bodu 18:

Navrhuje sa zavedenie novej sankcie pre uchádzača, ak dôjde k uzavretiu zmluvy, koncesnej zmluvy alebo rámcovej dohody s verejným obstarávateľom alebo obstarávateľom a nebude mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných svojich konečných užívateľov výhod alebo na účely zápisu konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod predloží údaje, informácie, doklady, dokumenty alebo čestné vyhlásenie, ktoré nie sú pravdivé alebo úplné. Cieľom navrhovanej úpravy je nabádať uchádzačov, s ktorými sa má uzavrieť zmluva alebo rámcová dohoda, aby zapisovali konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod, a tým sa zároveň podieľali na zabezpečení fungujúceho mechanizmu, ktorý umožní získať zákazku z verejného obstarávania len tým osobám, ktorí zverejnia v registri konečných užívateľov výhod svojich konečných užívateľov výhod.

 

K bodu 19:

Navrhuje sa zaviesť nová sankcia vo forme uloženia pokuty pre subdodávateľa, osoby podľa § 27 ods. 2 alebo osoby podľa § 28 ods. 2, ak nesplní povinnosť mať v registri konečných užívateľov výhod zapísaných konečných užívateľov výhod alebo na účely zápisu konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod predloží údaje, informácie alebo čestné vyhlásenie, ktoré nie sú pravdivé alebo úplné.

Zároveň sa navrhuje zaviesť nová sankcia vo forme uloženia pokuty pre fyzickú alebo právnickú osobu, ak nesplní povinnosť oznámiť zmenu údajov o konečných užívateľoch výhod do registra konečných užívateľov výhod s doložením požadovaných dokumentov v zákonom stanovenej lehote alebo ak nesplní na žiadosť predložiť úradu doklady a dokumenty preukazujúce pravdivosť a úplnosť údajov a informácií uvedených v čestných vyhláseniach podľa § 134b ods. 2 a doložiť požadované dokumenty v zákonom stanovenej lehote.

Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečiť aktuálnosť údajov v registri konečných užívateľov výhod.

 

K bodu 20:

Navrhuje sa, aby sa na vyčiarknutie z registra konečných užívateľov vzťahoval zákon

č. 71/1967 Zb. o správnom konaní (správny poriadok) v znení neskorších predpisov.

 

K bodu 22:

Prechodné ustanovenia sa navrhujú z dôvodu vyriešenia kolízie medzi starou a novou právnou úpravou, ako aj z dôvodu poskytnutia času na prípravu nových inštitútov do praxe, upravujúc postupy do doby ich zavedenia.

 

K Čl. II

Ak má Úrad pre verejné obstarávanie plniť úlohy, ktoré sú mu uložené zákonom o verejnom obstarávaní pri identifikácii konečného užívateľa výhod je nevyhnutné, aby mal prístup k potrebným údajom a písomným dokladom. Na základe uvedeného sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov, ktorým banka a pobočka zahraničnej banky bez súhlasu klienta na písomné vyžiadanie podá správu o záležitostiach týkajúcich sa klienta, ktoré sú predmetom bankového tajomstva.

 

K Čl. III

 

K bodu 1:

Navrhovanou úpravou sa rozširuje počet subjektov, voči ktorým sa povinná osoba nemôže dovolávať povinnosti zachovávať mlčanlivosť o Úrad pre verejné obstarávanie, a to v rozsahu potrebnom na plnenie jeho úloh pri identifikácii konečného užívateľa výhod a pri vedení registra konečných užívateľov výhod. Navrhované ustanovenie je nevyhnutné, pokiaľ má Úrad pre verejné obstarávanie plniť úlohy, ktoré sú mu uložené zákonom č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon o verejnom obstarávaní“) pri identifikácii konečných užívateľov výhod.

 

K bodu 2:

Pokiaľ má Úrad pre verejné obstarávanie plniť úlohy, ktoré sú mu uložené zákonom

o verejnom obstarávaní pri identifikácii konečných užívateľov výhod, je zároveň nevyhnutné, aby mal prístup k potrebným údajom a písomným dokladom. Cieľom navrhovanej úpravy je zabezpečenie súčinnosti finančnej spravodajskej jednotky s Úradom pre verejné obstarávanie pri identifikácii konečných užívateľov výhod zapísaných v registri konečných užívateľov výhod, ktorý vedie Úrad pre verejné obstarávanie. Z uvedeného dôvodu finančná spravodajská jednotka poskytuje bez zbytočného odkladu Úradu pre verejné obstarávanie identifikáciu konečného užívateľa výhod, a to vždy keď finančná spravodajská jednotka pri svojej činnosti zistí rozdielnu identifikáciu konečného užívateľa výhod podľa tohto zákona a konečného užívateľa výhod osôb zapísaných v registri konečných užívateľov výhod podľa zákona o verejnom obstarávaní.

 

K Čl. IV

Pokiaľ má Úrad pre verejné obstarávanie plniť úlohy, ktoré sú mu uložené zákonom o verejnom obstarávaní pri identifikácii konečného užívateľa výhod je nevyhnutné, aby mal prístup k potrebným údajom a písomným dokladom. Na základe uvedeného sa navrhuje rozšíriť okruh subjektov, ktorým oznámenie alebo sprístupnenie daňového tajomstva sa nepovažuje za porušenie daňového tajomstva.

 

K Čl. V

Navrhuje sa rozdielna časová účinnosť zákona, keďže je potrebné zabezpečiť, aby bol umožnený zápis konečných užívateľov výhod do registra konečných užívateľov výhod ešte pred nadobudnutím účinnosti ustanovení zákona, ktoré upravujú súčinnosť jednotlivých subjektov pri uzatváraní zmlúv vo verejnom obstarávaní.

 

Bratislava  15. apríla 2015

 

Robert Fico

predseda vlády Slovenskej republiky

 

 

Zita Táborská

predsedníčka Úradu pre verejné obstarávanie

 

 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 948
PoUtStŠtPiSoNe
: