Dôvodová správa + Spoločná správa výborov NR SR
A. Všeobecná časť
Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov sa na rokovanie vlády SR predkladal ako iniciatívny materiál.
Hlavným cieľom návrhu zákona je dosiahnuť zrýchlenie a zefektívnenie niektorých procesov v rámci verejného obstarávania. Hlavnými oblasťami zmien sú
1. 1. odstránenie administratívnej záťaže v procese obstarávania
• - možnosť preukázať splnenie podmienok účasti čestným vyhlásením,
• - možnosť uzavrieť zmluvu s druhým a tretím v poradí
1. 2. zjednodušenie v revíznych postupoch,
• - koncentrácia konania o námietkach do dvoch konaní a v každom s jedným rozhodnutím
1. 3. zavedenie ex ante kontroly na projekty financované z prostriedkov EÚ
2. 4. zavedenie sankcie zákazu účasti na obstarávaní,
• - sankcia zákazu účasti vo verejnom obstarávaní na tri roky pre prípady podvádzania pri preukazovaní podmienok účasti
Návrh zákona je v súlade s článkom 133 Zmluvy o fungovaní Európskej únie. Návrh zákona je plne zlučiteľný s právom Európskej únie, podrobné informácie sú uvedené v priloženej doložke zlučiteľnosti.
Predkladaný návrh nebude mať negatívny dopad na verejné financie Slovenskej republiky nad rámec limitov rozpočtových kapitol, nemá vplyv na rozpočet verejnej správy, podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy ani vplyv na životné prostredie a informatizáciu spoločnosti.
Návrh zákona bol podľa § 33 ods. 2 zákona č. 523/2004 Z. z. o rozpočtových pravidlách verejnej správy a o zmene a doplnení niektorých zákonov prerokovaný s Ministerstvom financií Slovenskej republiky.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, zákonmi a súčasne je v súlade s právom Európskej únie.
B. Osobitná časť
K čl. I
K bodu 1:
Doplnenie predmetného ustanovenia je motivované snahou odstrániť absenciu úpravy momentu doručenia v prípadoch komunikácie medzi verejným obstarávateľom a obstarávateľom a medzi súťažiacimi. Vzhľadom na povahu procesu obstarávania sa navrhuje subsidiárne použiť určovanie momentu doručenia podľa správneho poriadku.
K bodu 2:
Navrhované doplnenie podmienok účasti, týkajúcich sa osobného postavenia, súvisí so zavedením sankcie zákazu účasti na verejnom obstarávaní. V snahe obmedziť obchádzanie tohto zákazu rôznymi personálnymi a majetkovými zmenami, najmä v právnických osobách, sa navrhuje rozšíriť zákaz účasti aj na také osoby, s ktorými je osoba, ktorej bol zákaz uložený, "prepojená" spôsobom, ustanoveným v § 26 ods. 1 písm. g).
K bodu 3:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zavedením sankcie zákazu účasti vo verejnom obstarávaní.
K bodu 4:
Navrhovaná úprava má za cieľ zjednodušiť preukazovanie splnenia podmienok účasti vo verejnom obstarávaní tým, že predloženie originálov dokumentov sa vyžaduje až od víťaza. Dôvodom je snaha o odbremenenie uchádzačov od administratívnej záťaže, ako aj Úradu pri posudzovaní námietok vo vzťahu k podmienkam účasti, ktoré sa redukuje až na posudzovanie víťaza súťaže.
Predmetná zmena nebráni tomu, aby verejný obstarávateľ a obstarávateľ po otvorení časti ponuky označenej ako "Ostatné" mohol požiadať uchádzača o predoženie koknkrétych dokladov, ktorými by sa preukázala pravdivosť tvrdení uvádzaných v čestnom vyhlásení. Tým, že po otvorení časti ponuky označenej ako "Ostatné" verejný obstarávateľ a obstarávateľ vykonáva vyhodnotenie ponuky vo vzťahu k predloženým dokumentom, je oprávnený podľa § 33 ods. 6 požiadať o vysvetlenie alebo doplnenie dokladov, a teda aj čestného vyhlásenia. Ak sa vyskytnú pochybnosti o jeho pravdivosti, vždy je oprávnený, už v tejto fáze, požiadať o predloženie dokladov, preukazujúcich splnenie podmienky účasti.
K bodom 5 a 6:
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami v možnosti podať žiadosť o nápravu.
K bodu 7:
Úpravou sa zavádza možnosť prepadnutia zábezpeky aj v prípadoch, kedy z dôvodov na strane víťazného uchádzača nedôjde k uzatvoreniu zmluvy, resp. ak sa údaje v čestnom vyhlásení preukážu ako nepravdivé. Ide o prevenčné opatrenie, súvisiace so zjednodušením preukazovania splnenia podmienok účasti a uzatváraním zmluvy, ktoré má za cieľ redukovať prípadné špekulácie.
K bodom 8 a 9:
Predmetné ustanovenie nadväzuje na zmeny v námietkovom konaní a súvisí so zavedením dvojstupňového otvárania a vyhodnocovania ponúk. Na tento účel je nevyhnutné zaviesť povinnosť predkladať ponuku tak, aby bolo možné ju vyhodnocovať po častiach.
Navrhovanou zmenou sa v spojitosti so zmenami v námietkovom konaní má zabezpečiť to, aby nedošlo k "zbytočnému zverejneniu" návrhu na splnenie kritérií na vyhodnotenie ponúk a následne k zrušeniu súťaže v dôsledku úspešnej námietky. Preto sa navrhuje, aby boli ponuky otvárané a vyhodnocované v dvoch etapách. Najskôr sa otvoria a vyhodnotia všetky časti ponuky okrem návrhu na plnenie kritérií na vyhodnotenie ponuky - teda okrem tej časti ponuky, ktorá je samotným predmetom súťaže. Verejný obstarávateľ a obstarávateľ teda postupom podľa zákona (najmä § 42) zistí, či sú splnené podmienky účasti, či má ponuky potrebné náležitosti, prípadne požiada o doplnenie a vysvetlenie a vykoná všetky úkony, vrátane vylúčenia uchádzačov, ktorých dôvodom sú iné okolnosti, ako samotná "cena", resp. samotné plnenie kritérií vyhodnotenia ponuky. Následne, ak budú podané námietky, prebehne prvé námietkové konanie a až po jeho skončení bude možné vyhodnocovať tú časť ponuky, ktorá obsahuje návrh na splnenie kritérií vyhodnotenia ponúk. V tejto druhej fáze dôjde k samotnému vyhodnoteniu ponúk a vyhotoveniu poradia ponúk podľa splnenia kritérií súťaže a verejný obstarávateľ a obstarávateľ už budú môcť vylúčiť uchádzača len z dôvodu mimoriadne nízkej ceny alebo nepreukázania splnenia podmienok účasti, ktoré boli preukazované čestným vyhlásením. V tomto momente bude môcť prebehnúť druhé námietkové konanie, ktorého výsledok však už nebude mať vplyv na úkony, vykonané pred vyhodnotením kritérií na vyhodnotenie ponuky.
K bodom 10 a 11:
S cieľom zefektívnenia postupov vo verejnom obstarávaní sa lehoty upravujú na hmotnoprávne. Táto zmena sa týka najmä revíznych postupov.
K bodu 12:
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami v možnosti podať žiadosť o nápravu.
K bodu 13:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zavedením možnosti uzatvoriť zmluvu s druhým, resp. tretím uchádzačom v poradí.
K bodu 14:
Legislatívno-technická úprava, ktorá odstraňuje chybu platného znenia, umožňujúcu nesprávny výklad, že pri elektronickej aukcii sa ponuky neotvárajú.
K bodom 15 a 16:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zavedením inštitútu čestného vyhlásenia podľa § 32 ods. 8 a so zavedením možnosti uzatvoriť zmluvu s druhým, resp. tretím uchádzačom v poradí.
Ak sa podmienky účasti preukazujú čestným vyhlásením, vyhodnotenie splnenia týchto podmeinok predložením dokladov sa vykonáva len vo vzťahu k úspešnému uchádzačovi, a to v momente po vyhodnotení ponúk. Ak úspešný uchádzač nesplní podmienky účasti, dôjde k jeho vylúčeniu podľa § 33 a k preukazovaniu splnenia podmienok ďalšími v poradí.
K bodu 17:
Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zmenami v možnosti podať žiadosť o nápravu.
K bodom 18 a 19:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zmenami v námietkovom konaní. Koncentráciou námietkového konania a ustanovením fixnej lehoty na rozhodnutie o námietkach sa sleduje zrýchlenie verejného obstarávania, čomu korešponduje aj úprava lehoty na uzatvorenie zmluvy.
K bodu 20:
V reakcii na problémy praxe sa navrhuje ustanoviť možnosť uzatvoriť zmluvu s druhým, resp. tretím uchádzačom v poradí, aby neposkytnutie súčinnosti víťazným uchádzačom nezmarilo účel verejného obstarávania. Toto ustanovenie korešponduje s povinnosťou obstarávateľa uzavrieť s víťazom zmluvu a vyvažuje povinnosti oboch strán.
K bodom 21 a 22:
Rovnako, ako v § 41, sa aj pri súťažnom dialógu a pri podprahových zákazkách upravuje spôsob otvárania ponúk.
K bodom 23 až 25:
Navrhuje sa zrušiť inštitút žiadosti o nápravu proti obmedzeniu okruhu uchádzačov, vylúčeniu uchádzačov a vyhodnoteniu ponúk. Ide o prípady, kedy prax potvrdila temer nulovú autoremedúru na základe žiadosti o nápravu, čo tento inštitút činí obsolétnym. Možnosť podať proti týmto úkonom námietku zostáva zachovaná.
K bodom 26 až 51:
Oblasť námietkového konania je oblasťou, ktorá v návrhu podlieha zásadným systémovým zmenám. Tieto zmeny možno rozdeliť do dvoch skupín - koncentrácia námietkového konania do konania s jedným rozhodnutím a podriadenie námietkového konania správnemu poriadku s dôrazom na kontradiktórnosť konania.
Podľa platnej právnej úpravy bolo možné podať námietky proti postupu obstarávateľa celkovo v siedmych prípadoch, resp. v siedmych štádiách obstarávania, pričom o každej z námietok bolo potrebné konať, čo v extrémnych prípadoch paralyzovalo celý proces a v mnohých prípadoch ho neúmerne predĺžilo. Návrhom zákona sa nemení možnosť podávania žiadostí o nápravu a ani možnosť podávania námietok, avšak rozhodovanie o námietkach sa koncentruje do dvoch konaní - jedného pred vyhodnotením kritérií ponúk a druhé po tomto vyhodnotení. Úrad jedným rozhodnutím rozhodne o všetkých podaných námietkach a pri porušení zákona môže "vrátiť súťaž" do bodu, kedy došlo k najskoršiemu porušeniu, ktoré malo vplyv na výsledok súťaže. Rozhodnutím v prvom námietkovom konaní sa úrad vysporiada so všetkými námietkami, doručenými pred otváraním časti ponuky označenej ako "Kritériá". Rozhodnutím v druhom námietkovom konaní už len tými námietkami, ktoré boli podané po tomto otváraní - teda námietkami k vyhodnoteniu plnenia kritérií na vyhodnotenie ponúk a prípadnému vylúčeniu uchádzača alebo záujemcu z dôvodu mimoriadne nízkej ceny, či dôvodu nepreukázaniu splnenia podmienok účasti pred podpisom zmluvy, ktoré boli preukazované čestným vyhlásením. Týmto spôsobom sa sleduje v prvom rade zrýchlenie tohto revízneho postupu, ako aj eliminácia účelových námietok, podávaných výlučne s cieľom zdržať či predĺžiť súťaž.
Celý systém je nastavený spôsobom, kedy úrad bude o jednotlivých námietkach vedieť už v procese obstarávania a môže si k jednotlivým námietkam už vopred vyžiadať dokumentáciu, na účely prípravy konania.
V praxi súčasného námietkového konania dlhodobo dochádzalo k situácii, kedy úrad rozhodoval nielen o zákonnosti postupu obstarávateľa, ale aj o jeho vecnej správnosti. Z tohto dôvodu sa návrhom zákona zavádza kontradiktórny princíp namiesto tzv. nachádzacieho princípu. Úrad teda nebude hľadať objektívnu pravdu, ale rozhodovať v rozsahu námietok. Vzhľadom na zmeny v námietkovom konaní sa tiež navrhuje, aby toto konanie bolo konaním podľa správneho poriadku, s niektorými odchýlkami, upravenými v zákone o verejnom obstarávaní.
Navrhuje sa tiež upraviť inštitút kaucie tým spôsobom, že ak dôjde k zastaveniu konania pre späťvzatie námietky, kaucia sa vracia len v časti zaplatenej sumy. Dôvodom je snaha odstrániť špekulatívne námietky, podané len za účelom predlžovania konania, ktoré boli v praxi často navrhovateľmi vzaté späť. Vrátenie 35 % je analógiou vrátenia správneho poplatku, kedy ak k nevykonaniu úkonu alebo k zastaveniu konania dôjde z dôvodov na strane poplatníka, je možné priznať vrátenie správneho poplatku najviac do sumy 65 %.
K bodom 52 a 53:
Ustanovenia § 140 a 141 sa týkajú zmien v úprave námietkového konania. Upúšťa sa od zákazu podávania námietok proti priebehu elektronickej aukcie a v nadväznosti na zmeny v námietkovom konaní sa navrhuje upraviť spôsob vydávania rozhodnutia.
Novým inštitútom je ex ante kontrola, ktorej cieľom je poskytnúť obstarávateľovi ešte pred začatím procesu obstarávania akúsi garanciu toho, že ním zvolený postup je správny. Podstatou tejto kontroly je výstup, ktorým úrad potvrdí, že zvolený postup a dokumenty sú správne. Nadväzne na to, ak sa obstarávateľ od takto potvrdeného postupu a dokumentov neodchýli, námietka proti nim nemôže byť úspešná.
K bodom 54 a 55:
Navrhované ustanovenia upravujú postup výkonu kontroly úradom. Zámerom je zjednotiť kontrolu pred podpisom a kontrolu po podpise zmluvy pod jeden spôsob výkonu a nezlučovať kontrolu pred podpisom s námietkovým konaním. Vzhľadom na to, že kontrola pred podpisom mala zásadný význam najmä vo veciach čerpania prostriedkov z fondov EÚ, navrhuje sa v týchto veciach ponechať možnosť kedykoľvek do podpisu zmluvy podať námietku a úrad o tejto konkrétnej námietke bude konať tak, že nebude viazaný jej obsahom, teda môže preskúmať aj iné pochybenia, než sú namietané. Zabezpečí sa zachovanie možnosti revízie súťaží v týchto prípadoch a zároveň efektívny spôsob odstraňovania nedostatkov. Navrhuje sa tiež odstrániť absenciu lehoty na ukončenie kontroly a ustanoviť 90 dňovú lehotu, v ktorej úrad musí protokol o kontrole vyhotoviť.
K bodom 56 a 57:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zmenami v iných ustanoveniach.
K bodom 58 a 59:
Vzhľadom na zavedenie nových povinností sa navrhuje ustanoviť pre prípad ich neplnenia sankcie. Dôležitosť plnenia predmetných povinností je daná tým, že na ich plnenie je naviazaný začiatok konania o námietkach.
K bodu 60:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zmenami v iných ustanoveniach.
K bodu 61:
Novým okruhom sankcií sú sankcie pre záujemcov, uchádzačov a dodávateľov. Tieto sa navrhuje zaviesť v podobe pokuty a zákazu účasti na verejnom obstarávaní, pričom zákaz účasti na verejnom obstarávaní bude možné uložiť za závažné porušenie zákona.
Dôvodom zavedenia týchto sankcií je jednak potreba zabezpečiť vynútenie niektorých povinností aj touto formou a tiež snaha neumožniť účasť na obstarávaní tým podnikateľom, ktorí závažným spôsobom porušujú svoje povinnosti, s cieľom ovplyvniť súťaž vo svoj prospech s využitím nepravdivých dokladov a informácií.
K bodu 62:
Legislatívno-technická úprava, súvisiaca so zmenami v iných ustanoveniach.
K bodu 63:
Úprava ustanovenia o konaní nadväzuje jednak na zmeny v iných ustanoveniach, ale aj na zavedenie subsidiarity správneho poriadku v konaní o námietkach podľa tohto zákona.
K bodu 64:
Prechodné ustanovenia sa navrhujú z dôvodu vyriešenia kolízie medzi starým a novým právom.
K čl. II
Účinnosť sa navrhuje ustanoviť od 18. februára 2013.
V Bratislave 11. februára 2013
Robert FICO v. r.
predseda vlády Slovenskej republiky
Robert KALIŇÁK v. r.
podpredseda vlády
a minister vnútra Slovenskej republiky
S p o l o č n á s p r á v a
výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania vládneho návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 392) v druhom čítaní
Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti ako gestorský výbor k vládnemu návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 392) (ďalej len „gestorský výbor") podáva Národnej rade Slovenskej republiky podľa § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „rokovací poriadok") spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.
I.
Národná rada Slovenskej republiky uznesením z 12. februára 2013 č. 467 pridelila predmetný návrh zákona na prerokovanie týmto výborom:
Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky a
Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti.
II.
Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 rokovacieho poriadku).
III.
Návrh zákona odporúčali Národnej rade Slovenskej republiky schváliť:
• Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky uznesením z 12. februára 2013 č. 169.
• Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti uznesením z 12. februára 2013 č. 114.
IV.
Z uznesenia Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre hospodárske záležitosti pod bodom III tejto správy vyplývajú tieto pozmeňujúce a doplňujúce návrhy:
1. V čl. I bod 26 znie:
"26. § 136 sa dopĺňa odsekmi 9 a 10, ktoré znejú:
"(9) Verejný obstarávateľ, obstarávateľ a osoba podľa § 7 sú povinní zaslať úradu do troch pracovných dní odo dňa, kedy sa o tejto skutočnosti dozvedia, písomnú informáciu o tom, že
a) bolo všetkým záujemcom doručené oznámenie o výsledku výberu záujemcov podľa § 52 ods. 1, § 56 ods. 1, § 60 ods. 3, § 82 ods. 1, § 85 ods. 1, § 105 ods. 2 alebo § 108i ods. 1, s uvedením dátumu doručenia, ak dochádza k výberu záujemcov,
b) bolo všetkým uchádzačom, záujemcom a účastníkom doručené oznámenie o vylúčení uchádzača, záujemcu alebo účastníka, s uvedením dátumu doručenia,
c) nedošlo k vylúčeniu žiadneho uchádzača, záujemcu alebo účastníka po otváraní častí ponúk označených ako "Ostatné",
d) nedošlo k vylúčeniu žiadneho uchádzača, záujemcu alebo účastníka po otváraní častí ponúk označených ako "Kritériá",
e) bolo všetkým uchádzačom, záujemcom a účastníkom doručené oznámenie o výsledku vyhodnotenia ponúk alebo návrhov, s uvedením dátumu doručenia.
(10) Verejný obstarávateľ, obstarávateľ a osoba podľa § 7 je oprávnený po tom, ako sú mu doručené námietky podľa § 138 ods. 2 písm. d) až g) vykonať z vlastnej iniciatívy nápravu vo veci, ktorá je obsahom námietky; ustanovenie odseku 6 písm. a) sa použije primerane.".".
Navrhuje sa doplniť nový odsek 10, ktorý umožní vykonať nápravu formou autoremedúry aj v prípadoch, kedy sa nepodáva žiadosť o nápravu. Dôvodom je umožniť v odôvodnených prípadoch verejnému obstarávateľovi, obstarávateľovi a osobe podľa § 7 napraviť chybný postup.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
2. V čl. I bod 39 znie:
"39. V § 138 ods. 19 písm. a) sa slová "otváraním ponúk" nahrádzajú slovami "otváraním častí ponúk označených ako "Kritériá".".
Legislatívno-technická úprava.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
3. V čl. I bod 47 znie:
"47. V § 139 sa odsek 1 dopĺňa písmenom m), ktoré znie:
"m) vo veci, ktorá je obsahom námietky, bola vykonaná náprava podľa § 136 ods. 10 a odpadol tak dôvod konania.".
Nadväzne na vložený odsek 10 v § 136 sa navrhuje doplniť ako dôvod na zastavenie konania aj prípad, kedy dôjde k vykonaniu nápravy podľa § 136 ods. 10. Zároveň sa navrhuje vypustiť možnosť zastavenia konania v prípade námietky, smerujúcej proti výsledkom ex ante kontroly.
Výbor NR SR pre hospodárske záležitosti
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča hlasovať o pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhoch nasledovne:
o bodoch 1, 2 a 3 spoločne s odporúčaním s c h v á l i ť.
V.
Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k predmetnému návrhu zákona vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III tejto správy a v stanoviskách poslancov gestorského výboru vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona
odporúča Národnej rade Slovenskej republiky
vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 25/2006 Z. z. o verejnom obstarávaní a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov
s c h v á l i ť.
Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky o výsledku prerokovania návrhu zákona v druhom čítaní bola schválená uznesením z 12. februára 2013 č. 115.
Týmto uznesením výbor zároveň poveril spravodajcu, aby na schôdzi Národnej rady Slovenskej republiky predniesol spoločnú správu o výsledku prerokovania návrhu vo výboroch Národnej rady Slovenskej republiky.
Bratislava 12. februára 2013
Ján H u d a c k ý, v.r.
predseda Výboru NR SR pre
hospodárske záležitosti