Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

74/2012 Z. z.

najpravo.sk • 4.3. 2012, 15:55

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Ministerstvo obrany Slovenskej republiky môže podľa zákona č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 172/2004 Z. z.) uskutočniť prevod majetku štátu (stavby a pozemky tvoriace so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ostatné stavby a pozemky, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky), o ktorý v lehote do 30 dní odo dňa rozhodnutia o jeho prebytočnosti neprejavila záujem podľa § 8 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov (ďalej len „zákon č. 278/1993 Z. z.") žiadna štátna rozpočtová organizácia alebo štátna príspevková organizácia na obec alebo vyšší územný celok, až po vykonaní osobitného ponukového konania (§ 8a zákona č. 278/1993 Z. z.), ďalšieho osobitného ponukového konania a opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania (§ 3 ods. 3 a 4 zákona č. 172/2004 Z. z.).

Cieľom predloženého návrhu zákona je umožniť Ministerstvu obrany Slovenskej republiky previesť vlastníctvo stavieb a pozemkov tvoriacich so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky a ostatných stavieb, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky a ktorých všeobecná hodnota nie je vyššia ako 3 300 eur formou darovania obci alebo vyššiemu územnému celku, bez uskutočnenia osobitného ponukového konania podľa zákona č. 278/1993 Z. z., ďalšieho osobitného ponukového konania a opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania podľa zákona č. 172/2004 Z. z. Darovanie obci alebo vyššiemu územnému celku by Ministerstvo obrany Slovenskej republiky však uskutočnilo len vtedy, ak by o ponúkaný majetok neprejavili záujem žiadne štátne rozpočtové organizácie alebo štátne príspevkové organizácie. Týmto postupom by sa zjednodušilo a urýchlilo nakladanie s majetkom štátu predovšetkým s bývalými vojenskými objektmi špecifického charakteru, ktorých hodnota je menšieho rozsahu a ktoré sa nachádzajú v katastrálnych územiach jednotlivých obcí, často mimo ich zastavaného územia a sú využiteľné predovšetkým pre obce, resp. vyššie územné celky.

V predkladanom návrhu zákona sa navrhuje spresniť aj ustanovenie upravujúce prevod majetku štátu elektronickou aukciou tak, aby sa po opakovanej elektronickej aukcii postupovalo podľa ustanovení zákona č. 172/2004 Z. z. Táto zmena sa navrhuje z dôvodu, že podľa zákona č. 510/2010 Z. z., ktorým sa mení a dopĺňa zákon Národnej rady Slovenskej republiky č. 278/1993 Z. z. o správe majetku štátu v znení neskorších predpisov a ktorým sa dopĺňa zákon č. 172/2004 Z. z. o prevode vlastníctva nehnuteľného majetku vo vlastníctve Slovenskej republiky na obec alebo vyšší územný celok v znení neskorších predpisov, ktorý nadobudol účinnosť 1. januára 2011, sa umožnilo podľa ustanovenia § 3a zákona č. 172/2004 Z. z., aby pri prevode majetku štátu mohlo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky využiť elektronickú aukciu podľa osobitného predpisu, ktorým je zákona č. 278/1993 Z. z. Súčasne sa ustanovilo, že v takomto prípade sa ustanovenia § 3 ods. 2 až 11 zákona č. 172/2004 Z. z. nepoužijú.

Ak Ministerstvo obrany Slovenskej republiky pri prevode prebytočného nehnuteľného majetku štátu postupuje podľa § 3a zákona č. 172/2004 Z. z., v prípade neúspešnosti elektronickej aukcie, a to aj po opakovanom vyhlásení elektronickej aukcie (§ 14c zákona č. 278/1993 Z. z.), nebude môcť následne dotknutý nehnuteľný majetok štátu previesť za 50 % ani 30 % z primeranej ceny a nebude ho môcť ani darovať obci alebo vyššiemu územnému celku. Ustanovenie § 14c ods. 8 zákona č. 278/1993 Z. z. správcovi ukladá naložiť v takomto prípade s prebytočným majetkom štátu podľa § 8a zákona č. 278/1993 Z. z. Vo väzbe na uvedené, v prípade neúspešnosti, budú niektoré nehnuteľnosti nepredajné a Ministerstvo obrany Slovenskej republiky ich nebude môcť ani darovať obci, aj keď táto bude mať o darovanie tohto majetku štátu záujem.

Návrh zákona nemá vplyvy na rozpočet verejnej správy. Návrh zákona nemá vplyvy na podnikateľské prostredie, sociálne vplyvy, vplyvy na životné prostredie a ani na informatizáciu spoločnosti.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná a súčasne je v súlade s právnom Európskej únie.

B. Osobitná časť

K čl. I

K bodu 1

Umožňuje sa Ministerstvu obrany Slovenskej republiky previesť vlastníctvo stavieb a pozemkov tvoriacich so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ktorých všeobecná hodnota nie je vyššia ako 3 300 eur a ostatných stavieb, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ktorých všeobecná hodnota nie je vyššia ako 3 300 eur, formou darovania obci alebo vyššiemu územnému celku, bez uskutočnenia osobitného ponukového konania podľa zákona č. 278/1993 Z. z., ďalšieho osobitného ponukového konania a opakovaného ďalšieho osobitného ponukového konania podľa zákona č. 172/2004 Z. z. Darovanie obci alebo vyššiemu územnému celku by Ministerstvo obrany Slovenskej republiky však uskutočnilo len vtedy, ak by o ponúkaný majetok, v lehote do 30 dní odo dňa rozhodnutia o prebytočnosti takéhoto majetku, neprejavili záujem žiadne štátne rozpočtové organizácie alebo štátne príspevkové organizácie. Súčasne sa navrhuje postup pri prevode majetku štátu v prípade, že vyšší územný celok neprejaví o takýto majetok záujem alebo ak nedôjde k uzatvoreniu darovacej zmluvy. V takomto prípade sa uskutoční osobitné ponukové konanie, ďalšie osobitné ponukové konanie a opakované ďalšie osobitné ponukové konanie.

K bodom 2 až 4

Legislatívno-technická úprava vzhľadom na doplnenie nových odsekov 8 a 9.

K bodu 5

Navrhuje sa, aby v prípade neúspešnosti elektronickej aukcie mohlo Ministerstvo obrany Slovenskej republiky a Ministerstvo vnútra Slovenskej republiky naložiť s majetkom štátu podľa § 3 ods. 2 až 7 a 9 až 12 zákona č. 172/2004 Z. z., čo umožní previesť majetok za cenu nižšiu než primeranú, t. j. zníženú o 50% a o 70% alebo v prípade neúspešnosti osobitného ponukového konania previesť majetok obci alebo vyššiemu územnému celku darovaním.

K bodu 6

Ustanovuje sa, že ak o stavby a pozemky tvoriace so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ktorých všeobecná hodnota nie je vyššia ako 3 300 eur a o ostatné stavby, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ktorých všeobecná hodnota nie je vyššia ako 3 300 eur, neprejaví v osobitnom ponukovom konaní, ďalšom osobitnom ponukovom konaní alebo v opakovanom ďalšom osobitnom ponukovom konaní nikto záujem, takýto majetok zostane v správe Ministerstva obrany Slovenskej republiky.

K bodu 7

Navrhuje sa, aby sa na nakladanie so stavbami a pozemkami tvoriacimi so stavbami jeden funkčný celok, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky a s ostatnými stavbami, ktoré slúžili ozbrojeným silám Slovenskej republiky, ktorých všeobecná hodnota je najviac 3 300 eur a ktoré boli ponúknuté obci alebo vyššiemu územnému celku pred 1. septembrom 2011, vzťahovali ustanovenia zákona č. 172/2004 Z. z. účinné do 1. septembra 2011.

K čl. II

Navrhuje sa účinnosť zákona. 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1302
PoUtStŠtPiSoNe
: