Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
Predplatné
Utorok, 23. apríl 2024 | meniny má Vojtech , zajtra Juraj
Svetový deň kníh a autorských práv
TlačPoštaZväčšiZmenši

62/2012 Z. z.

najpravo.sk • 4.3. 2012, 15:18

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Cieľom návrhu zákona o minimálnych mzdových nárokoch sestier a pôrodných asistentiek a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „návrh zákona") je upraviť minimálne mzdové nároky všetkých sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú odmeňovaných mzdou v pracovnom pomere.

Napriek skutočnosti, že kvalifikácia na výkon povolania a pravidlá výkonu povolania sestier a pôrodných asistentiek sú európsky rámcovo zjednotené, neexistuje jednotná právna úprava ich minimálnych mzdových nárokov. Profesijný základ odbornej spôsobilosti a uznávania kvalifikácie sestier a pôrodných asistentiek je pre celú Európsku úniu rovnaký daný smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES o uznávaní odborných kvalifikácií. Sestry a pôrodné asistentky sú regulovaným povolaním, ktoré je regulované na úrovni Európskej únie. Dôsledkom tejto regulácie je, že ich odborná kvalifikácia na výkon povolania na vnútornom trhu je v podstatných prvkoch zjednotená vo všetkých členských štátoch Európskej únie, štátoch Dohody o európskom hospodárskom priestore a vo Švajčiarskej konfederácii. Umožňuje im to vykonávať svoje povolanie v každom z nich bez zbytočných administratívnych prekážok v rámci zásady voľného pohybu pracovnej sily.

Samostatný právny predpis, ktorý by v podmienkach Slovenskej republiky upravoval minimálne mzdové nároky všetkých sestier a pôrodných asistentiek, doteraz neexistoval. Ich odmeňovanie je riešené všeobecnou úpravou Zákonníka práce a pre sestry u zamestnávateľov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme v zákone č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

Navrhovaný zákon rieši minimálnu mzdovú úroveň sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú odmeňované mzdou v pracovnom pomere, vrátane tých sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú v súčasnosti odmeňované podľa zákona č. 553/2003 Z.z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov. Nerieši sa odmeňovanie sestier, ktoré sú v postavení samostatne zárobkovo činných osôb, pretože pri výkone ošetrovateľskej praxe touto formou nejde o pracovnoprávny vzťah, ale podľa obsahu zmluvy o občianskoprávny vzťah alebo o obchodnoprávny vzťah. Navrhovaný zákon je tak špeciálnym predpisom k všeobecnej úprave minimálnych mzdových nárokov upravených v Zákonníku práce.

Navrhované členenie minimálnych mzdových nárokov sestier a pôrodných asistentiek rešpektuje dosiahnutý stupeň vzdelania na získanie odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností a získanie odbornej spôsobilosti na výkon špecializovaných pracovných činností a zohľadňuje aj dĺžku výkonu ošetrovateľskej praxe a prax v pôrodnej asistencii.

Predmetom návrhu zákona je priaznivejšia úprava minimálnych mzdových nárokov vybraných kategórií zamestnancov na úrovni presahujúcej:

a) skutočné (aktuálne) priemerné mzdové ohodnotenie týchto zamestnancov poskytované podľa Zákonníka práce (zákon č. 311/2001 Z. z. v znení neskorších predpisov), príp. podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme v znení neskorších predpisov,

b) základnú (minimálnu) úroveň ohodnotenia práce ostatných zamestnancov vykonávajúcich prácu vo verejnom záujme, odmeňovaných podľa zákona č. 553/2003 Z. z. a vykonávajúcich prácu, ktorej náročnosť môže byť porovnateľná, rovnaká či dokonca vyššia,

c) výšku priemernej nominálnej mesačnej mzdy zamestnanca v národnom hospodárstve,

d) minimálne mzdové nároky ustanovené v § 120 Zákonníka práce,

pri zachovaní ďalších prípadných nárokov na mzdové zvýhodnenia podľa Zákonníka práce (napr. mzdového zvýhodnenia za prácu nadčas, za prácu vo sviatok alebo za prácu v noci).

Prijatie navrhovaného zákona bude mať negatívny vplyv na rozpočet verejnej správy, pozitívne aj negatívne vplyvy na podnikateľské prostredie a pozitívne sociálne vplyvy. Nebude mať vplyv na životné prostredie, ani na informatizáciu spoločnosti.

Predložený návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

B. Osobitná časť

K Čl. I

K § 1

Ustanovenie deklaruje, že navrhovaný zákon upravuje minimálne mzdové nároky tých sestier a pôrodných asistentiek, ktoré sú odmeňované mzdou v pracovnom pomere. Úprava sa tak vzťahuje na každého zamestnávateľa bez ohľadu na to, či zamestnávateľom je štátne zariadenie, alebo neštátne zariadenie.

Úprava odmeňovania zdravotných sestier a pôrodných asistentiek mimo pracovnoprávnych vzťahov založených inou zmluvou, než je pracovná zmluva alebo dohoda o práci vykonávanej mimo pracovného pomeru nie je obsiahnutá v navrhovanej úprave. Odmena týchto sestier a pôrodných asistentiek nie je mzdou (platom) a výška odmeny (ceny) za ich odbornú činnosť je vecou zmluvy o poskytnutí služby, pretože ošetrovateľskú prax, resp. prax pôrodnej asistencie poskytujú vo vlastnom mene a na vlastnú zodpovednosť ako samostatne zárobkovo činné osoby.

Sadzby minimálnych mzdových nárokov sestier a pôrodných asistentiek sú uvedené v prílohe (tabuľka).

K § 2

Sadzby minimálnych mzdových nárokov sestier sú rozdelené do stupňov podľa dĺžky výkonu ošetrovateľskej praxe.

Sestre, ktorá získala odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností a samostatne vykonáva špecializované pracovné činnosti, sa jej minimálny mzdový nárok zvyšuje o pevne určenú sumu 66 eur. Sestre, ktorá získala odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činností a samostatne vykonáva certifikované pracovné činnosti ošetrovateľskej starostlivosti, sa jej minimálny mzdový nárok zvyšuje o sumu 33 eur. Ak by sestra získala odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností, ako aj odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činností a obe tieto činnosti by samostatne vykonávala, ustanovuje sa, že takejto sestre patrí len jedno zvýšenie minimálneho mzdového nároku, a to 66 eur. Nárok na zvýšenie minimálnych mzdových sadzieb budú mať tie sestry, ktoré nielen získali požadované vzdelanie, ale súčasne vykonávajú aj činnosti, na ktoré sa ich vzdelanie vzťahuje. Neuplatňuje sa na také dosiahnuté vzdelanie, ktoré sestra v skutočnosti nevykonáva. Zvýšenia sadzieb minimálnych mzdových nárokov sestier zohľadňujú skutočnosť, že ide o vykonávanie takých činností, na ktoré sa okrem odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností v povolaní sestra vyžaduje aj odborná spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností.

K § 3

Obdobne ako v § 2 pre sestry, aj sadzby minimálnych mzdových nárokov pôrodných asistentiek sú rozdelené do stupňov podľa dĺžky výkonu praxe pôrodnej asistencie.

Pôrodnej asistentke, ktorá získala odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností a samostatne vykonáva špecializované pracovné činnosti v pôrodnej asistencii vrátane ošetrovateľskej starostlivosti o ženu, sa jej minimálny mzdový nárok zvyšuje o pevne určenú sumu 66 eur. Pôrodnej asistentke, ktorá získala odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činností a samostatne vykonáva certifikované pracovné činnosti pôrodnej asistencie, sa jej minimálny mzdový nárok zvyšuje o sumu 33 eur. Ak by pôrodná asistentka získala odbornú spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností, ako aj odbornú spôsobilosť na výkon certifikovaných pracovných činností a obe tieto činnosti by samostatne vykonávala, ustanovuje sa, že jej patrí jedno zvýšenie minimálneho mzdového nároku, a to 66 eur. Nárok na zvýšenie minimálnych mzdových sadzieb budú mať tie pôrodné asistentky, ktoré nielen získali požadované vzdelanie, ale súčasne vykonávajú aj činnosti, na ktoré sa ich vzdelanie vzťahuje. Neuplatňuje sa na také dosiahnuté vzdelanie, ktoré pôrodná asistentka v skutočnosti nevykonáva. Zvýšenia sadzieb minimálnych mzdových nárokov pôrodných asistentiek zohľadňujú skutočnosť, že ide o vykonávanie takých činností, na ktoré sa okrem odbornej spôsobilosti na výkon odborných pracovných činností v povolaní pôrodná asistentka vyžaduje aj odborná spôsobilosť na výkon špecializovaných pracovných činností.

K § 4

Ustanovuje sa, že sadzba minimálneho mzdového nároku podľa prílohy sa zvyšuje koeficientom 1,15 ak ide o sestru, ktorá vykonáva riadenie a organizáciu ošetrovateľskej praxe a pôrodnú asistentku, ktorá vykonáva riadenie a organizáciu pôrodnej asistencie. Navrhovaný koeficient zohľadňuje skutočnosť, že ide o vykonávanie takých činností, na ktoré sa okrem špecializačného štúdia v príslušnom špecializačnom odbore určenom na poskytovanie zdravotnej starostlivosti vyžaduje ďalšie špecializačné štúdium na riadenie a organizáciu, preto takejto sestre a pôrodnej asistentke už nepatrí zvýšenie sadzby minimálneho mzdového nároku za výkon špecializovaných pracovných činností, alebo certifikovaných pracovných činností.

Pre sadzby minimálnych mzdových nárokov sa navrhuje zaviesť valorizačný mechanizmus (percento medziročného rastu minimálnej mzdy). Dosiahne sa tak rovnaká úroveň zhodnocovania minimálneho mzdového nároku sestier a pôrodných asistentiek ako minimálnej mzdy.

Valorizácia sa týka len sadzby minimálneho mzdového nároku podľa prílohy. Neznamená to, že každej sestre a pôrodnej asistentke sa automaticky upravuje skutočná mzda dohodnutá v pracovnej zmluve/plat každoročne o zhodnocovacie percento.

Pre jednoznačné uplatnenie ustanovení zákona sa ustanovuje, že praxou sa rozumie odborná ošetrovateľská prax alebo odborná prax pôrodnej asistencie vykonaná v členskom štáte Európskej únie, v zmluvnom štáte Dohody o európskom hospodárskom priestore alebo vo Švajčiarskej konfederácii. Je to v súlade so smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2005/36/ES, pretože prax možno získať v ktoromkoľvek štáte spoločného trhu práce.

K § 5

Ustanovuje sa, že ak má sestra alebo pôrodná asistentka, ktorá bola odmeňovaná podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, ku dňu účinnosti tohto zákona nižší funkčný plat, než je minimálny mzdový nárok podľa tohto zákona, zamestnávateľ je povinný mzdu vyrovnať najmenej do minimálneho mzdového nároku. Zamestnávateľ je povinný rovnako postupovať aj u sestry a pôrodnej asistentky, ktorá je odmeňovaná v zmysle Zákonníka práce, avšak jej mzda je ku dňu účinnosti tohto zákona nižšia, než je minimálny mzdový nárok ustanovený týmto zákonom.

K Čl. II

Novelizuje sa Zákonník práce vzhľadom na to, že navrhovaný zákon obsahuje osobitnú úpravu minimálnych mzdových nárokov sestier a pôrodných asistentiek. Preto sa zmenou § 3 ods. 2 ustanovuje, že pracovnoprávne vzťahy sestier a pôrodných asistentiek sa spravujú Zákonníkom práce, len ak osobitný predpis neustanovuje inak.

K Čl. III

K bodu 1

Vzhľadom na to, že minimálne mzdové nároky upravené navrhovaným zákonom sa majú vzťahovať aj na sestry a pôrodné asistentky, ktoré boli doteraz odmeňované podľa zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, navrhuje sa vyňatie sestier a pôrodných asistentiek zo zákona č. 553/2003 Z. z. o odmeňovaní niektorých zamestnancov pri výkone práce vo verejnom záujme a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov.

K bodu 2

Ustanovuje sa lehota na úpravu pracovných zmlúv zamestnancov v súvislosti s úpravou obsiahnutou v navrhovanom zákone.

K Čl. IV

Navrhovaná účinnosť zohľadňuje časové možnosti legislatívneho procesu a vychádza z plánu schôdzí Národnej rady Slovenskej republiky, harmonogramu jednotlivých čítaní a lehoty na podpis prezidenta Slovenskej republiky.

V Bratislave 9. novembra 2011

Iveta Radičová, v.r.

predsedníčka vlády

Slovenskej republiky

Ivan Uhliarik, v.r.

minister zdravotníctva

Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1029

Nové v judikatúre

Hľadať všade
PoUtStŠtPiSoNe
: