Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
Predplatné
Sobota, 20. apríl 2024 | meniny má Marcel , zajtra Ervín
TlačPoštaZväčšiZmenši

357/2012 Z. z.

Admin 3 • 29.1. 2013, 18:31

Dôvodová správa + Spoločná správa výborov NR SR

Všeobecná časť:

Účelom predloženej novely zákona č. 8/2009 Z.z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon o cestnej premávke") je sprístupnenie vybraných informácii z evidencie vozidiel tretím osobám, čím sa má výraznou mierou prispieť k posilneniu právnej istoty v právnych vzťahoch.

Zákon o cestnej premávke v súčasnosti umožňuje sprístupniť informácie z evidencie vozidiel Železničnej polícii, Vojenskej polícii, Vojenskému spravodajstvu, Slovenskej informačnej službe, Generálnej prokuratúre Slovenskej republiky, Zboru väzenskej a justičnej stráže Slovenskej republiky, Colnému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Daňovému riaditeľstvu Slovenskej republiky, Národnému bezpečnostnému úradu, obecnej polícii, Ministerstvu práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky, ministerstvu dopravy, obvodnému úradu dopravy Národnej diaľničnej spoločnosti, osobe poverenej výkonom činností Národnej diaľničnej spoločnosti, súdnym exekútorom, technickým službám vozidiel a Slovenskej kancelárii poisťovateľov v súvislosti s plnením ich úloh ustanovených zákonom; tieto údaje sa poskytujú diaľkovým, nepretržitým a priamym prístupom. Informácie z evidencie vozidiel sa poskytujú aj iným štátnym orgánom a orgánom územnej samosprávy v rozsahu ich pôsobnosti. Zákon o cestnej premávke umožňuje tiež každému v požadovanom rozsahu poskytnúť písomnú informáciu o údajoch, ktoré sa o ňom uchovávajú v evidencii vozidiel. Iným osobám však zákon umožňuje poskytnúť informácie len v rozsahu o mene, priezvisku a pobyte alebo o názve a sídle držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla a to za podmienky, že s tým osoba, ktorej sa informácia týka vysloví súhlas.

V súčasnej dobe s narastajúcim počtom exekučných konaní narastá aj počet prípadov, keď dôjde k uzavretiu kúpnej zmluvy o prevode vlastníckeho práva k „ojazdenému" motorovému vozidlu, na ktoré bola nariadená blokácia súdnym exekútorom alebo bol nariadený výkon rozhodnutia, čím dochádza k poškodzovaniu práv a právom chránených záujmov kupujúcich takýchto motorových vozidiel.

Kupujúci ako účastník právneho vzťahu nemá reálnu možnosť samostatne si overiť informácie o vlastníkovi vozidla, prípadne o prebiehajúcom exekučnom konaní a výkone rozhodnutia, ktoré zaťažuje vozidlo a v zmysle § 118 ods. 4 zákona o cestnej premávke bráni zápisu o zmene držby vozidla, odhláseniu vozidla do cudziny a zmene údajov o vlastníkovi vozidla. V praxi preto dochádza k prípadom, že na základe uzatvorenej kúpnej zmluvy sa kupujúci síce stane vlastníkom vozidla, nakoľko v prípade hnuteľných vecí má konštitutívny účinok pri nadobúdaní vlastníckeho práva odovzdanie veci, ale reálne nemá možnosť vykonávať oprávnenia plynúce z tohto vlastníckeho práva, pretože orgán Policajného zboru nevykoná zápis o zmene držby vozidla, odhlásenie vozidla do cudziny a zmenu údajov o vlastníkovi.

V súčasnosti sú verejne prístupné napríklad informácie evidované v katastri nehnuteľností a taktiež údaje evidované v Notárskom centrálnom registri záložných práv, ktorých sprístupnenie napomáha k zvyšovaniu právnej istoty v zmluvných vzťahoch a iných právnych vzťahoch. Neexistuje však verejne prístupná evidencia exekučných konaní, kde by si mohol subjekt, hodlajúci vstúpiť do zmluvného vzťahu s vlastníkom vozidla, preveriť zmluvného partnera a právnu bezvadnosť predmetu prevodu- vozidla, preto sa tento subjekt musí spoľahnúť na vierohodnosť informácií, ktoré mu poskytne vlastník vozidla.

Účelom navrhovanej novely zákona o cestnej premávke je sprístupniť verejnosti tie informácie z evidencie vozidiel, ktoré prispejú posilneniu právnej istoty predovšetkým v tých zmluvných vzťahoch, ktorých predmetom je dispozícia s vozidlom. Navrhovaná novela má za cieľ zabrániť špekulatívnym prevodom vozidiel, pri ktorých sa vlastníci vozidiel snažia poškodiť svojho veriteľa v exekúcii a pri výkone rozhodnutia a v konečnom dôsledku poškodia aj tretiu osobu- kupujúceho. Uvedený cieľ je možné dosiahnuť prostredníctvom prevencie a to práve poskytnutím informácie o tom, či uvedené vozidlo skutočne patrí osobe, ktorá sa vydáva za vlastníka a či na dané vozidlo nie je vedená exekúcia alebo vedený výkon rozhodnutia. Právo na takúto informáciu, by mal mať každý a to aj bez súhlasu osoby, ktorej sa informácia týka. Predkladaná novela navrhuje sprístupniť iba tie údaje z evidencie vozidiel, ktoré výraznou mierou prispejú k zvýšeniu právnej istoty v právnych vzťahoch a ktorých zverejnenie nie je spôsobilé privodiť ujmu vlastníkovi, či držiteľovi vozidla.

Realizácia navrhovanej novely zákona nebude mať negatívny dopad na verejné rozpočty, nakoľko je možné využiť existujúce programové vybavenie. Realizácia navrhovanej novely zákona môže mať mierny pozitívny dopad na verejné rozpočty, nakoľko v zmysle zákona č. 145/1995 Z.z. o správnych poplatkoch, podľa sadzobníka správnych poplatkov, I . časť, položka 2 je určený správny poplatok za vyhotovenie písomnej informácie z evidencií za každú aj začatú stranu v slovenskom jazyku vo výške 1,50 €.

Návrh neprináša nároky na pracovné sily a nemá vplyv na zamestnanosť a podnikateľské prostredie a tvorbu pracovných miest, nakoľko navrhovaná úprava neznamená pre zamestnancov pracujúcich s evidenciou vozidiel takú novú pracovnú záťaž, ktorá by odôvodňovala potrebu tvorby nových pracovných miest. Návrh nemá vplyv ani na životné prostredie.

Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, jej zákonmi i medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná, s právom Európskych spoločenstiev a Európskej únie.

Osobitná časť:

K Článku I

Navrhovanou novelou zákona sa má zabezpečiť sprístupnenie vybraných informácií z evidencie vozidiel tretím osobám, čím sa má výraznou mierou prispieť k posilneniu právnej istoty v právnych vzťahoch.

.

K Článku II

Navrhuje sa dátum účinnosti odo dňa 01.januára 2013.

S p o l o č n á s p r á v a

výborov Národnej rady Slovenskej republiky o prerokovaní návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty ZMAJKOVIČOVEJ, Mariána KOVAČÓCYHO a Ivana VARGU na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 204) - druhé čítanie

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorský výbor k návrhu zákona podáva Národnej rade Slovenskej republiky v súlade s § 79 ods. 1 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov spoločnú správu výborov Národnej rady Slovenskej republiky.

Národná rada Slovenskej republiky uznesením č. 248 z 28. septembra 2012 pridelila návrh poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty ZMAJKOVIČOVEJ, Mariána KOVAČÓCYHO a Ivana VARGU na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 204) na prerokovanie týmto výborom:

Ústavnoprávnemu výboru Národnej rady Slovenskej republiky

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny a

Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť ako gestorskému

Výbory prerokovali predmetný návrh zákona v stanovenej lehote.

II.

Poslanci Národnej rady Slovenskej republiky, ktorí nie sú členmi výborov, ktorým bol návrh zákona pridelený, neoznámili v určenej lehote gestorskému výboru žiadne stanovisko k predmetnému návrhu zákona (§ 75 ods. 2 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov).

III.

Výbor Národnej rady Slovenskej republiky pre ľudské práva a národnostné menšiny neprijal uznesenie, keďže navrhnuté uznesenie nezískalo potrebný súhlas nadpolovičnej väčšiny prítomných poslancov. (Za návrh hlasovali 4 poslanci, proti nebol nikto, zdržali sa 4 poslanci. Počet členov výboru je 11, prítomných bolo 8).

Ostatné výbory, ktoré rokovali o uvedenom návrhu zákona, súhlasili s návrhom zákona a odporučili Národnej rade Slovenskej republiky návrh zákona schváliť s uvedenými pripomienkami:

K čl. I

Navrhovaný normatívny text čl. I (§ 113 ods. 3) sa nahrádza bodmi 1 až 4, ktoré znejú:

„1. V § 113 odsek 3 znie:

„(3) Inej osobe, ako je uvedené v odsekoch 1 a 2, sa poskytne informácia z evidencie vozidiel v písomnej alebo elektronickej forme o

a) mene, priezvisku a pobyte alebo o názve a sídle držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla, ak s tým vopred vysloví súhlas ten, koho sa informácia týka,

b) tom, či sa proti vlastníkovi vozidla vedie exekučné konanie alebo výkon rozhodnutia.".

2. V § 113 sa za odsek 3 vkladá nový odsek 4, ktorý znie:

„(4) Inej osobe, ako je uvedené v odsekoch 1 a 2, sa poskytne informácia z evidencie vozidiel v písomnej alebo elektronickej forme, ktorá neobsahuje osobné údaje a údaje o držiteľovi a vlastníkovi vozidla uvádzané v osvedčení o evidencii časť II.".

Doterajšie odseky 4 až 6 sa označujú ako odseky 5 až 7.

3. V § 113 odsek 5 znie:

„(5) Žiadosť o informáciu podľa odseku 2 a 3 sa podáva orgánu Policajného zboru príslušnému podľa miesta pobytu fyzickej osoby alebo sídla právnickej osoby, ktorej sa informácia týka a žiadosť podľa odseku 4 sa podáva ministerstvu vnútra.".

4. V § 118 ods. 4 sa za slovo „oznámenia" vkladajú slová „v elektronickej forme"."

Poskytovanie údajov inej osobe o mene, priezvisku a pobyte alebo o názve a sídle držiteľa vozidla alebo vlastníka vozidla navrhujeme ponechať podľa súčasnej právnej úpravy, t. j. len so súhlasom dotknutej osoby. Navrhovanou zmenou v ods. 4 sa sleduje zabezpečenie ochrany údajov o držiteľoch a vlastníkoch vozidiel, ktorými môžu byť fyzické ako aj právnické osoby.

Obdobne ako pri poskytovaní informácií pre evidenciu vozidiel od iných subjektov podľa § 112, sa spresňuje forma zasielania oznámenia od exekútora, resp. inej osoby

oprávnenej na výkon rozhodnutia.

Ústavnoprávny výbor Národnej rady Slovenskej republiky

Gestorský výbor odporúča schváliť

Gestorský výbor odporúča o pozmeňujúcom a doplňujúcom návrhu hlasovať takto:

Pozmeňujúci návrh (body 1 až 4) schváliť.

IV.

Gestorský výbor na základe stanovísk výborov k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty ZMAJKOVIČOVEJ, Mariána KOVAČÓCYHO a Ivana VARGU na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 204) vyjadrených v ich uzneseniach uvedených pod bodom III. tejto správy a v stanoviskách poslancov vyjadrených v rozprave k tomuto návrhu zákona v súlade s § 79 ods. 4 a § 83 zákona Národnej rady Slovenskej republiky č. 350/1996 Z. z. o rokovacom poriadku Národnej rady Slovenskej republiky v znení neskorších predpisov

odporúča

Národnej rade Slovenskej republiky predmetný návrh zákona schváliť v znení schválených pozmeňujúcich a doplňujúcich návrhov uvedených v tejto správe.

Spoločná správa výborov Národnej rady Slovenskej republiky k návrhu poslancov Národnej rady Slovenskej republiky Renáty ZMAJKOVIČOVEJ, Mariána KOVAČÓCYHO a Ivana VARGU na vydanie zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 8/2009 Z. z. o cestnej premávke a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov (tlač 204) v druhom čítaní bola schválená uznesením Výboru Národnej rady Slovenskej republiky pre obranu a bezpečnosť č. 41 na svojej 9. schôdzi.

V Bratislave 15. októbra 2012

Jaroslav BAŠKA v. r.

predseda výboru 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1281
PoUtStŠtPiSoNe
: