Dôvodová správa + Pozmeňujúci návrh výborov
Všeobecná časť
Návrh zákona má za cieľ splnomocniť obce prijímaním všeobecne záväzných nariadení upravujúcich používanie zábavnej pyrotechniky na území obcí.
Zákon Slovenskej národnej rady č. 51/1988 Zb. o banskej činnosti, výbušninách a štátnej banskej správe v znení neskorších predpisov upravuje vo svojich ustanoveniach zákaz používania pyrotechnických výrobkov II, III a IV triedy veľmi všeobecne. V zmysle § 36a ods. 6 uvedeného zákona sa pyrotechnické výrobky na zábavné a oslavné účely sa zaraďujú podľa stupňa nebezpečenstva do tried I, II, III a IV. Zákon č. 51/1988 Zb. a ani nariadenie vlády Slovenskej republiky č. 485/2008 Z. z. o uvádzaní pyrotechnických výrobkov na trh neriešia používanie zábavnej pyrotechniky triedy I, pričom pri ostatných triedach zakazuje zákon č. 51/1988 Zb. v § 36g ods. 4 ich používanie len na určitých miestach.
V mestách a obciach v Slovenskej republike praxou vyvstala potreba úpravy používania zábavnej pyrotechniky na ich území na základe požiadaviek obyvateľov, nakoľko sa cítili byť ohrozovaní a obťažovaní zneužívaním zábavnej pyrotechniky, najmä zo strany mládeže. Záujmom spoločnosti a obcí je ochrana verejného poriadku a zabezpečenie jeho dodržiavania zo strany tretích osôb. Pre dosiahnutie tohto účelu je potrebná regulácia konania týchto osôb. Vzhľadom na skutočnosť, že zákon č. 51/1988 Zb. neobsahuje výslovné zákonné splnomocnenie, na základe ktorého by obce mohli prijímať všeobecne záväzné nariadenia, boli mestá a obce nútené postupovať len na základe ustanovenia § 4 ods. 3 písm. n) zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov v zmysle ktorého obec okrem iného zabezpečuje aj verejný poriadok v obci; pričom nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste.
Mestá a obce na území Slovenskej republiky riešia problematiku používania pyrotechnických výrobkov vo všeobecných záväzných nariadeniach o používaní zábavnej pyrotechniky (napr. Bratislava, Hlohovec, Piešťany, Podhradie, Šaľa) resp. vo všeobecne záväznom nariadení o verejnom poriadku (napr. Martin).
V praxi však vznikajú mestám a obciam v tejto súvislosti problémy, a to z dôvodu činnosti prokuratúry, ktorá na základe preskúmavania uvedených všeobecne záväzných právnych predpisov vydaných orgánom územnej samosprávy dospela k záveru, že takéto všeobecne záväzné nariadenia miest a obcí sú v rozpore so zákonom a proti takýmto všeobecne záväzným nariadeniam územnej samosprávy podáva protesty prokurátora. Podľa prokuratúry úprava zaobchádzania s pyrotechnickými výrobkami patrí do oblasti štátnej správy. Zákon č. 51/1988 Zb. v žiadnom zo svojich ustanovení nesplnomocňuje mestá a obce, aby vlastným právnym predpisom upravovali používanie pyrotechnických výrobkov. K takejto úprave resp. zákazu používania takýchto výrobkov nie je obec, resp. mesto oprávnené ani v zmysle § 4 ods. 3 písm. n) zákona č. 369/1990 Zb., pretože v tomto prípade sa nejedná o výkon územnej samosprávy.
Návrh zákona a ním upravené zákonné splnomocnenie na prijatie všeobecne záväzného nariadenia obce v oblasti používania pyrotechnických výrobkov určených na zábavné a oslavné účely, umožní obciam bez obáv z rozdielneho výkladu zákona č. 51/1988 Zb. prijímať opatrenia na ochranu obyvateľstva a zabezpečovať ochranu verejného poriadku v obci, ktorý je narúšaný neregulovaným používaním zábavnej pyrotechniky.
Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, zákonmi Slovenskej republiky, medzinárodnými zmluvami a inými medzinárodnými dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Prijatie návrhu zákona a jeho aplikácia v praxi si nevyžaduje zvýšené výdavky zo štátneho rozpočtu, rozpočtov obcí a vyšších územných celkov.
Osobitná časť
K čl. I:
Navrhuje sa, aby obec mohla všeobecne záväzným nariadením obmedziť alebo zakázať používanie pyrotechnických výrobkov určených na zábavné a oslavné účely na území obce. Takto navrhované zákonné splnomocnenie pre obce vychádza z praktických skúseností, na základe ktorých je potrebné upraviť priamo zákonom právomoc obce chrániť obyvateľstvo a zabezpečovať verejný poriadok v obci v súvislosti s používaním zábavnej pyrotechniky. Na základe navrhovaného ustanovenia budú môcť orgány obce v súlade so zákonom regulovať používanie zábavnej pyrotechniky na území obce.
K čl. II:
Navrhuje sa nadobudnutie účinnosti na 1. októbra 2012.
Z uznesení výborov Národnej rady Slovenskej republiky pod bodom III tejto správy vyplýva nasledovný pozmeňujúci návrh:
V čl. II sa slová „1. októbra" nahrádzajú slovami „dňom vyhlásenia".
Legislatívna pripomienka, je potrebné upraviť deň nadobudnutia účinnosti, vzhľadom na legislatívny proces – druhé a tretie čítanie návrhu zákona, lehotu prezidenta Slovenskej republiky na vrátenie zákona ako aj čas potrebný na uverejnenie zákona v Zbierke zákonov.
Ústavnoprávny výbor NR SR
Výbor NR SR pre verejnú správu a regionálny rozvoj
Gestorský výbor odporúča schváliť
Gestorský výbor odporúča tento pozmeňujúci návrh s c h v á l i ť.