Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

513/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 21:05

Dôvodová správa

A. Všeobecná časť

Navrhovaná právna úprava rodičovského príspevku v článku I v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky umožňuje vykonávanie zárobkovej činnosti rodičov v období poberania rodičovského príspevku za predpokladu zabezpečenia riadnej starostlivosti o dieťa. Rodičovský príspevok sa navrhuje poskytovať všetkým rodičom v rovnakej sume na zabezpečenie riadnej starostlivosti o dieťa do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov veku, ak ide o dieťa uznané za dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo o dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.

Na rozdiel od platnej legislatívy sa v návrhu zákona nevytvárajú rodičom žiadne obmedzenia pri uplatňovaní nároku na túto dávku. Rodič môže vykonávať zárobkovú činnosť akoukoľvek formou, pričom výška príjmu z tejto činnosti nemá vplyv na nárok na rodičovský príspevok ani na jeho výšku. Rodičia v čase vykonávania zárobkovej činnosti môžu zabezpečiť starostlivosť o svoje dieťa buď druhým rodičom, starým rodičom alebo inou plnoletou fyzickou osobou, alebo umiestnením dieťaťa v zariadení súkromnom, cirkevnom či štátnom vrátane materských škôl. Rovnakú možnosť majú podľa návrhu zákona aj rodičia, ktorí zabezpečujú starostlivosť o dieťa s dlhodobo nepriaznivým zdravotným stavom alebo majú dieťa zverené do starostlivosti nahrádzajúcej starostlivosť rodičov.

Navrhovaná právna úprava výraznou mierou umožňuje zosúlaďovanie rodinného, osobného a pracovného života rodičov detí v útlom veku, čo patrí medzi hlavné ciele Európskej únie v oblasti vytvorenia podmienok pre zvyšovanie zamestnanosti žien s rodičovskými povinnosťami. Zvyšovanie zastúpenia mladých žien s rodičovskými povinnosťami na trhu práce je zároveň jedno z opatrení navrhovaných pre Slovenskú republiku zo strany OECD, pričom sa vychádza zo skúseností ostatných krajín, že príliš dlhý pobyt matky na rodičovskej dovolenke značne sťažuje jej vyhliadky na úspešné uplatnenie sa na pracovnom trhu.

Navrhovaná právna úprava v plnej miere akceptuje výlučnú zodpovednosť rodiča za poskytovanie starostlivosti o dieťa. Rodič sa môže rozhodnúť starať sa o svoje dieťa osobne a nevykonávať žiadnu zárobkovú činnosť, alebo sa môže rozhodnúť vykonávať zárobkovú činnosť, prípadne sa zúčastňovať na vzdelávacích aktivitách formou stredoškolského štúdia alebo vysokoškolského štúdia a starostlivosť o dieťa zabezpečiť v čase svojej neprítomnosti inou právnickou osobou alebo fyzickou osobou. Výber fyzickej osoby alebo právnickej osoby, resp. zariadenia je iba v kompetencii rodiča.

Možnosť vykonávania zárobkovej činnosti rodičov v období starostlivosti o dieťa od narodenia do troch rokov veku dieťaťa, resp. do šesť rokov podporuje aj navrhovaná zjednodušená úprava poskytovania príspevku na starostlivosť o dieťa uvedená v článku II návrhu zákona. Nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa si môže zárobkovo činný rodič uplatniť na každé dieťa do troch resp. šesť rokov veku, ak preukáže výdavky zaplatené poskytovateľovi starostlivosti za túto starostlivosť zákonom predpísaným spôsobom. Zároveň sa ponecháva poskytovanie príspevku v sume 41,10 eura mesačne bez preukazovania výdavkov v tom prípade, ak starostlivosť o dieťa zabezpečí dospelá fyzická osoba bez živnostenského oprávnenia alebo zárobkovo činný rodič.

V záujme zvýšenia dostupnosti flexibilnejších foriem služieb predovšetkým pre rodičov s deťmi s nízkymi príjmami a vzhľadom na ich vysokú finančnú náročnosť sa v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky navrhuje upraviť horná hranica poskytovaného príspevku na starostlivosť o dieťa, ktorá môže dosiahnuť sumu maximálne 300 eur mesačne na základe preukázaných výdavkov rodiča. Predpokladá sa zároveň, že zvýšením maximálnej hranice príspevku sa sekundárne vytvoria podmienky pre rozvoj takýchto služieb a tým aj zvýšenie počtu pracovných miest v tejto oblasti.

Poskytovanie príspevku na starostlivosť o dieťa aj naďalej vylučuje súbežné poskytovanie rodičovského príspevku, rodič sa teda môže rozhodnúť pre jednu z týchto dávok podľa toho, ktorá najviac vyhovuje jeho potrebám.

Vzhľadom na úplnú voľnosť rodičov pri rozhodovaní sa pre osobnú starostlivosť o dieťa alebo pre vykonávanie zárobkovej činnosti akoukoľvek formou bez obmedzenia nároku na rodičovský príspevok je nadbytočná právna úprava poskytovania jednorazového príspevku rodičovi pri nástupe rodiča do pracovného procesu a z toho dôvodu sa poskytovanie príspevku rodičovi navrhuje zrušiť.

Vládny návrh zákona nemá dopad na rozpočty obcí a na rozpočty vyšších územných celkov.

Vládny návrh zákona môže mať pozitívny vplyv na zamestnanosť a na tvorbu pracovných miest.

Vládny návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, s právom Európskej únie a s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Doložka zlučiteľnosti

návrhu právneho predpisu s právom Európskej únie

1. Predkladateľ právneho predpisu: vláda Slovenskej republiky

2. Názov návrhu právneho predpisu: vládny návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov a o zmene a doplnení zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení zákona č. 571/2009 Z. z.

3. Problematika návrhu právneho predpisu:

a) je upravená v práve Európskej únie:

- primárnom:

čl. 48 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktorý umožňuje vyplácanie dávok osobám na území iných členských štátov, čl. 151 a 153 Zmluvy o fungovaní Európskej únie, ktoré zabezpečujú primeranú sociálnu ochranu a čl. 288 Zmluvy o fungovaní Európskej únie upravujúci právne akty Európskej únie (Ú. v. EÚ C 83/01, 30. 3. 2010),

- sekundárnom (prijatom po nadobudnutí platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - po 30. novembri 2009):

1. legislatívne akty - nie je upravená,

2. nelegislatívne akty - nie je upravená,

- sekundárnom (prijatom pred nadobudnutím platnosti Lisabonskej zmluvy, ktorou sa mení a dopĺňa Zmluva o Európskom spoločenstve a Zmluva o Európskej únii - do 30. novembra 2009):

- Nariadenie Rady (EHS) č. 1408/71 zo 14. júna 1971 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01) v platnom znení,

- Nariadenie Rady (EHS) č. 574/72 z 21. marca 1972, ktorým sa stanovuje postup pri vykonávaní nariadenia (EHS) č. 1408/71 o uplatňovaní systémov sociálneho zabezpečenia na zamestnancov, samostatne zárobkovo činné osoby a ich rodinných príslušníkov, ktorí sa pohybujú v rámci Spoločenstva (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 01) v platnom znení,

- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady 883/2004 z 29. apríla 2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ, kap. 05/zv. 05) v znení nariadenia Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 988/2009 zo 16. septembra 2009 (Ú. v. EÚ L 284, 30.10.2009),

- Nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 987/2009, ktorým sa stanovuje postup pre vykonávanie nariadenia (ES) č. 883/2004 o koordinácii systémov sociálneho zabezpečenia (Ú.v. EÚ L 284, 30.10.2009),

b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) lehota na prebratie smernice alebo lehota na implementáciu nariadenia alebo rozhodnutia

- návrhom zákona sa nepreberá smernica ani neimplementuje nariadenia alebo rozhodnutie,

b) lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhu všeobecne záväzných právnych predpisov

- vzhľadom na písmeno a) lehota nie je určená,

c) informácia o konaní začatom proti Slovenskej republike o porušení podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie

- v danej oblasti nebolo začaté uvedené konanie proti Slovenskej republike

d) informácia o právnych predpisoch, v ktorých sú preberané smernice už prebraté spolu s uvedením rozsahu tohto prebratia

- bezpredmetné z dôvodu, že problematiku návrhu zákona neupravujú smernice.

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu právneho predpisu alebo návrhu legislatívneho zámeru s právom Európskej únie: bezpredmetné

6. Gestor a spolupracujúce rezorty: Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky.

B. Osobitná časť

K Čl. I

K bodu 1

V súvislosti s navrhovaným vypustením jednej z podmienok nároku na rodičovský príspevok - nevykonávanie zárobkovej činnosti oprávnenou osobou - navrhuje sa spresniť účel rodičovského príspevku. Navrhuje sa, aby štát finančne prispieval všetkým rodičom, ktorí zabezpečujú starostlivosť o dieťa v útlom veku, pričom nie je rozhodujúce, či sa rodič venuje výlučne osobnej starostlivosti o dieťa alebo rodič popri starostlivosti o dieťa študuje alebo vykonáva zárobkovú činnosť a starostlivosť o dieťa zabezpečí inou fyzickou osobou alebo právnickou osobou.

K bodom 2 až 4

S cieľom umožniť rodičom aj v období poberania rodičovského príspevku prispieť k zlepšeniu príjmovej situácie rodiny, navrhuje sa vypustiť podmienku nevykonávania zárobkovej činnosti. Vzhľadom na uvedené sa navrhuje už od rodiča nevyžadovať len osobnú starostlivosť o dieťa, ale sa dáva rodičovi možnosť zabezpečiť riadnu starostlivosť o dieťa, napr. v čase keď pracuje, aj umiestnením dieťaťa do predškolského zariadenia alebo do starostlivosti inej právnickej osoby alebo plnoletej fyzickej osoby. Rodičovi sa tak poskytuje dostatočný priestor na možnosť voľby pri zabezpečovaní riadnej starostlivosti o dieťa, ak ju nezabezpečuje osobne.

K bodu 5

Definíciu zárobkovej činnosti sa navrhuje ako nadbytočnú vypustiť.

K bodu 6

Vzhľadom na to, že rodičovský príspevok je opakovaná štátna sociálna dávka, ktorá sa poskytuje v sume ustanovenej za celý kalendárny mesiac, navrhuje sa, aby nárok na rodičovský príspevok pri starostlivosti o to isté dieťa patril vždy len jednému z rodičov aj v prípade, ak súd na čas po rozvode manželstva zverí dieťa do striedavej osobnej starostlivosti obidvoch rodičov. Určenie rodiča, ktorý bude mať nárok na rodičovský príspevok závisí od ich vzájomného rozhodnutia a dohody.

K bodu 7

Z dôvodu, že s účinnosťou od 1. mája 2010 bol inštitút „dobrovoľného verejného zdravotného poistenia" zrušený, navrhuje sa v zákone jeho vypustenie ako nadbytočné.

K bodu 8

Navrhuje sa spresniť znenie a ako nadbytočné vypustiť ustanovenie o nároku na rodičovský príspevok rodičovi, ktorému je poskytovaný príspevok na starostlivosť o dieťa podľa zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Cit. zákon č. 561/2008 Z. z. súbeh predmetných príspevkov vylučuje.

K bodom 9 až 11

Navrhuje sa zjednotenie sumy rodičovského príspevku pre všetkých poberateľov tejto štátnej sociálnej dávky v sume 190,10 eura. V nadväznosti na navrhovanú úpravu je potrebné vypustiť v § 4 ods. 2, ktorý upravuje možnosť vyplácania rodičovského príspevku v sume 256 eur a s tým súvisiace legislatívno-technické úpravy.

K bodu 12

Návrhom zákona sa dáva rodičom možnosť poberať rodičovský príspevok aj popri vykonávaní zárobkovej činnosti, čím sa umožňuje zrušiť poskytovanie príspevku rodičovi podľa zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov. V súvislosti s uvedeným sa navrhuje ako nadbytočné vypustiť ustanovenia o výške rodičovského príspevku vo väzbe na poskytovanie jednorazového príspevku rodičovi.

K bodu 13

V súvislosti s nadobudnutím účinnosti nových nariadení Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 883/2004, č. 988/2009 a č. 987/2009 sa navrhuje, aby platiteľ rodičovského príspevku obnovil jeho výplatu len v prípade, ak Slovenská republika bude príslušným štátom na výplatu rodinných dávok v zmysle uvedených koordinačných predpisov.

K bodu 14

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s návrhom na zavedenie jednotnej výšky rodičovského príspevku.

K bodu 15

V súvislosti s návrhom na zjednodušenie podmienok nároku na rodičovský príspevok a s návrhom na poskytovanie rodičovského príspevku v jednej sume sa navrhuje v záujme zníženia finančných nákladov na správne konanie nevydávať písomnú formu rozhodnutia aj pri priznaní rodičovského príspevku.

K bodu 16

Legislatívnotechnická úprava súvisiaca s návrhom zrušiť podmienku nároku na rodičovský príspevok „nevykonávanie zárobkovej činnosti".

K bodu 17

Navrhuje sa, aby sa nárok na rodičovský príspevok za obdobie pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona posudzoval podľa zákona č. 571/2009 Z. z. o rodičovskom príspevku a o zmene a doplnení niektorých zákonov. Od účinnosti tohto zákona sa navrhuje rodičovský príspevok všetkým rodičom poskytovať v sume 190,10 eura alebo vo výške rozdielu medzi touto sumou a sumou materského.

Zároveň sa navrhuje, aby rodičovi, ktorému bol vyplatený príspevok rodičovi podľa zákona č. 561/2008 Z. z. alebo priznaný rodičovský príspevok podľa zákona č. 571/2009 Z. z. vo výške 75 %, bol po 1. januári 2011 rodičovský príspevok vyplácaný vo výške 75 % zo sumy 190,10 eura.

K Čl. II

K bodu 1

V súvislosti s navrhovanými zmenami v rodičovskom príspevku a navrhovaným zrušením jednorazového príspevku rodičovi sa upravuje účel zákona o príspevku na starostlivosť o dieťa.

K bodom 2 a 3

Vzhľadom na navrhované zrušenie poskytovania jednorazového príspevku rodičovi sa navrhuje vypustenie ustanovení.

K bodu 4

Vzhľadom na vysokú finančnú náročnosť za poskytovanú starostlivosť o dieťa právnickými osobami, najmä v súkromných zariadeniach ( jasle, mikroškôlky, súkromné opatrovateľky ), v ktorých sa pohybujú ceny v závislosti od rozsahu poskytnutých služieb v rozpätí od cca 260 až viac ako 400 eur mesačne za starostlivosť o jedno dieťa, navrhuje sa zvýšiť hornú hranicu príspevku zo sumy 164,22 eur na 300 eur mesačne na základe preukázaných nákladov uhradených rodičmi. Zvýšenie hornej hranice príspevku umožní prístup k takýmto službám predovšetkým rodičom s nízkymi príjmami. Zároveň sa ponecháva poskytovanie príspevku v sume 41,10 eur mesačne bez preukazovania výdavkov v tom prípade, ak starostlivosť o dieťa zabezpečí dospelá fyzická osoba bez živnostenského oprávnenia alebo zárobkovo činný rodič.

Navrhuje sa spôsob úpravy súm príspevku na starostlivosť o dieťa v závislosti od každoročnej úpravy súm životného minima vždy k 1. januáru kalendárneho roka.

K bodom 5 až 20

Legislatívno-technické úpravy v súvislosti s navrhovaným zrušením príspevku rodičovi.

K bodu 21

Navrhuje sa, aby sa nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa a na príspevok rodičovi za obdobie pred nadobudnutím účinnosti tohto zákona, t. j. za obdobie do 31. decembra 2010 posudzoval podľa zákona č. 561/2008 Z. z. o príspevku na starostlivosť o dieťa a o zmene a doplnení niektorých zákonov, účinného do 31.12.2010. Ak by nárok na príspevok na starostlivosť o dieťa trval aj po 1. januári 2011, navrhuje sa, aby sa tento príspevok považoval za príspevok priznaný podľa zákona účinného od 1. januára 2011, čo umožní platiteľovi bez nadbytočnej administratívy vyplatiť príspevok v novej sume podľa preukázaných výdavkov.

K Čl. III

Navrhuje sa účinnosť zákona od 1. januára 2011.

Bratislava 22. septembra 2010

Iveta Radičová, v. r.

predsedníčka vlády

Slovenskej republiky

Jozef Mihál, v. r.

podpredseda vlády a

minister práce sociálnych vecí a rodiny

Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1143
PoUtStŠtPiSoNe
: