Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

492/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 20:54

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Ministerstvo financií Slovenskej republiky predkladá na rokovanie vlády Slovenskej republiky návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon") mimo plánu legislatívnych úloh vlády Slovenskej republiky na rok 2010. Návrh zákona bol vypracovaný ako iniciatívny.

Hlavnými cieľmi, ktoré viedli k vypracovaniu predkladaného návrhu zákona sú:

– v súlade s Programovým vyhlásením vlády Slovenskej republiky znížiť deficit verejných financií,

– odstrániť niektoré deformácie a výnimky,

– znížiť administratívnu záťaž, sprehľadniť a zjednodušiť systém vyberania spotrebnej dane.

Konkrétne ide o zrušenie daňového zvýhodnenia plynového oleja tzv. červenej nafty, oslobodenia skvapalnených plynných uhľovodíkov (LPG).

Zároveň s uvedenými opatreniami predložený návrh zákona mení systém daňového zvýhodňovania zmesi minerálneho oleja (motorového benzínu a nafty) s biogénnou látkou tak, že nahrádza doterajší administratívne náročný systém 122 daňových režimov, tzv. novým environmentálnym pravidlom. Daňovo zvýhodnené budú len tie zmesi minerálnych olejov, ktoré obsahujú minimálne biogénnej látky stanovený pre daný kalendárny rok.

Návrh zákona bude mať pozitívny vplyv na štátny rozpočet, pričom v roku 2011 sa predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu vo výške 92,70 mil. eur, v roku 2012 vo výške 94,70 mil. eur, v roku 2013 vo výške 97,00 mil. eur a v roku 2014 vo výške 99,30 mil. eur.

Dopady návrhu zákona na rozpočet verejnej správy, na podnikateľské prostredie, na sociálne prostredie, vplyv na životné prostredie a vplyv na informatizáciu spoločnosti je uvedený v doložke vybraných vplyvov.

Predkladaný návrh zákona nebude mať vplyv na rozpočty obcí a rozpočty vyšších územných celkov.

Predkladaný návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky a inými právnymi predpismi, medzinárodnými zmluvami a dokumentmi, ktorými je Slovenská republika viazaná, ako aj v súlade s právom Európskej únie.

Doložka vybraných vplyvov

A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov

Termín začatia a ukončenia PPK: 09. 09. 2010 – 10. 09. 2010

A.2. Vplyvy:

Pozitívne Žiadne Negatívne

1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy x

2. Vplyvy na podnikateľské prostredie x

3. Sociálne vplyvy x

– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva,

– sociálnu exklúziu,

– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť

4. Vplyvy na životné prostredie x

5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti x

A.3. Poznámky

bezpredmetné

A.4. Alternatívne riešenia

bezpredmetné

A.5. Stanovisko gestorov

MF SR - Sekcia informatizácie spoločnosti súhlasí s predkladateľom, že predmetný materiál nemá vplyv na informatizáciu spoločnosti.

Ministerstvo pôdohospodárstva, životného prostredia a regionálneho rozvoja SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.

Ministerstvo práce, sociálnych vecí a rodiny SR má k doložke vybraných vplyvov v časti sociálne vplyvy pripravenou k predloženému návrhu zákona nasledovné pripomienky:

1. V sumárnej časti doložky vybraných vplyvov nie je potrebné uvádzať vplyvy po jednotlivých kategóriách sociálnych vplyvov, na to slúži podrobná tabuľka v prílohe č. 4 jednotnej metodiky.

2. V analýze sociálnych vplyvov v časti 4.1 žiadame uvádzať, že predkladaný návrh bude mať negatívny vplyv na hospodárenie domácností – či už priamy alebo nepriamy.

Ministerstvo hospodárstva a výstavby SR súhlasí s predloženou doložkou vybraných vplyvov bez pripomienok.

Vplyvy na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)

2011 2012 2013 2014

Príjmy verejnej správy celkom 92,70 94,70 97,00 99,30

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť 0 0 0 0

z toho:

- vplyv na ŠR

- vplyv na územnú samosprávu 92,70 94,70 97,00 99,30

Výdavky verejnej správy celkom 0 0 0 0

v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť 0 0 0 0

z toho:

- vplyv na ŠR 0 0 0 0

- vplyv na územnú samosprávu 0 0 0 0

Celková zamestnanosť 0 0 0 0

- z toho vplyv na ŠR 0 0 0 0

Financovanie zabezpečené v rozpočte 0 0 0 0

v tom: za každý subjekt verejnej správy/program zvlášť 0 0 0 0

2.2. Financovanie návrhu

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov (ďalej len „zákon") nemá vplyv na financovanie verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka – financovanie návrhu (tabuľka č. 2) nepredkladá.

2.3. Popis a charakteristika návrhu

2.3.1. Popis návrhu:

Návrh zákona:

- rozširuje sortiment biogénnych látok o bioetanol s obsahom alkoholu najmenej 99,7 % objemu,

- mení systém daňového zvýhodňovania zmesi minerálneho oleja (motorového benzínu a nafty) s biogénnou látkou tak, že nahrádza doterajších 122 daňových sadzieb novým environmentálnym pravidlom daňového zvýhodňovania týchto minerálnych olejov,

- ruší zníženú sadzbu spotrebnej dane na označené plynové oleje, tzv. červenú naftu,

- znižuje sadzbu spotrebnej dane na skvapalnené plynné uhľovodíky (LPG) určené na použitie, ponúkané na použitie alebo použité ako pohonná látka a zároveň ruší jeho oslobodenie od spotrebnej dane v prípade ak sú použité ako pohonná látka,

- ruší oslobodenie pre rastlinné oleje alebo FAME, ktoré použila právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva výrobnú činnosť v pôdohospodárskej produkcii v rámci podnikania ako pohonnú látku alebo, ako palivo, a ak ju vyrobila zo suroviny, ktorú dopestovala.

2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky:

x zmena sadzby

zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

x iné

Návrh zákona stanovuje dve sadzby spotrebnej dane pre zmes benzínu a nafty s biogénnou látkou, a to nasledovne:

- na benzín s minimálnym obsahom biogénnej látky, ktorý bol stanovený pre daný kalendárny rok a viac vo výške 514,50 eura/1 000 l,

- na benzínu s obsahom biogénnej látky nižším ako bol stanovený pre daný kalendárny rok vo výške 550,52 eura/1 000 l,

- na zmes nafty s minimálnym obsahom biogénnej látky, ktorý bol stanovený pre daný kalendárny rok a viac vo výške 368 eur/1 000 l,

- na zmes nafty s obsahom biogénnej látky nižším ako bol stanovený pre daný kalendárny rok vo výške 386,40 eura/1 000 l.

Návrh zákona ruší oslobodenie od spotrebnej dane na skvapalnené plynné uhľovodíky (LPG) určené na použitie, ponúkané na použitie alebo použité ako pohonná látka a znižuje sadzbu spotrebnej dane z 258,91 eura/1 000 kg na 182 eur/1 000 kg.

Subjekty podnikajúce v poľnohospodárstve, ktoré vyrobili rastlinné oleje alebo FAME a v rámci podnikania ich čisté používali ako pohonnú látku alebo ako palivo, budú takúto biogénnu látku zdaňovať sadzbou spotrebnej dane vo výške 368 eur/1 000 l.

2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Návrh zákona nemá vplyv na objem aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 – objem aktivít nepredkladá.

2.3.4. Výpočty vplyvov na verejné financie

Tabuľka č. 4

Príjmy (v mil. eur) Vplyv na rozpočet verejnej správy poznámka

2011 2012 2013 2014

Daňové príjmy (132001)1 92,70 94,70 97,00 99,30

Nedaňové príjmy (200)1

Granty a transfery (300)1

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

Dopad na príjmy verejnej správy celkom 92,70 94,70 97,00 99,30

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Návrh zákona nemá vplyv na výdavkovú časť rozpočtu verejnej správy, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvu na rozpočet verejnej správy - výdavková časť (tabuľka č. 5) nepredkladá.

Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka vplyvov na zamestnanosť (tabuľka č. 6) nepredkladá

Vplyvy na podnikateľské prostredie

Vplyvy na podnikateľské prostredie

3.1. Ktoré podnikateľské subjekty budú predkladaným návrhom ovplyvnené a aký je ich počet? 1. Predkladaný návrh zákona bude mať vplyv na právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré sú evidované ako užívateľské podniky a ako obchodníci s minerálnym olejom.

Sú to daňové subjekty, ktoré požívali daňovo zvýhodnený minerálny olej ako palivo alebo ako pohonnú látka na pohon

1. koľajových vozidiel používaných v železničnej doprave osôb a nákladov a pri prevádzkovaní, oprave a údržbe železničnej siete, vykonávaných v rámci podnikania,

2. strojov používaných výlučne na práce výrobnej povahy alebo služby v pôdohospodárskej produkcii vykonávanej v rámci podnikania,

3. motorov stacionárnych zariadení určených na výrobu elektrickej energie.

2. V prípade minerálneho oleja (LPG) tie daňové subjekty, ktoré používajú takýto minerálny oleja ako pohonnú látku.

3. Navrhované zrušenie oslobodenia biogénnej látky (rastlinné oleje, MERO) bude mať vplyv na takú právnickú osobu alebo fyzickú osobu, ktorá ju použila ako pohonnú látku alebo ako palivo a ktorá vykonáva výrobnú činnosť v pôdohospodárskej produkcii v rámci podnikania a vyrobila ju zo suroviny, ktorú dopestovala.

Počet dotknutých podnikateľských subjektov uvedených v bode 1 je 4 000. Počet podnikateľských subjektov uvedených v bode 2 nie je známy z dôvodu, že na základe platného zákona neboli colné úrady povinné viesť ich evidenciu. Predpokladaný počet dotknutých podnikateľských subjektov uvedených v bode 3 je 2 avšak predpokladáme, že tento počet môže byť vyšší, a to o samostatne hospodáriacich roľníkov.

3.2. Aký je predpokladaný charakter a rozsah nákladov a prínosov? Predpokladá sa zvýšenie výrobných nákladov dotknutých podnikateľských subjektov.

3.3. Aká je predpokladaná výška administratívnych nákladov, ktoré podniky vynaložia v súvislosti s implementáciou návrhu?

Predpokladá sa zníženie administratívnych nákladov dotknutých daňových subjektov.

3.4. Aké sú dôsledky pripravovaného návrhu pre fungovanie podnikateľských subjektov na slovenskom trhu (ako sa zmenia operácie na trhu?)

Predpokladá sa zjednodušenie podnikateľského prostredia v danej oblasti, a to odstránením zvýhodňovania niektorých vybraných podnikateľských subjektov, zníženie administratívnej záťaže podnikateľských subjektov a správcov dane v oblasti evidencie a kontrolu zvýhodnených podnikateľských subjektov.

Celkový odhadovaný vplyv zvýšenia sadzby z 0 na 182 eur/1000 kg pri LPG určenom ako pohonná látka bude predstavovať pre podnikateľov zvýšenie nákladov o 2,6 mil. eur. Pre platiteľov DPH je vplyv nákladov len vo výške zmeny spotrebnej dane, DPH si uplatňujú na vstupe. Približne 50% celkovej spotreby LPG ako pohonnej látky je zo strany domácností.

3.5. Aké sú predpokladané spoločensko-ekonomické dôsledky pripravovaných regulácií?

Predpokladá sa nárast maloobchodných cien tovarov a služieb.

Sociálne vplyvy – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť

Sociálne vplyvy predkladaného materiálu – vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť

4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené. Predpokladá sa, že navrhované zrušenie daňových zvýhodnení bude mať negatívny vplyv na obyvateľov a domácnosti, a to nepriamo prostredníctvom zvýšenia cien niektorých tovarov a služieb.

V prípade zrušenia daňového zvýhodnenia plynového oleja (napr. červenej nafty) bude mať vplyv na zvýšenie cien produktov poľnohospodárskej a lesníckej výroby a cien za služby poskytované v železničnej doprave osôb a nákladov a lodnej osobnej doprave.

Predpokladá sa, že návrh na zrušenie oslobodenia od spotrebnej dane skvapalnených plynných uhľovodíkov (LPG) sa priamo dotkne domácností, ktoré používajú motorové vozidlá poháňané takouto pohonnou látkou, a to zvýšením jej ceny. Predpokladané zvýšenie ceny 1l LPG z dôvodu zrušenia oslobodenia dane predstavuje 0,04 eur/l a vrátane zvýšenia DPH na 20% by sa mala koncová cena LPG zvýšiť o 0,05 eur/l.

Zrušenie oslobodenia biogénnej látky (rastlinné oleje, MERO) ak ju použila právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva výrobnú činnosť v pôdohospodárskej produkcii v rámci podnikania ako pohonnú látku alebo ako palivo, a ak ju vyrobila zo suroviny, ktorú dopestovala, nebude mať žiadny vplyv na hospodárenie domácností, keďže toto daňové zvýhodnenie využívalo zanedbateľné množstvo daňových subjektov.

Zmena systému daňového zvýhodňovania zmesi minerálneho oleja (motorového benzínu a nafty) s biogénnou látkou predpokladá zvýšenie ceny jedného litra benzínu o 0,0199 eura a ceny motorovej nafty o 0,0210 eura.

Kvantifikujte:

Nekvantifikované.

– Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa

– Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností

– Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom

4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.

Bez vplyvu.

4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:

Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.

Bez vplyvu.

4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.

Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?

Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?

Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?

Bez vplyvu.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov

s právom Európskej únie

1. Predkladateľ zákona:

Vláda Slovenskej republiky.

2. Názov návrhu zákona:

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov a ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

3. Problematika návrhu zákona:

a) je upravená v práve Európskej únie:

v primárnom práve:

- čl. 52, čl. 110 až 113 a čl. 355 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú. v. EÚ C 115/47, 9.5.2008),

v sekundárnom práve:

- rozhodnutie Komisie 2006/428/ES z 22. júna 2006 ustanovujúce spoločné daňové označovanie plynových olejov a kerozínu (Ú. v. EÚ L 172, 24.6.2006),

- smernica Rady 2003/96/ES z 27. októbra 2003 o reštrukturalizácii právneho rámca spoločenstva pre zdaňovanie energetických výrobkov a elektriny v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 9/zv. 1),

- smernica Rady 2007/74/ES z 20. decembra 2007 o oslobodení tovaru, ktorý dovážajú osoby cestujúce z tretích krajín, od dane z pridanej hodnoty a spotrebnej dane (Ú. v. EÚ L 346, 29.12.2007),

- smernica Rady 2008/118/ES zo 16.decembra 2008 o všeobecnom systéme spotrebných daní a o zrušení smernice 92/12/EHS v platnom znení (Ú. v. EÚ L 9, 14.1.2009),

- smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES z 23. apríla 2009 o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES (Ú. v. EÚ L 140, 5.6.2009),

- nariadenie Rady (EHS) č. 2913/92 z 12. októbra 1992, ktorým sa ustanovuje Colný kódex spoločenstva v platnom znení (Mimoriadne vydanie Ú. v. EÚ kap. 2/zv. 4),

- nariadenie Rady (ES) č. 2073/2004 zo 16. novembra 2004 o správnej spolupráci v oblasti spotrebných daní (Ú. v. EÚ L 359, 4.12.2004),

- nariadenie Európskeho parlamentu a Rady (ES) č. 450/2008 z 23. apríla 2008 , ktorým sa ustanovuje Colný kódex Spoločenstva (modernizovaný Colný kódex) (Ú. v. EÚ L 145, 4.6.2008),

- nariadenie komisie (ES) č. 684/2009 z 24. júla 2009, ktorým sa implementuje smernica Rady 2008/118/ES, pokiaľ ide o elektronické postupy pri preprave tovaru podliehajúceho spotrebnej dani v režime pozastavenia dane (Ú. v. EÚ L 197, 29.7.2009),

- rozhodnutie č. 1152/2003/ES Európskeho parlamentu a Rady zo 16. júna 2003 o informatizácii prepravy a kontroly výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani (Ú. v. EÚ L 162, 1.7.2003).

b) je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie:

- v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-292/02, Meiland Azewijn BV proti Hauptzollampt Duisburg, rok 2004 (I-07905),

- v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-240/01, EK proti Spolkovej republike Nemecko, rok 2004 (I-04733),

- v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-389/02, Deutsche See-Bestattungs-Genossenschaft eG proti Hauptzollamt Kiel, rok 2004 (I-03537),

- v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-185/00, EK proti Fínskej republike, rok 2003 (I-14189),

- v rozhodnutí Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev vo veci C-437/01, EK proti Talianskej republike, rok 2003 (I-09861).

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) Lehota na prebratie smernice Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES bola stanovená do 25. decembra 2009.

b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za transpozíciu smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov bola pre smernicu Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES stanovená do 25. decembra 2009.

c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.

d) Smernica Rady 2003/96/ES bola prebratá do zákona č. 609/2007 Z. z. o spotrebnej dani z elektriny, uhlia a zemného plynu a o zmene a doplnení zákona č. 98/2004 Z. z. o spotrebnej dani z minerálneho oleja v znení neskorších predpisov v znení neskorších predpisov a do zákona č. 472/2002 Z. z. o medzinárodnej pomoci a spolupráci pri správe daní a o zmene a doplnení zákona č. 366/1999 Z. z. o daniach z príjmov v znení neskorších predpisov.

Smernica Rady 2008/118/EHS bude úplne prebratá do zákona č. 105/2004 Z. z. o spotrebnej dani z liehu a o zmene a doplnení zákona č. 467/2002 Z. z. o výrobe a uvádzaní liehu na trh v znení zákona č. 211/2003 Z. z. v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 105/2004 Z. z.; do zákona č. 106/2004 Z. z. o spotrebnej dani z tabakových výrobkov v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 106/2004 Z. z.; do zákona č. 104/2004 Z. z. o spotrebnej dani z vína v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 104/2004 Z. z.; do zákona č. 107/2004 Z. z. o spotrebnej dani z piva v znení neskorších predpisov a novely zákona č. 107/2004 Z. z.

Smernica Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES bola prebratá do zákona č. 309/2009 Z. z. o podpore obnoviteľných zdrojov energie a vysoko účinnej kombinovanej výroby a o zmene a doplnení niektorých zákonov.

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:

Úplný.

6. Gestor a spolupracujúce rezorty:

Ministerstvo financií Slovenskej republiky.

B. Osobitná časť

K článku I

K bodom 1, 48 a 50

Ustanovenia sa upravujú v súvislosti s Lisabonskou zmluvou.

K bodu 2

Navrhuje sa rozšíriť okruh biogénnych látok o bioetanol, ktorým je lieh kódu kombinovanej nomenklatúry 2207 20 00 obsahom alkoholu najmenej 99,7 % objemu. Súčasne sa v nadväznosti na nový systém zdaňovania nafty v zmesi s biogénnou látkou navrhuje definovať biodiesel (MERO).

K bodom 3 a 29

Navrhuje sa spresniť povinnosť pri preprave minerálneho oleja bez daňovej sadzby tak, aby bolo zrejmé, že takéto prepravy možno uskutočniť len prostredníctvom elektronického sprievodného administratívneho dokumentu.

K bodu 4

Legislatívno-technická úprava súvisiaca so zrušením zníženej sadzby spotrebnej dane na označený plynový olej (tzv. červená nafta).

K bodom 5 a 8

Navrhuje sa zmeniť systém daňového zvýhodňovania zmesí motorového benzínu kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 11 41, 2710 11 45, 2710 11 49 (benzín) a plynového oleja kódu kombinovanej nomenklatúry 2710 19 41, 2710 19 45 a 2710 19 49 (nafta) s biogénnymi látkami. V súčasnosti sa v praxi aplikuje cca 122 rôznych režimov, a to v závislosti od obsahu biogénnej látky v benzíne a v nafte, čo je administratívne náročné a spôsobuje komplikácie pri vrátení dane z minerálneho oleja. Tento systém navyše neumožňuje v plnej miere zohľadňovať tzv. environmentálne pravidlo a nemotivuje tak podnikateľské subjekty na plnenie cieľových hodnôt podielu biogénnych látok uvádzaných na trh v SR, a to v súlade s nariadením vlády SR č. 246/2006 Z. z. o minimálnom množstve pohonných látok vyrobených z obnoviteľných zdrojov v motorových benzínoch a motorovej nafte uvádzaných na trh Slovenskej republiky. V nadväznosti na uvedené sa navrhuje zjednodušiť systém zdaňovania minerálneho oleja tak, že sa ustanovujú dve sadzby spotrebnej dane z motorového benzínu a nafty, ktoré zohľadňujú obsah biogénnej látky v zmesi.

K bodu 6

Upravuje sa sadzba spotrebnej dane pre skvapalnené plynné uhľovodíky kódu kombinovanej nomenklatúry 2711 12 až 2711 19 00 (LPG) určené na použitie, ponúkané na použitie alebo použité ako pohonná látka.

K bodu 7

Upravuje výpočet sadzby spotrebnej dane v prípadoch, ak je vykurovací olej použitý ako pohonná látka.

K bodu 9

Navrhujú sa zrušiť ustanovenia upravujúce systém daňového zvýhodnenia označeného plynového oleja (tzv. červená nafta). Cieľom zrušenia zníženej sadzby spotrebnej dane na červenú naftu je najmä snaha znižovať deficit verejných financií opatreniami na strane príjmov aj výdavkov verejných financií, zjednodušiť systém zdaňovania minerálnych olejov, odstrániť daňové zvýhodňovania niektorých vybraných podnikateľských subjektov a v neposlednej rade i znížiť administratívnu záťaž dotknutých podnikateľských subjektov, ktorá na základe Analýzy znižovania administratívnej záťaže podnikateľov predstavuje 8,25 %.

K bodu 10

Navrhuje sa zrušiť oslobodenie od spotrebnej dane na minerálny olej, ktorým je skvapalnený plynný uhľovodík (LPG) určený na použitie, ponúkaný na použitie alebo použitý ako pohonná látka. Zároveň sa ruší oslobodenie biogénnej látky (rastlinné oleje, MERO), ak ju použije právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorá vykonáva výrobnú činnosť v pôdohospodárskej produkcii v rámci podnikania, ako pohonnú látku alebo ako palivo.

Na základe podnetu správcu dane z aplikačnej praxe sa navrhuje spresniť, kedy nie je možné oslobodiť minerálny olej, ak je použitý na iné účely ako pohonná látka alebo palivo.

K bodom 11, 12, 13, 14, 15, 37 a 44

Legislatívno-technické úpravy súvisiace so zrušením daňového zvýhodnenia na označený plynový olej (tzv. červená nafta).

K bodom 16, 17, 18 a 19

Ustanovenia sa upravujú v nadväznosti na vznik daňovej povinnosti v prípade použitia vykurovacieho oleja ako pohonnej látky a ak sa LPG určené ako palivo použije ako pohonná látka. Súčasne sa definujú osoby, ktoré sa v tomto prípade stávajú daňovými dlžníkmi.

K bodom 20 a 21

V súvislosti s so zmenou zdaňovania minerálneho oleja v zmesi s biogénnou látkou sa rozširujú údaje o množstve biogénnej látky v tomto minerálnom oleji, ktoré bude povinný prevádzkovateľ daňového skladu alebo iný daňový dlžník uvádzať v daňovom priznaní.

K bodu 22

Vzhľadom k rozšíreniu biogénnych látok o bioetanol sa umožňuje, aby prevádzkovateľ podniku na výrobu minerálneho oleja, ktorý má povolenie na výrobu zmesi, mohol túto zmes vyrábať aj pridaním zmesi ETBE s bioetanolom do benzínu, a to v pomere podľa príslušného bioetanolovej zložke ustanovenej v bode 8 čl. II.

K bodom 23, 24, 25 a 26

Legislatívno-technické úpravy súvisiace s novou definíciou biogénnej látky, ako i so zrušením oslobodenia od spotrebnej dane pre rastlinné oleje a MERO, v prípade ich použitia právnickou osobou alebo fyzickou osobou, ktorá vykonáva výrobnú činnosť v pôdohospodárskej produkcii.

K bodom 27, 28, 33, 35 a 36

Za účelom efektívnejšieho logistického využitia pri preprave minerálneho oleja sa navrhuje umožniť dodanie minerálneho oleja prepravovaného v pozastavení dane na území únie ako i na daňovom území priamo na miesto jeho určenia, t. j. priamo konečnému odberateľovi, ktorým je právnická osoba alebo fyzická osoba, ktorú určí príjemca minerálneho oleja, ktorým je prevádzkovateľ daňového skladu alebo opakovaný oprávnený príjemca. Súčasne sa definuje pojem miesto priameho dodania.

K bodom 30, 34, 39 a 41

Ustanovuje sa povinnosť pre daňové subjekty, aby na dokumentoch, ktoré sprevádzajú prepravovaný minerálny olej, uvádzali i informáciu o množstve biogénnej látky v minerálnom oleji, ak ju prepravovaný minerálny olej obsahuje.

K bodu 31

Ustanovenie sa navrhuje upraviť tak, aby bolo zrejmé, že prostredníctvom elektronického systému je možné zmeniť miesto prijatia alebo príjemcu (odberateľa) i v prípade, ak sa prepravuje minerálny olej bez daňovej sadzby.

K bodu 32

Spresňuje sa ustanovenie upravujúce prepravu minerálneho oleja na daňovom území potrubím tak, aby bolo zrejmé, že sa vzťahuje i na prepravu daňovo zvýhodneného minerálneho oleja.

K bodu 38

Legislatívno-technická úprava súvisiaca s rozšírením okruhu biogénnych látok o bioetanol.

K bodu 40

Rozširuje sa oznamovacia povinnosť daňových subjektov, ktoré chcú prepraviť na daňové územie minerálny olej v daňovom voľnom obehu na podnikateľské účely o predpokladané množstvo biogénnej látky v minerálnom oleji.

K bodu 42

Upravuje sa vedenie evidencií daňových subjektov.

K bodom 43 a 46

Legislatívno-technické úpravy súvisiace so zrušením daňového zvýhodnenia na označený plynový olej (tzv. červená nafta).

K bodu 45

V súvislosti s novým systémom zdaňovania minerálneho oleja, najmä benzínu a nafty sa ustanovuje povinnosť pre colné úrady odoberať vzorky minerálneho oleja, a to minimálne raz za kalendárny mesiac. Odber vzoriek by sa mal uskutočňovať u všetkých daňových subjektov registrovaných podľa zákona, vrátane dovozcov minerálneho oleja a daňových subjektov, ktoré prepravujú na územie Slovenska minerálny olej z iného členského štátu mimo pozastavenia dane.

K bodom 47

Navrhujú sa upraviť správne delikty a priestupky, a to v nadväznosti na vypustenie ustanovení upravujúcich problematiku červenej nafty, LPG a v nadväznosti na nový systém zdaňovania minerálneho oleja.

K bodu 49

V nadväznosti na navrhované zmeny v zákone sa upravujú prechodné ustanovenia.

K článku II

K bodu 1

Navrhuje sa rozšíriť predmet úpravy zákona o práva a povinnosti osôb, ktoré uvádzajú na trh motorové palivá.

K bodu 2

Navrhuje sa definovať pohonnú látku (biopalivo), ktorá je vyrobená z obnoviteľných zdrojov energie.

K bodu 3

Legislatívno-technická úprava.

K bodu 4

Určujú sa referenčné hodnoty podielu konečnej energetickej spotreby biopalív v doprave do roku 2020 s ohľadom na národné ciele a opatrenia pre využívanie energie z obnoviteľných zdrojov stanovené smernicou Európskeho parlamentu a Rady 2009/28/ES o podpore využívania energie z obnoviteľných zdrojov energie a o zmene a doplnení a následnom zrušení smerníc 2001/77/ES a 2003/30/ES.

Súčasne sa definujú právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré uvádzajú na trh pohonné látky a ktoré sú povinné dodržiavať referenčné hodnoty podielu konečnej energetickej spotreby biopalív v doprave do roku 2020. Súčasne sa ustanovuje minimálny obsah biopaliva v litri pohonnej látky, ktorý musí byť obsiahnutý v pohonných látkach uvádzaných na trh v Slovenskej republike.

Ustanovuje sa povinnosť hlásenia o plnení povinnosti uvádzať na trh pohonné látky s obsahom biopaliva pre právnické osoby alebo fyzické osoby, ktoré uvádzajú na trh pohonné látky. Hlásenie sa navrhuje podávať na miestne príslušný colný úrad,a to za každý kaledárny štvrťrok.

K bodom 5, 6 a 7

Navrhuje sa rozšíriť štátny dozor o colné úrady, ktoré sú oprávnené vykonávať kontrolu správneho minimálneho obsahu biopalív v pohonných látkach s čím úzko súvisí i kontrola dodržiavania plnenia referenčných hodnôt podielu konečnej energetickej spotreby biopalív. Súčasne sa navrhuje ustanoviť pokuty za nedodržanie minimálneho obsahu biopalív v pohonných látkach ako i za porušenie povinností súvisiacich s hlásením o plnení povinnosti uvádzať na trh pohonné látky s obsahom biopaliva. Pokutu za nedodržanie ustanovených povinností bude oprávnený uložiť colný úrad, a to podľa zákona č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov v znení neskorších predpisov.

K bodu 8

V nadväznosti na navrhované zmeny v zákone sa upravuje prechodné ustanovenie.

K bodom 9, 11

Ustanovenia sa upravujú v súvislosti s Lisabonskou zmluvou.

K bodu 10

Navrhuje sa doplniť zákon o novú prílohu, ktorá upravuje minimálny obsah biopaliva pre jednotlivé druhy pohonných látok.

K bodu 12

Legislatívno-technická úprava.

K článku III

Účinnosť zákona sa navrhuje dňa 1. januára 2011.

Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 22. septembra 2010.

Iveta Radičová, v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Ivan Mikloš, v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1421
PoUtStŠtPiSoNe
: