Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
Predplatné
Piatok, 29. marec 2024 | meniny má Miroslav , zajtra Vieroslava
TlačPoštaZväčšiZmenši

490/2010 Z. z.

Edmund Horváth • 5.3. 2011, 20:58

DÔVODOVÁ SPRÁVA

A. Všeobecná časť

Zhodnotenie súčasného stavu

V súvislosti so vstupom Slovenskej republiky do Európskej únie nadobudol 1. mája 2004 účinnosť zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty, ktorý vychádza z právnych predpisov Európskej únie upravujúcich uplatňovanie tejto dane. Ide predovšetkým o sekundárnu legislatívu Európskej únie, konkrétne smernicu Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v znení jej zmien a doplnkov, ktorá je základnou smernicou upravujúcou uplatňovanie dane z pridanej hodnoty v Európskej únii. Zákon č. 222/2004 Z. z. bol doteraz štrnásťkrát novelizovaný, naposledy zákonom č. 83/2010 Z. z. (účinnosť od 1. mája 2010).

Zámerom novely zákona o dani z pridanej hodnoty je prebrať do slovenskej právnej úpravy

- smernicu Rady 2008/8/ES z 12. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb – článok 3,

- smernicu Rady 2009/69/ES z 25. júna 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o daňové úniky súvisiace s dovozom,

- smernicu Rady 2009/162/EÚ z 22. decembra 2009, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty.

Uvedené smernice stanovujú daňové pravidlá pre miesto poskytnutia kultúrnych, umeleckých, športových a podobných služieb, špecifikujú minimálne podmienky pre zamedzenie daňovým únikom pri dovoze tovaru a technicky upresňujú niektoré ustanovenia smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide napr. o dovoz a miesto zdanenia dodávok plynu, dodávky a dovoz tepla alebo chladu vrátane služieb súvisiacich s prístupom k rozvodu a sieťam ich prenosu, sprísňujú pravidlá odpočítania dane vo vzťahu k nehnuteľnému majetku.

S účinnosťou od 1. januára 2010 bol už transponovaný do zákona čl. 2 smernice Rady 2008/8/ES, ktorou sa zmenila a doplnila smernica Rady 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb. Ďalším krokom je transponovať do zákona o dani z pridanej hodnoty čl. 3 smernice Rady 2008/8/ES, na základe ktorého sa zmenia pravidlá pre určenie miesta dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb (veľtrhy a výstavy), iných ako súvisiacich so vstupom na kultúrne, umelecké, športové, vedecké, vzdelávacie, zábavné alebo podobné podujatia (veľtrhy a výstavy), pre zdaniteľnú osobu.

V súlade so stratégiou boja proti daňovým podvodom v oblasti nepriameho zdaňovania a nadväzne na prijaté minimálne podmienky na úrovni Európskej únie smernicou Rady 2009/69/ES sa v zákone vytvoria podmienky, aby sa nezneužívalo oslobodenie od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov, ktoré platí v prípade, že po dovoze tovaru nasleduje dodanie alebo premiestnenie tovaru do iného členského štátu EÚ.

Smernica Rady 2009/162/EÚ má za cieľ vykonať niektoré technické zmeny smernice 2006/112/ES tak, aby sa osobitná úprava pre dovoz a miesto zdanenia dodávok plynu cez rozvodné siete rovnako uplatňovala aj na dovoz plynu plynovodmi, ktoré do distribučnej siete nepatria, ako aj na dovoz plynu uskutočnený plavidlami. Osobitnej úprave majú podliehať aj dodávky a dovoz tepla a chladu, ktoré doteraz neboli predmetom osobitnej úpravy.

Technické úpravy sa týkajú aj práva na odpočítanie dane v zmysle základného pravidla, že právo vzniká len v prípade, ak zdaniteľná osoba používa tovary a služby na účely svojej podnikateľskej činnosti. Toto pravidlo sa spresní a sprísni vo vzťahu k nadobudnutiu nehnuteľného majetku a súvisiacich výdavkov s cieľom zabezpečiť, aby sa so zdaniteľnými osobami zaobchádzalo rovnakým spôsobom, keď nehnuteľný majetok, ktorý používajú v rámci svojho podnikania, nepoužívajú výlučne na účely súvisiace s touto činnosťou. Pri zmiešanom použití nehnuteľného majetku sa má zabezpečiť spravodlivý systém úpravy odpočítania dane tak, aby zohľadnil zmeny v používaní tohto majetku na podnikateľskú a nepodnikateľskú činnosť.

Do zákona sa dopĺňa oslobodenie od dane pri dodaní tovaru do iného členského štátu, oslobodenie pri dovoze tovaru a nárok na vrátenie dane z vnútroštátnych nákupov tovarov a služieb orgánom EÚ a medzinárodným organizáciám v rozsahu podľa Protokolu z 8. apríla 1965 o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev. Tento nárok na vrátenie dane sa uplatňoval aj doteraz podľa uvedeného protokolu. Uvedenie oslobodenia od dane a nároku na vrátenie dane v zákone vyplýva z technických úprav smernice o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty od 1. januára 2011.

Do zákona sa nadväzne na zavedený mechanizmus administratívnej spolupráce a výmeny informácií v oblasti dane z pridanej hodnoty v zmysle nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o informácie vo vzťahu k pravidlám pre vrátenie dane z pridanej osobám z iných členských štátov, nadväzne na nariadenie Komisie (ES) č. 1174/2009, ktorým sa stanovujú pravidlá vykonávania článkov 34a a 37 nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o daň z pridanej hodnoty podľa smernice Rady 2008/9/ES, doplní povinnosť uvádzať kódy, ktoré budú presnejšie špecifikovať tovary a služby, pri ktorých zahraničná osoba usadená v inom členskom štáte EÚ žiada vrátenie dane.

V rámci opatrení na zníženie deficitu verejných financií v súlade s Programovým vyhlásením vlády SR návrh zákona obsahuje zmeny v sadzbách dane z pridanej hodnoty. S účinnosťou od 1. januára 2011 sa navrhuje dočasné zvýšenie základnej sadzby dane z 19 % na 20 % a zrušenie zníženej sadzby dane 6 % na tzv. predaj potravín z dvora. Zvýšenie základnej sadzby dane o 1 % je dočasným opatrením, ktorého platnosť skončí, keď schodok verejnej správy dosiahne úroveň menej ako 3 %.

Navrhovanými zmenami sadzieb dane sa zabezpečí zvýšenie daňových príjmov štátneho rozpočtu v roku 2011 o 185,5 mil. eur, v roku 2012 o 196,3 mil. eur a v roku 2013 o 209,3 mil. eur.

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov, je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, inými zákonmi a ostatnými všeobecne záväznými právnymi predpismi a medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.

Doložka vybraných vplyvov

A.1. Názov materiálu: návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov

Termín začatia a ukončenia PPK: bezpredmetné

A.2. Vplyvy:

Pozitívne Žiadne Negatívne

1. Vplyvy na rozpočet verejnej správy x

2. Vplyvy na podnikateľské prostredie – dochádza k zvýšeniu regulačného zaťaženia? x

3. Sociálne vplyvy x

– vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, x

– sociálnu exklúziu, x

– rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť x

4. Vplyvy na životné prostredie x

5. Vplyvy na informatizáciu spoločnosti x

A.3. Poznámky

bezpredmetné

A.4. Alternatívne riešenia

bezpredmetné

A.5. Stanovisko gestorov

bezpredmetné

Vplyvy na rozpočet verejnej správy,

na zamestnanosť vo verejnej správe a financovanie návrhu

2.1. Zhrnutie vplyvov na rozpočet verejnej správy v návrhu

Tabuľka č. 1

Vplyvy na rozpočet verejnej správy Vplyv na rozpočet verejnej správy (v mil. eur)

2011 2012 2013 2014

Príjmy verejnej správy celkom 185,5 196,3 209,3 224,2

v tom: za každý subjekt verejnej správy zvlášť 0 0 0 0

z toho:

- vplyv na ŠR 185,5 196,3 209,3 224,2

- vplyv na územnú samosprávu 0 0 0 0

Výdavky verejnej správy celkom 0 0 0 0

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť 0 0 0 0

z toho:

- vplyv na ŠR 0 0 0 0

- vplyv na územnú samosprávu 0 0 0 0

Celková zamestnanosť 0 0 0 0

- z toho vplyv na ŠR 0 0 0 0

Financovanie zabezpečené v rozpočte 0 0 0 0

v tom: za každý subjekt verejnej správy / program zvlášť 0 0 0 0

2.2. Financovanie návrhu

Navrhované zmeny v sadzbách dane môžu viesť k zmene rozpočtu verejnej správy alebo sa môžu pokryť racionalizačnými opatreniami vedúcimi k úspore v iných výdavkoch. Nekvantifikované – tabuľka č. 2 Financovanie návrhu sa nepredkladá.

2.3. Popis a charakteristika návrhu

2.3.1. Popis návrhu:

Navrhuje sa dočasne zvýšiť základnú sadzbu dane z 19 % na 20 % a zrušiť zníženú sadzbu dane 6 %. Znížená sadzba dane 6 % sa od 1. mája 2010 uplatňuje na vlastnú produkciu a predaj konkrétnych špecifikovaných druhov potravinárskych výrobkov (mäso, ryby, mlieko, vajcia, med), ktoré sú známe medzi poľnohospodármi ako „predaj z dvora". Znížená sadzba dane 10 %, ktorá sa uplatňuje na lieky, vybrané druhy zdravotníckych pomôcok a knihy, ostáva zachovaná. Na ostatné tovary a služby sa v súčasnosti uplatňuje základná sadzba dane 19 %.

2.3.2. Charakteristika návrhu podľa bodu 2.3.2. Metodiky :

X zmena sadzby

zmena v nároku

nová služba alebo nariadenie (alebo ich zrušenie)

kombinovaný návrh

iné

2.3.3. Predpoklady vývoja objemu aktivít:

Návrh zákona nemá vplyv na zmenu vývoja objemu aktivít, z toho dôvodu sa tabuľka č. 3 Predpoklady vývoja objemu aktivít nepredkladá.

Tabuľka č. 4

Príjmy (v mil. eur) Vplyv na rozpočet verejnej správy poznámka

2011 2012 2013 2014

Daňové príjmy (100)1 185,5 196,3 209,3 224,2

Nedaňové príjmy (200)1

Granty a transfery (300)1

Príjmy z transakcií s finančnými aktívami a finančnými pasívami (400)

Prijaté úvery, pôžičky a návratné finančné výpomoci (500)

Dopad na príjmy verejnej správy celkom 185,5 196,3 209,3 224,2

1 – príjmy rozpísať až do položiek platnej ekonomickej klasifikácie

Tabuľka č. 2 Financovanie návrhu sa nepredkladá, z tohto dôvodu sa tabuľka č. 5 Vplyv na rozpočet verejnej správy - výdavková časť nepredkladá.

Návrh zákona nemá vplyv na zamestnanosť vo verejnej správe, z toho dôvodu sa tabuľka č. 6 Vplyv na zamestnanosť nepredkladá.

Sociálne vplyvy - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a na zamestnanosť

Sociálne vplyvy predkladaného materiálu - vplyvy na hospodárenie obyvateľstva, sociálnu exklúziu, rovnosť príležitostí a rodovú rovnosť a vplyvy na zamestnanosť

4.1. Identifikujte vplyv na hospodárenie domácností a špecifikujte ovplyvnené skupiny domácností, ktoré budú pozitívne/negatívne ovplyvnené. Navrhované dočasné zvýšenie základnej sadzby dane z 19 % na 20 % bude mať mierne negatívny vplyv na hospodárenie domácností. Taktiež zrušenie zníženej sadzby dane 6 % bude mať nepriaznivý vplyv na hospodárenie domácností. Keďže daň z pridanej hodnoty je súčasťou cien tovarov a služieb, možno predpokladať, že zmeny v sadzbách dane z pridanej hodnoty sa premietnu v cenách tovarov a služieb.

Predpokladá sa mierne zvýšenie cien pri všetkých tovaroch a službách, pričom k najvýraznejšiemu rastu cien dôjde pri tzv. predaji tovaru z dvora (mäso, ryby, mlieko, vajcia, med); pri tomto tovare sa v súčasnosti uplatňuje znížená sadzba dane 6 %.

Kvantifikujte:

Nekvantifikované.

- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov na priemerného obyvateľa

- Rast alebo pokles príjmov/výdavkov za jednotlivé ovplyvnené skupiny domácností

- Celkový počet obyvateľstva/domácností ovplyvnených predkladaným materiálom

4.2. Zhodnoťte kvalitatívne (prípadne kvantitatívne) vplyvy na prístup k zdrojom, právam, tovarom a službám u jednotlivých ovplyvnených skupín obyvateľstva.

Bez vplyvu.

4.3. Zhodnoťte vplyv na rovnosť príležitostí:

Zhodnoťte vplyv na rodovú rovnosť.

Bez vplyvu.

4.4. Zhodnoťte vplyvy na zamestnanosť.

Aké sú vplyvy na zamestnanosť ?

Ktoré skupiny zamestnancov budú ohrozené schválením predkladaného materiálu ?

Hrozí v prípade schválenia predkladaného materiálu hromadné prepúšťanie ?

Bez vplyvu.

DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI

návrhu zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov

s právom Európskej únie

1. Predkladateľ zákona:

Vláda Slovenskej republiky.

2. Názov návrhu zákona:

Návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.

3. Problematika návrhu zákona:

a) je upravená v práve Európskej únie:

v primárnom práve:

- čl. 110 až 113 Zmluvy o fungovaní Európskej únie (Ú.v. EÚ C 115/47, 9.5.2008),

v sekundárnom práve:

- smernica Rady 2009/162/EÚ z 22. decembra 2009, ktorou sa menia a dopĺňajú niektoré ustanovenia smernice 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty (Ú. v. EÚ L 10, 15.1.2010),

- smernica Rady 2009/69/ES z 25. júna 2009, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES o spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty, pokiaľ ide o daňové úniky súvisiace s dovozom (Ú. v. EÚ L 175, 4.7.2009),

- smernica Rady 2008/9/ES z 12. februára 2008 , ktorou sa ustanovujú podrobné pravidlá pre vrátenie dane z pridanej hodnoty ustanovené v smernici 2006/112/ES zdaniteľným osobám, ktoré nie sú usadené v členskom štáte vrátenia dane, ale ktoré sú usadené v inom členskom štáte (Ú. v. EÚ L 44, 20.2.2008),

- smernica Rady 2008/8/ES z 12. februára 2008, ktorou sa mení a dopĺňa smernica 2006/112/ES, pokiaľ ide o miesto poskytovania služieb (Ú. v. EÚ L 44, 20.2.2008),

- smernica Rady 2006/112/ES z 28. novembra 2006 spoločnom systéme dane z pridanej hodnoty v platnom znení (Ú. v. EÚ L 347, 11.12.2006),

- nariadenie Komisie (ES) č. 1174/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa stanovujú pravidlá vykonávania článkov 34a a 37 nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o daň z pridanej hodnoty podľa smernice Rady 2008/9/ES (Ú. v. EÚ L 314, 1.12.2009),

- nariadenie Rady (ES) č. 1798/2003 zo 7. októbra 2003 o administratívnej spolupráci v oblasti dane z pridanej hodnoty a ktoré zrušuje nariadenie (EHS) č. 218/92 v platnom znení (Ú. v. EÚ L 264, 15.10.2003).

b) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskej únie.

4. Záväzky Slovenskej republiky vo vzťahu k Európskej únii:

a) Lehota na prebratie smernice Rady 2009/162/ES, 2009/69/ES je stanovená do 1. januára 2011.

b) Lehota určená na predloženie návrhu právneho predpisu na rokovanie vlády podľa určenia gestorských ústredných orgánov štátnej správy zodpovedných za prebratie smerníc a vypracovanie tabuliek zhody k návrhom všeobecne záväzných právnych predpisov: bezpredmetné

c) Proti SR nebolo začaté konanie o porušení Zmluvy o fungovaní Európskej únie podľa čl. 258 až 260 Zmluvy o fungovaní Európskej únie.

d) Smernica Rady 2006/112/ES bola úplne prebratá do zákona č. 222/2004 Z. z. o dani z pridanej hodnoty v znení neskorších predpisov.

5. Stupeň zlučiteľnosti návrhu zákona s právom Európskej únie:

Úplný.

6. Gestor a spolupracujúce rezorty:

Ministerstvo financií Slovenskej republiky.

B. Osobitná časť

K článku I

K bodu 1 (§ 5 ods. 1 písm. c)

Ustanovenie sa mení nadväzne na zmenu § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.

K bodu 2 (§ 6 ods. 6)

Na základe nového znenia čl. 2 ods. 3 smernice Rady 2006/112/ES (čl. 1 bod 1. smernice Rady 2009/162/EÚ) sa upresňuje definícia predmetov spotrebnej dane, konkrétne sa upresňuje vylúčenie plynu z výrobkov podliehajúcich spotrebnej dani na účely uplatňovania dane z pridanej hodnoty, ktorý je dodávaný prostredníctvom sústavy zemného plynu, ktorá sa nachádza na území Európskej únie, alebo akejkoľvek siete, ktorá je k takejto sústave pripojená.

K bodu 3 (§ 8 ods. 1 písm. a)

Ustanovenie sa upresňuje v nadväznosti na nové znenie čl. 15 ods. 1 smernice Rady 2006/112/ES ( čl. 1 bod 3. smernice Rady 2009/162/EÚ). Doplnením slov „a podobné nehmotné veci" sa ustanovenie precizuje z dôvodu možného výskytu iných nehmatateľných predmetov dodávky.

K bodom 4, 7, 9 a 18 (§ 8 ods. 4 písm. i), § 13 ods. 1 písm. e) a f), § 16 ods. 17 písm. g) a § 48 ods. 9)

Problematika dodávky a dovozu tepla alebo chladu je rovnaká ako problematika dodávky a dovozu plynu alebo elektriny. Z tohto dôvodu sa tá istá úprava, ktorá sa vzťahuje na plyn a elektrinu, má vzťahovať tiež na teplo a chlad. V súvislosti s doplnením týchto tovarov sa upravujú všetky súvisiace ustanovenia zákona – miesto dodania tovaru, miesto dodania služby, dovoz tovaru. Tieto zmeny sú transpozíciou čl. 1 bodov 4, 5, 6 a 10 smernice Rady 2009/162/EÚ.

K bodu 5 (§ 9 ods. 2)

Ustanovenie sa upresňuje v súvislosti s novou úpravou obsiahnutou v § 49a zákona.

K bodu 6 (§ 11 ods. 9)

Ustanovenie sa zosúlaďuje s novým znením čl. 22 smernice Rady 2006/112/ES (čl. 1 bod 1 smernice Rady 2009/69/ES). Nedochádza k vecnej zmene ustanovenia.

K bodu 8 (§ 16 ods. 3)

Od 1. januára 2010 na základe čl. 2 smernice Rady 2008/8/ES nastali zmeny týkajúce sa miesta poskytovania služieb. Keďže tieto zmeny by mohli mať značný dosah na rozpočet členských štátov, pri niektorých službách sa zmeny miesta dodania mali vykonať postupne. Jedným z okruhov takýchto služieb sú dodania kultúrnych, umeleckých, športových, vedeckých, vzdelávacích, zábavných a podobných služieb, ako napríklad služieb na výstavách a veľtrhoch, vrátane ich organizovania a s nimi súvisiacich doplnkových služieb. Pravidlo platné do 31. decembra 2010 pre uvedené služby týkajúce sa služieb dodaných zdaniteľnej osobe aj nezdaniteľnej osobe sa osobitne mení od 1. januára 2011 vo vzťahu k zdaniteľnej osobe. Osobitné pravidlo určenia miesta dodania služby pre zdaniteľnú osobu v súvislosti s uvedenými službami sa bude vzťahovať len na vstup na kultúrne, umelecké, športové a podobné podujatia (napr. výstavy a veľtrhy) ako aj na doplnkové služby, ktoré bezprostredne súvisia so vstupom na tieto podujatia (napr. šatňa, toaleta). Všetky ostatné kultúrne, umelecké, športové a podobné služby iné ako vstup na tieto podujatia sa budú posudzovať pri poskytnutí zdaniteľnej osobe podľa § 15 ods. 1 zákona. Uvedená zmena pravidiel vyplýva z čl. 3 smernice Rady 2008/8/ES.

K bodu 10 (§ 19 ods. 3)

Doplnením ustanovenia sa zjednodušuje fakturácia za opakované a čiastkové dodania tovarov a služieb, čím sa odstránia aplikačné problémy spojené s týmto ustanovením.

K bodom 11 až 13 (§ 27)

V rámci opatrení na zníženie deficitu verejných financií návrh zákona obsahuje zmeny v sadzbách dane z pridanej hodnoty. V § 85j ods. 1 sa s účinnosťou od 1. januára 2011 navrhuje dočasné zvýšenie základnej sadzby dane z 19 % na 20 %. Znížená sadzba dane 6 % na tzv. predaj potravín z dvora sa zrušuje. Navrhovanými zmenami sadzieb dane sa zabezpečí zvýšenie daňových príjmov štátneho rozpočtu v roku 2011 o 185,5 mil. eur, v roku 2012 o 196,3 mil. eur a v roku 2013 o 209,3 mil. eur.

Navrhuje sa doplniť z dôvodu právnej istoty použitie sadzby dane pre prípad, že v súvislosti s dodávkou tovaru alebo služby môže vzniknúť daňová povinnosť dva alebo viackrát, a to z dôvodu prijatia jednej alebo viacerých platieb pred samotnou dodávkou. Sadzba dane sa uplatní podľa toho, aká sadzba dane bola platná v čase, keď vznikla daňová povinnosť.

K bodom 14, 17 a 29 (§ 43 ods. 6, § 48 ods. 5 a § 62a)

Oslobodenie od dane priame alebo realizované formou vrátenia dane, ktoré sa doteraz uskutočňovalo priamo na základe Protokolu z 8. apríla 1965 o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev a k nemu vykonávacej Dohody medzi vládou Slovenskej republiky a Komisiou Európskych spoločenstiev o vykonávaní Protokolu o výsadách a imunitách Európskych spoločenstiev, sa dopĺňa do príslušných ustanovení zákona v nadväznosti na čl. 1 body 10 a 11 smernice Rady 2009/162/EÚ. Nedochádza k vecnej zmene uplatňovania dane.

K bodu 15 (§ 44 písm. b)

Ustanovenie sa zosúlaďuje s čl. 140 písm. b) smernice Rady 2006/112/ES (čl. 1 bod 2 smernice Rady 2009/69/ES).

K bodu 16 (§ 48 ods. 3)

Dovoz tovaru z tretích štátov je oslobodený od dane, ak po dovoze nasleduje dodanie alebo premiestnenie tovaru do iného členského štátu EÚ. Vzhľadom na prípady zneužívania tohto oslobodenia od dane sa špecifikujú podmienky, za ktorých sa môže uplatniť oslobodenie od dane pri dovoze tovaru z tretích štátov. Ide o transpozíciu čl. 1 bod 3 smernice Rady 2009/69/ES.

K bodu 19 (§ 49 ods. 3)

Ustanovenie sa mení tak, aby sa zabezpečilo, že platiteľ dane nemôže odpočítať daň v prípade, ak prijme napr. službu na účel dodania tovaru s oslobodením od dane podľa § 42 zákona. Navrhovaná zmena vyplýva zo smernice 2006/112/ES (čl. 169).

K bodom 20 až 22 (§ 49 ods. 5, § 49a a § 54a)

Ide o sprísnenie podmienok na odpočítanie dane pri nehnuteľnom majetku, ktorý je uvedený v § 54 ods. 2 písm. b) a c) zákona. S cieľom zabezpečiť, aby sa so zdaniteľnými osobami zaobchádzalo rovnakým spôsobom, keď sa nehnuteľný majetok, ktorý používajú v rámci svojej podnikateľskej činnosti, nepoužije výlučne na účely súvisiace s podnikaním, sa sprísňujú pravidlá na odpočítanie dane v tom smere, že platiteľ dane pri obstaraní nehnuteľnosti, ktorú použije na podnikanie ako aj na iné účely ako na podnikanie, musí rozdeliť vstupnú daň na časť, ktorú nemôže odpočítať z dôvodu použitia majetku na iný účel ako na podnikanie, a časť, ktorú môže odpočítať, pretože majetok použije na podnikanie. V týchto prípadoch platiteľ dane už nepoužije postup podľa § 9 ods. 2 zákona, ktorý bol doteraz povinný použiť v prípade, ak si oddanil celú nehnuteľnosť v zmysle doterajších pravidiel.

Ak sa po zaradení nehnuteľného majetku do užívania zmení pôvodne stanovený rozsah použitia majetku na podnikanie a na iný účel ako na podnikanie, je platiteľ dane povinný vykonať úpravu odpočítanej dane v kalendárnom roku, v ktorom sa zmenil rozsah tohto použitia. Tieto ustanovenia sú povinnou transpozíciou čl. 1 bod 12 smernice Rady 2009/162/EÚ.

K bodu 23 (§ 55a ods. 2 písm. c) tretí bod)

Ustanovenie sa mení nadväzne na zmenu § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.

K bodu 24 (§ 55b ods. 3 písm. h)

Nadväzne na čl. 9 ods. 2 smernice Rady 2008/9/ES sa do povinných údajov žiadosti o vrátenie dane, ktorú podáva zdaniteľná osoba usadená v inom členskom štáte EÚ, dopĺňa údaj bližšie určujúci tovar a službu, pri ktorých žiada vrátenie dane, podľa nariadenia Komisie (ES) č. 1174/2009 z 30. novembra 2009, ktorým sa stanovujú pravidlá vykonávania čl. 34a a 37 nariadenia Rady (ES) č. 1798/2003, pokiaľ ide o daň z pridanej hodnoty podľa smernice Rady 2008/9/ES.

K bodom 25 a 28 (§ 55b ods. 7 a § 58 ods. 2)

V súlade s požiadavkou Európskej komisie je potrebné umožniť jednému zástupcovi zastupovať aj viacero daňových subjektov pri vrátení dane zahraničnej osobe z iného členského štátu alebo z tretieho štátu, a preto sa v zákone vylučuje úprava podľa zákona o správe daní (zákon č. 511/1992 Zb. v znení neskorších predpisov), ktorá umožňuje zastupovanie len jedného daňového subjektu.

K bodu 26 (§ 55d ods. 2)

Upresňuje sa deň, ktorý sa považuje za doručenie dátovej správy na elektronickú adresu, ak daňový úrad žiada dodatočné informácie alebo ďalšie dodatočné informácie týkajúce sa žiadosti o vrátenie dane.

K bodu 27 (§ 56 ods. 2 písm. c) tretí bod)

Ustanovenie sa mení nadväzne na zmenu § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.

K bodom 30 a 31 (§ 69 ods. 1 a 2)

Ustanovenie sa upravuje tak, aby osobou povinnou platiť daň bol príjemca tovaru alebo služby aj v prípade, ak zahraničná osoba je registrovaná ako platiteľ dane, ktorý nemá v tuzemsku prevádzkareň zúčastňujúcu sa na dodaní tovaru alebo služby, prípadne sa stala platiteľom dane len z dôvodu príležitostnej transakcie.

K bodu 32 (§ 72 ods. 2 písm. j)

Ustanovenie sa mení nadväzne na zmenu § 13 ods. 1 písm. e) a f) zákona.

K bodu 33 (§ 85j)

V rámci opatrení na zníženie deficitu verejných financií sa s účinnosťou od 1. januára 2011 navrhuje dočasné zvýšenie základnej sadzby dane z 19 % na 20 %. Presný dátum skončenia obdobia uplatňovania základnej sadzby dane 20 % bude vyhlásený vo vyhláške, ktorú vydá Ministerstvo financií SR na základe splnenia podmienky zníženia deficitu verejnej správy.

Ide o prechodné ustanovenie týkajúce sa nehnuteľného majetku, ktorý bol obstaraný do 31. decembra 2010 s uplatnením plného nároku na odpočítanie dane tak, ako doterajší predpis umožňoval v prípadoch obstarania nehnuteľnosti, ktorej časť bola určená aj na iné účely ako na podnikanie. V takomto prípade platiteľ dane je povinný odvádzať daň na výstupe podľa § 9 ods. 2 zákona.

K bodom 34 až 36 (§ 86 a príloha č. 6)

Ide o o zosúladenie s Lisabonskou zmluvou v tom smere, že slovné spojenie „Európske spoločenstvo" sa nahrádza slovným spojením „Európska únia".

K bodu 37 (príloha č. 6)

Do transpozičnej prílohy sa dopĺňajú smernice, ktoré sa preberajú týmto zákonom do právnej úpravy dane z pridanej hodnoty.

K bodu 38 (príloha č. 7a)

Nadväzne na zrušenie zníženej sadzby dane 6 % sa vypúšťa príloha č. 7a, ktorá obsahuje zoznam tovarov podliehajúcich zníženej sadzbe dane 6 %.

K článku II

Účinnosť zákona sa navrhuje od 1. januára 2011.

Schválené uznesením vlády Slovenskej republiky dňa 22. septembra 2010.

Iveta Radičová v. r.

predsedníčka vlády Slovenskej republiky

Ivan Mikloš v. r.

podpredseda vlády a minister financií Slovenskej republiky 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1329
PoUtStŠtPiSoNe
: