D ô v o d o v á s p r á v a
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov obsahovo bezprostredne nadväzuje na vládny návrh zákona o zrušení krajských úradov a o zmene a doplnení zákona č. 515/2003 Z. z. o krajských úradoch a obvodných úradoch a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení nálezu Ústavného súdu Slovenskej republiky č. 263/2006 Z. z. (tlač 218).
Navrhovaná právna úprava vychádza z programového vyhlásenia vlády a s ním súvisiaceho uznesenia vlády č. 166/2007. V programovom vyhlásení vláda deklaruje zrušenie krajských úradov a posúdenie možnosti zredukovania organizačnej členitosti a personálnej náročnosti krajských štruktúr štátnej správy.
Návrh zákona spolu so spomenutým vládnym návrhom zákona o zrušení krajských úradov, ako aj s ďalšími návrhmi zákonov v pôsobnosti ministerstva obrany, ministerstva hospodárstva, ministerstva životného prostredia, ministerstva financií a správy štátnych hmotných rezerv predstavujú ucelenú skupinu návrhov zákonných úprav, ktorými sa zrušujú krajské úrady a ich kompetencie sa presúvajú na iné orgány verejnej správy.
Predložený návrh zákona v jednotlivých článkoch priamo novelizuje zákony v plnej alebo čiastočnej normotvornej pôsobnosti ministerstva vnútra, ako aj zákon o štátnej štatistike a zákon o mierovom využívaní jadrovej energie (atómový zákon), ktoré ustanovujú kompetencie krajských úradov. Vzhľadom na skutočnosť, že krajské úrady podľa týchto zákonov zabezpečujú úlohy, ktoré aj naďalej by mali plniť miestne orgány štátnej správy, zveruje sa ich pôsobnosť prevažne obvodným úradom. Obsah a charakter úloh na niektorých úsekoch štátnej správy vyžaduje, aby ich plnili len obvodné úrady v sídlach krajov, a to v územnom obvode kraja.
Návrh zákona je v súlade s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, ako aj s medzinárodnými zmluvami, ktorými je Slovenská republika viazaná.
Doložka finančných, ekonomických, environmentálnych vplyvov, vplyvov na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
1. Dopad na verejné financie
Návrh zákona nezvyšuje počty funkčných miest a záväzné ukazovatele štátneho rozpočtu na rok 2007 a na rozpočtové roky 2008 až 2009 schválené uznesením vlády Slovenskej republiky č. 856 z 11. októbra 2006 v programe 08C – Verejná správa.
Návrhom zákona dochádza k prechodu pôsobností zrušených krajských úradov na obvodné úrady a ministerstvo vnútra. Výkon štátnej správy je v súčasnosti zabezpečovaný na obvodných úradoch a krajských úradoch na úseku civilnej ochrany funkčnými miestami v počte 499, na úseku krízového riadenia a hospodárskej mobilizácie 209, na úseku živnostenského podnikania 603, na úseku všeobecnej vnútornej správy 619,75 a na úseku štátneho občianstva a matrík 107,45. Po zrušení krajských úradov a prechode pôsobností na obvodné úrady sa predpokladá zabezpečiť výkon štátnej správy na obvodných úradoch na úseku civilnej ochrany počtom 445, na úseku krízového riadenia a hospodárskej mobilizácie 188, na úseku živnostenského podnikania 587, na úseku všeobecnej vnútornej správy 576 a na úseku štátneho občianstva a matrík 96. Zo zrušených krajských úradov pôsobnosti, ktoré prechádzajú na ministerstvo vnútra sa navrhujú zabezpečovať 42 funkčnými miestami, a to na úseku civilnej ochrany 4, na úseku živnostenského podnikania 8 a na úseku všeobecnej vnútornej správy, štátneho občianstva a matrík 30. Navrhovanými zmenami sa zníži počet funkčných miest o 104,2.
Výdavky štátneho rozpočtu sa znížia do konca roku 2007 v celkovej sume o 9 649 tis. Sk, z toho mzdové prostriedky o 5 471 tis. Sk, poistné o 1 912 tis. Sk a tovary a služby o 2 266 tis. Sk. Výdavky štátneho rozpočtu na nasledujúce rozpočtové roky 2008 až 2010 sa znížia ročne v celkovej sume o 38 595 tis. Sk, z toho mzdové prostriedky o 21 882 tis. Sk, poistné o 7 648 tis. Sk a tovary a služby o 9 065 tis. Sk. Na uspokojenie nárokov dotknutých zamestnancov sa predpokladajú výdavky v sume 9 118 tis. Sk na odstupné, ktorých presná suma je závislá od priznaných platových náležitostí.
2. Dopad na životné prostredie
Návrh zákona nemá dopad na životné prostredie.
3. Dopad na zamestnanosť a podnikateľské prostredie
Návrh zákona predpokladá zníženie počtu zamestnancov o 104,2 ktorí sa stanú nadbytočnými. Návrh zákona nemá dopad na hospodárenie podnikateľskej sféry.
DOLOŽKA ZLUČITEĽNOSTI
návrhu zákona
s právom Európskych spoločenstiev a právom Európskej únie
1. Predkladateľ návrhu zákona:
Vláda Slovenskej republiky
2. Názov návrhu zákona:
Návrh zákona, ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony v súvislosti so zrušením krajských úradov
3. Problematika návrhu zákona:
a) nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev,
b) nie je upravená v práve Európskej únie,
c) nie je obsiahnutá v judikatúre Súdneho dvora Európskych spoločenstiev alebo Súdu prvého stupňa Európskych spoločenstiev.
Keďže problematika návrhu zákona nie je upravená v práve Európskych spoločenstiev a práve Európskej únie, je bezpredmetné vyjadrovať sa k ďalším bodom doložky zlučiteľnosti (4 až 6).
K čl. I
V konaní vo veciach medzinárodnej spolupráce obcí a vyšších územných celkov prechádza pôsobnosť z krajského úradu na obvodný úrad v sídle kraja.
K čl. II
Obvodnému úradu v sídle kraja sa vymedzuje kompetencia viesť register záujmových združení právnických osôb, ktorý dosiaľ vedie krajský úrad.
K čl. III
Vypúšťa sa pôsobnosť krajského úradu pri povoľovaní verejnej zbierky a pri dozore nad dodržiavaním zákona.
K čl. IV
Predmetné ustanovenie vyžaduje úpravu vzhľadom na skutočnosť, že na území hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy a mesta Košice pôsobí len jeden obvodný úrad. Ak teda obec v súvislosti s komunálnymi voľbami nesplní povinnosť uloženú zákonom, zabezpečí jej splnenie prednosta obvodného úradu.
K čl. V
Pôsobnosť krajského úradu pri územnej zmene obce, nečinnosti obce, vnútroštátnej a medzinárodnej spolupráci obcí a vyhlasovaní obce za mesto sa navrhuje ustanoviť ako pôsobnosť obvodného úradu v sídle kraja.
K čl. VI
K bodom 1 a 6:
Doterajšia pôsobnosť krajských úradov zriaďovať skúšobné komisie na vykonávanie kvalifikačných skúšok, ako aj vymenúvanie a odvolávanie ich členov, prechádza na ministerstvo vnútra. Uvedenému ústrednému orgánu štátnej správy sa navrhuje zveriť tiež uznávanie odbornej spôsobilosti osôb členských štátov Európskej únie, ktorých zámerom je prevádzkovanie živnosti na území Slovenskej republiky.
K bodom 2, 4 a 5:
V dôsledku zrušenia krajských úradov je potrebné vyčleniť ich z organizácie výkonu štátnej správy na úseku živnostenského podnikania a v príslušných ustanoveniach zákona vykonať súvisiace zmeny.
K bodu 3:
Vydávanie dokladov o povahe a dĺžke praxe v činnostiach, ktoré sú živnosťou, sa navrhuje presunúť na obvodný úrad v sídle kraja. Ide o doklady vydávané predovšetkým na ich použitie v štátoch Európskej únie.
K bodu 7:
Doterajšia prax v oblasti vykonávania kvalifikačných skúšok preukázala potrebu zmeniť územné rozloženie skúšobných komisií a taktiež ich personálne obsadenie. Navrhované riešenie má skvalitniť a racionalizovať výkon kvalifikačných skúšok najmä tým, že pre málo frekventované živnosti sa zriadia špecializované skúšobné komisie dislokované na najlepšie vybavených školských pracoviskách.
K čl. VII
K bodu 1:
Kompetencie krajského úradu na úseku štátneho občianstva sa zverujú obvodnému úradu v sídle kraja.
K bodu 2:
Obvodný úrad Bratislava namiesto Krajského úradu v Bratislave bude miestne a vecne príslušný na prepustenie zo štátneho zväzku Slovenskej republiky a na vydanie osvedčenia o štátnom občianstve Slovenskej republiky, ak žiadateľ nemal trvalý pobyt na území Slovenskej republiky.
K čl. VIII
Dohľad nad dodržiavaním zákona po zrušení krajských úradov budú vykonávať ministerstvo vnútra a obvodné úrady.
K čl. IX
K bodom 1 až 3 a 5 až 12:
V súvislosti so zrušením krajských úradov sa vykonávajú v príslušných ustanoveniach nevyhnutné úpravy.
K bodu 4:
Pôsobnosť krajského úradu na úseku civilnej ochrany obyvateľstva v ustanoveniach uvedených v tomto bode novely prechádza na obvodný úrad v sídle kraja.
K čl. X
K bodu 1:
Pôsobnosť krajského úradu overiť úradný výpis z matriky určený na použitie v cudzom štáte prechádza na obvodný úrad.
K bodom 2 až 4:
Upravujú sa ustanovenia o kontrolnej činnosti na úseku matrík, ktorú budú vykonávať ministerstvo vnútra a obvodné úrady.
K čl. XI
K bodom 1 a 2:
Vymedzuje sa pôsobnosť obvodných úradov v sídlach krajov vo veciach osobitného označovania vozidiel. Na uvedené miestne orgány štátnej správy prechádza aj ďalšia pôsobnosť na úseku cestnej premávky, ktorú od 1. júla 2008 mali vykonávať krajské úrady.
K čl. XII
Vedenie registra neinvestičných fondov sa zveruje novému registrovému orgánu, a to obvodnému úradu v sídle kraja.
K čl. XIII
Mení sa subjekt (registrový orgán) pri vzniku neziskovej organizácie poskytujúcej všeobecne prospešné služby, ktorým bude obvodný úrad v sídle kraja.
K čl. XIV
Pôsobnosť krajského úradu, ktorý zaznamenáva do registra obyvateľov Slovenskej republiky údaje o prepustení zo štátneho zväzku Slovenskej republiky, prechádza na obvodný úrad v sídle kraja.
K čl. XV
Pôsobnosť krajského úradu vo veciach evidencie a kontroly dohôd o medzinárodnej spolupráci, ktorých účastníkom je samosprávny kraj, prechádza na obvodný úrad v sídle kraja. Zachováva sa oprávnenie prednostu príslušného miestneho orgánu štátnej správy zúčastniť sa zasadnutia zastupiteľstva samosprávneho kraja pri prerokúvaní problematiky týkajúcej sa miestnej štátnej správy. Toto oprávnenie bude mať prednosta obvodného úradu v sídle kraja.
K čl. XVI
K bodom 1, 3 a 5:
Úlohy krajského úradu pri distribúcii zoznamu kandidátov obci a uverejnení výsledkov volieb v obci sa presúvajú na obvodný úrad, ktorý plní aj iné úlohy spojené s prípravou a vykonaním regionálnych volieb.
K bodu 2:
Predseda volebnej komisie samosprávneho kraja v spolupráci s obvodným úradom v sídle kraja zodpovedá za správnosť údajov uvedených na hlasovacích lístkoch.
K bodu 4:
Vzhľadom na skutočnosť, že nastupovanie náhradníka na uvoľnené miesto poslanca vyhlasuje zastupiteľstvo samosprávneho kraja, odovzdajú sa volebné spisy do úschovy samosprávneho kraja.
K bodu 6:
Navrhovaná úprava súvisí so zmenou v bode 2.
K bodu 7:
Zabezpečenie opatrení proti nečinnosti obce pri plnení úloh vyplývajúcich zo zákona sa zveruje do právomoci prednostu obvodného úradu, ktorý plní aj iné organizačné a technické úlohy spojené s prípravou a vykonaním regionálnych volieb.
K čl. XVII
K bodom 1 a 2:
Na úseku štátnej štatistiky pôsobnosť krajského úradu pri prideľovaní identifikačného čísla sa zveruje obvodnému úradu.
K čl. XVIII
Upravuje sa výkon štátneho odborného dozoru pri osvedčovaní listín a podpisov na listinách. Tento dozor bude vykonávať obvodný úrad vo vzťahu k obciam a ministerstvo vnútra vo vzťahu k obvodným úradom.
K čl. XIX
Pôsobnosť krajského úradu na úseku integrovaného záchranného systému sa zveruje obvodnému úradu v sídle kraja.
K čl. XX
K bodom 1, 2, 4 a 5:
Na úseku riadenia štátu v krízových situáciách mimo času vojny a vojnového stavu prechádza pôsobnosť krajského úradu na obvodný úrad v sídle kraja.
K bodu 3:
Vyjadruje sa skutočnosť, že obvodný úrad v sídle kraja bude zriaďovať len jeden krízový štáb.
K bodom 6 a 7:
V nadväznosti na zákon o ochrane pred povodňami sa upravuje postavenie niektorých stupňov povodňových orgánov počas krízovej situácie. Taktiež sa reaguje na novú organizáciu výkonu štátnej správy vo veterinárnej oblasti (zákon č. 39/2007 Z. z. o veterinárnej starostlivosti), v ktorej už nie sú protinákazové komisie.
K čl. XXI
Z riadiacej a kontrolnej právomoci ministerstva vnútra vo veciach registratúry sa vypúšťa úprava vzťahu ku krajským úradom.
K čl. XXII
Na úseku mierového využívania jadrovej energie sa navrhuje prechod kompetencie krajského úradu v havarijnom plánovaní v súvislosti s haváriou na jadrovom zariadení na obvodný úrad v sídle kraja.
K čl. XXIII
Pôsobnosť krajského úradu na úseku vojnových hrobov sa zveruje obvodnému úradu v sídle kraja.
K čl. XXIV
Navrhovaná účinnosť tejto právnej úpravy zohľadňuje predpokladaný termín zrušenia krajských úradov v príslušnom vládnom návrhu zákona (tlač 218).
V Bratislave 18. apríla 2007
Robert Fico, v.r.
predseda vlády
Robert Kaliňák, v.r.
podpredseda vlády
a minister vnútra