Dôvodová správa
Všeobecná časť
Zákon o súdnych poplatkoch prijala Slovenská národná rada 28. januára 1992. Novoprijatý zákon č. 71/1992 Zb. do určitej miery obmedzil rozsah vecného a osobného oslobodenia od súdnych poplatkov, zaviedol spoplatnenie prvých zápisov do obchodného registra, zvýšil niektoré sadzby poplatkov za konania a úkony súdov a súdnej správy.
V priebehu roku 1992 došlo k zmenám viacerých súvisiacich hmotnoprávnych predpisov, ktoré si vyžiadali aj zmenu zákona o súdnych poplatkoch. Zrušením štátnych notárstiev prešli niektoré ich právomoci na súdy, čím sa rozšíril počet spoplatňovaných úkonov na súdoch. Novelizáciu niektorých ustanovení zákona a doplnenie sadzobníka si vyžiadala aj zásadná zmena v štátoprávnom usporiadaní.
Navrhované zmeny zákona reagujú tiež na zvyšujúce sa náklady súdnictva, najmä v dôsledku rastu cien materiálnych potrieb, poštovného, energií atď. Doterajšia súdna prax ukázala, že sadzby súdnych poplatkov nie vždy zodpovedajú právnej, skutkovej a časovej náročnosti toho ktorého súdneho konania, úkonu i jeho právnemu významu. Požiadavky praxe smerovali tiež k vecnému upresneniu niektorých ustanovení zákona.
Navrhované zavedenie nových poplatkových úkonov a úprava sadzieb poplatkov budú znamenať zvýšenie príjmov štátneho rozpočtu SR v závislosti od počtu súdnych podaní a úkonov. Možno uvažovať o zvýšení približne o 20 mil. korún.
Medzičasom Národná rada SR 25. marca 1993 schválila návrh novely cit. zákona predložený jej poslancom. Novela zahŕňa zmenu v ustanovení o oslobodení a pripúšťa možnosť spätného vrátenia poplatkov.
Nároky na zvýšenie pracovných síl si navrhovaná právna úprava nevyžiada.
Osobitná časť
K bodu 1
Upresňuje sa názov zákona čím sa má zvýrazniť podiel orgánov prokuratúry na príjmoch štátneho rozpočtu SR.
K bodu 2 a 3
Nadväzne na navrhovanú zmenu názvu právneho predpisu upresňuje sa aj názov sadzobníka súdnych poplatkov.
Doplnenie ustanovenia o predmete poplatkov a poplatníkoch si vyžaduje spoplatnenie konania o dedičstve. Doterajšia koncepcia zákona vychádzala výlučne zo zásady, že sa spoplatňuje konanie začaté na návrh. Dedičské konanie je konaním ex offo, i keď je možné konať aj na základe návrhu. Podmienkou spoplatnenia konania začatého bez návrhu je to, aby bolo konané v prospech poplatníka a sadzobník určuje pre daný druh konania príslušnú sadzbu.
K bodu 4
Vypustenie druhej vety § 2 ods. 4 zákona vyžaduje koncepcia zákona o súdnych poplatkoch, ktorá vychádza zo zásady, že poplatok platí ten, kto podáva návrh /odvolanie, dovolanie/, a že je splatný podaním návrhu. Ak je poplatník úspešný, priznáva sa mu náhrada trov konania vrátenie náhrady za zaplatený poplatok a to podľa procesných predpisov. Je preto nadbytočné, aby poplatkový predpis riešil otázku úhrady poplatku. Samotný Občiansky súdny poriadok pri úprave trov konania vychádza z koncepcie zodpovednosti za výsledok celého sporu a nie jeho jednotlivých stupňov. V záujme odstránenia výkladových problémov sa navrhuje vypustenie druhej vety.
K bodu 5
Upresnenie textu v súlade s platnými hmotnoprávnymi predpismi.
K bodu 6 a 8
Zrušenie štátnych notárstiev si vyžiadalo vypustenie doterajšieho oslobodenia konania o odvolaní proti rozhodnutiam štátneho notárstva. Odvolacie konanie vo veciach dedičských nie je odôvodnené oslobodiť od poplatku.
Osobné oslobodenie v § 4 ods. 2 písm. g/ sa navrhuje vypustiť ako nadbytočné, lebo je pokryté oslobodenie vecným podľa ods. 1
písm. b/.
K bodom 7 a 9
Navrhované zmeny vyplývajú z nového štátoprávneho usporiadania.
K bodu 10 a 12
Vypustenie písmena n) z ustanovenia § 4 ods. 2 a následné zaradenie odseku 3 sleduje poplatkové zvýhodnenie tých účastníkov, ktorí si úspešne uplatňovali svoje práva v konaní podľa zákona č. 87/1991 Zb. o mimosúdnych rehabilitáciách, zákona č. 403/1990 Zb. o zmiernení následkov niektorých majetkových krívd a zákona č. 229/1991 Zb. o úprave vlastníckych vzťahov k pôde a inému poľnohospodárskemu majetku v znení neskorších predpisov. Navrhovaným znením sa sleduje predovšetkým regulovanie počtu tých podaní o navrátenie majetku podľa cit. zákonov, o ktorých je už vopred pri podaní zrejmý neúspech v konaní.
K bodu 11
Rozširuje sa okruh osôb oslobodených od súdnych poplatkov vo vzťahu k zákonu č. 293/1992 Zb. o úprave niektorých vlastníckych vzťahov k nehnuteľnostiam.
K bodu 13
Ide o spresnenie doterajšieho znenia tohto ustanovenia.
K bodu 14
Upresňuje sa vznik poplatkovej povinnosti aj pri odvolaní a dovolaní.
K bodu 15
Upresňuje sa text v súlade so zákonom o súdoch a sudcoch.
K bodu 16
Ide o doplnenie ustanovenia § 5 zákona o vznik poplatkovej povinnosti v dedičskom konaní.
K bodu 17
Návrh rieši otázku splatnosti poplatku v dedičskom konaní.
K bodu 18 a 19
Zvyšuje sa suma poplatku, ktorú možno zaplatiť v kolkových známkach a upresňuje sa zároveň mena, v ktorej sa platia súdne poplatky.
K bodu 20
Nadväzne na bod 10 návrhu upravuje sa splatnosť poplatku až po rozhodnutí vo veci.
K bodu 2 1
Rozširuje sa povinnosť súdu rozhodnúť o vrátení poplatku z úradnej povinnosti.
K bodu 2 2 a 2 3
Navrhované zmeny v úprave vracania poplatkov vyplývajú z poznatkov praxe, najmä vo veciach obchodných a správnych. Novelou sa sleduje, aby vrátenie poplatku motivovalo k včasnému späťvzatiu návrhu, pokiaľ súd nezačal vo veci konať. Súčasne sa rieši doterajší nejednotný výklad vrátenia časti poplatku tzv. "preplatku poplatku". Zvýšenie sumy, o ktorú sa poplatok kráti z 50 Kčs na 100 Kčs si vyžiadali stúpajúce náklady na administratívne spracovanie a vecné náklady spojené s vedením evidencie veľkého množstva vecí, u ktorých dochádza k vráteniu poplatkov.
K bodu 24
V súlade so zákonom č. 511/1992 Zb. o správe daní a poplatkov a o zmenách v sústave územných finančných orgánov upresňuje sa pojem príslušného daňového úradu.
K bodu 25
Vypúšťa sa ustanovenie, ktoré riešilo spätnú účinnosť a vracanie súdnych poplatkov v rozpore s úst. § 11 zákona o vracaní poplatkov.
Článok II avizuje zmeny a doplnky sadzobníka súdnych poplatkov, ktoré sú uvedené v osobitnej prílohe navrhovanej novely zákona.
V článku III sa splnomocňuje predseda NR SR na vydanie úplného znenia zákona.
Článok IV rieši spôsob spoplatňovania pred účinnosťou tohoto zákona.
K sadzobníku súdnych poplatkov K bodu 1
Upresňuje sa znenie textu poznámky k položke 1 v tom smere, že poplatok v určenej sadzbe sa bude platiť aj za podanie odporu proti platobnému rozkazu.
K bodu 2
So zreteľom na náročnosť konania v obchodných veciach, navrhuje sa zvýšenie sadzby poplatku, ak nemožno predmet konania oceniť peniazmi z 1000 Kčs na 2000 Sk v obchodných veciach.
K bodu 3
Novela zákona o konkurze a vyrovnaní uvádza tzv. dohodovacie konanie a súčasť konkurzného konania. Na základe požiadavky MS SR zavádza sa osobitná sadzba za dohodovacie konanie s tým, že súdny poplatok za konkurzné konanie sa v prípade "úspešnosti" dohodovacieho konania vráti /krátený o uvedených 5000 Sk/.
K bodu 4
Obmedzenie hranice poplatku na 2 000 korún pri vyporiadaní bezpodielového spoluvlastníctva manželov znamená, že pri 2%-nej sadzbe sa spoplatňuje majetok najviac v cene 100 000 Sk. Touto sadzbou sa nepostihujú reálne prípady vysporiadania majetku rozvedených manželov. Navrhovaná maximálna sadzba bude zodpovedať hodnote majetku 2, 5 mil. Sk.
K bodu 5
Opravuje sa nesprávne číslo právneho predpisu.
K bodom 6, 8 a 9
Ide o doplnenie hornej hranice poplatku.
K bodom 7 a 10
Zvýšenie sadzieb za obnovu konania vo veciach, ktoré už raz boli právoplatne rozhodnuté, odôvodňuje požiadavka posilnenia právnej istoty a pokiaľ má dôjsť k zmene už takto upravených právnych vzťahov, je navrhovaná sadzba opodstatnená.
K bodom 11 a 12
Úprava sadzieb poplatkov vo veciach obchodného registra je odvodené od doterajších poznatkov registrovaných súdov, podľa ktorých poplatky nezodpovedajú právnej a skutkovej náročnosti tohoto konania a jeho právnym dôsledkom. Pri určení nových sadzieb boli využité zahraničné skúsenosti, kde poplatky sú v zásade stanovené v závislosti od základného imania spoločnosti. Najvyššia suma poplatku pri 20%-nej sadzbe by zodpovedala výške imania 750 000 Kčs.
K bodu 13
Upresňuje sa význam pojmu "zmena zápisu. ".
K bodu 14
Ide o ustanovenie nových sadzieb poplatkov nadväzujúcich na zmeny procesných predpisov, ktorými prešli na súdy niektoré právomoci doterajších štátnych notárstiev. Pri určení poplatkov za konanie o dedičstve sa zohľadnil už prijatý zákon o dani z dedičstva a predpis o odmenách notárov za činnosť v dedičských veciach. Poplatky v minimálnej miere majú len zabezpečiť náhradu vecných nákladov súdov /vydanie rozhodnutia, doručenie, evidencia spisov/ a pritom sa výraznejšie nezvýšia náklady dedičov alebo iných osôb /napr. veriteľov/ spojené s konaním o dedičstve. Navrhovaná poznámka k položke 18a vyníma zo spoplatnenia konania vo veciach dedičských, ktoré sa neukončili do 31. 12. 1992.
Návrh novely tiež reaguje na agendu uznávania cudzích rozhodnutí, ktorú vykonával Najvyšší súd ČSFR.
K bodu 15
Ide len o upresnenie poznámky v záujme odstránenia nejednotného výkladu.
K bodu 16
Ide o nový poplatný úkon spočívajúci vo vyhotovovaní rovnopisov podaní a príloh, ktoré sú podmienkou konania súdov vo veci samej, ak ich účastník nepredložil.
K bodu 17
Agenda zmenkových a šekových protestov bude mať stúpajúcu tendenciu a je právne veľmi významná. Zvýšená sadzba má viesť aj k uváženejšej protestácii zmeniek a šekov.
K bodu 18
Upresňuje sa znenie poznámok.
K bodu 19
Nová položka 24a bude slúžiť na spoplatnenie úkonov, ktorými súd osvedčuje známe skutočnosti zo spisov.
Položka 24b, 24c upravujú špecifické výpisy z obchodného registra a nahliadanie do obchodného registra.
K bodom 20, 22 a 23
Zvýšenie sadzieb úkonových poplatkov je odôvodnené ďalším zvýšením nákladov na poštovné a iných vecných nákladov.
K bodu 21
Výrazné zvýšenie poplatku za prikázanie veci inému súdu z dôvodov vhodnosti má pôsobiť na uvážené podávanie návrhov /žiadostí/.
K bodu 24
Zvýšenie poplatku za výpis z registra trestov je odôvodnené obdobne ako u súdnych poplatkov zvýšenými nákladmi.
K bodu 25
Podľa úst. § 15 zákona č. 566/1992 Zb. o Národnej banke Slovenska, peňažnou jednotkou v Slovenskej republike je slovenská koruna, v skratke "Sk". Z toho dôvodu treba doposiaľ používanú skratku Československej koruny "Kčs" v položkách sadzobníka súdnych poplatkov považovať za skratku "Sk" podľa cit. zákona.
Bratislava 31. mája 1993
Predseda vlády Slovenskej republiky Vladimír Mečiar
Minister financií Slovenskej republiky Július Tóth