Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

Uvedenie zdvorilosti opäť do sporov

najpravo.sk • 2.12. 2011, 19:13

„Keby sa dalo DOHODNÚŤ so životom, že ho budeme žiť najprv nanečisto."
Tomáš Janovic

Všetci sme účastníkmi vzťahov. Napríklad susedských, spotrebiteľských, niekto pracovnoprávnych, niekto obchodných, každý rodinných, mnohí rodičovských či manželských. A všetci do nich vstupujeme v dobrej viere, s dobrými úmyslami. Skúšame tomu veriť, z pohľadu že slušnosť nie je slabosť, zabudneme na cynizmus. Chceme byť dobrými partnermi našich dohôd, zmlúv a iných väzieb. Chceme byť zodpovední, dostáť slovám a očakávaniam iných i vlastným. A potom sa to niekde cestou pokazí. Nikto to nechcel, všetci si priali len to dobré, pokoj a pohodu, ale zrazu je tu pravý opak. Prečo?

Pretože vznik konfliktov a sporov je bežná, až každodenná vec. Nevyhneme sa im. A niekedy ani tomu, že sa konflikt vyostrí až tak, že nevidíme riešenie, alebo nie sme schopní ho s druhou stranou odkomunikovať. A práve tu je priestor pre služby mediátora.

Jedným z dôležitých aspektov využitia mediácie je totiž zmena kultúry riešenia konfliktných situácií, skvalitňovanie medziľudských vzťahov a uvedomenie si, že i pri rozdielnych názoroch a postojoch je možné dosiahnuť prijateľný efekt kultúrnym spôsobom.

Ak hovoríme o mediácii z pohľadu alternatívy k súdnemu konaniu, odlišnosť je zrejmá už pri vonkajších znakoch. Mediačný proces má síce stanovené pravidlá, štruktúru a postupnosť krokov, no samotné mediačné konanie je vedené v príjemnej neformálnej atmosfére. Prostredie a prístup mediátora pomáhajú účastníkom odbúrať prípadný stres vznikajúci zo samotnej existencie konfliktu. Naopak, buduje sa dôvera v možnosť úspešného vyriešenia. Táto je nutná. Pretože ani mediátor nemá zázračný prútik. Avšak má odborné zručnosti, teoretické vedomosti a praktické skúsenosti k tomu, aby previedol účastníkov mediačným procesom, na ktorého konci je dohoda.

Mediátor by mal byť predovšetkým vynikajúci komunikátor, schopný pomôcť stranám prekonať myšlienkové bariéry a nachádzať alternatívne scenáre. Počas otvorenej komunikácie o konflikte predstavuje diskusia o presadení protichodných záujmov riziko, že obidve strany niečo stratia, ale zároveň predstavuje šancu nájsť práve také riešenie, ktoré bude vyhovovať obidvom stranám.

Napomáhať komunikácii zúčastnených je teda hlavná úloha mediátora, avšak bez aktívnej účasti oboch strán mediácia fungovať nemôže. Je veľmi dôležité, aby bolo účastníkom od začiatku jasné, v čom spočíva úloha mediátora, že jeho úlohou je sprostredkovať dohodu. A zároveň, že nie je zodpovedný za jej obsah, že tu sa musia účastníci sami rozhodnúť, v čom budú spolu súhlasiť a v čom nie. Nápomocné im je pri tom bezpečné prostredie a pokojná atmosféra rešpektujúcej komunikácie, čo vytvára priestor pre slobodnú voľbu každého z nich určiť čo je pre neho dobré. Mediátor pomáha účastníkom oddeliť (a teda nepoškodiť) vzťah od veci, o ktorú ide. Vyhľadáva pozitívne prvky a privedie k ich videniu obidve strany. I v najväčších protikladoch sa snaží nájsť niečo spoločného, rozdiely jasne zadefinovať a zároveň pomôcť všetkým zúčastneným zachovať si tvár. Svojimi vhodne formulovanými otázkami pretransformuje konflikt na problém. Hovoríme, že mediátor je expertom na proces, nie na obsah. Jeho odbornosť nespočíva v tom, že všetko vie lepšie ako klienti, ale v tom, že vie viesť rozhovor (mediačné konanie) tak, aby bol pre klientov prínosom. Popritom neustále usiluje o tvorivú dohodu, nie o kompromis v polovici cesty.

Dohodnúť sa so životom

V mediačnom procese je kľúčovým slovom DOHODA. Tá je klasicky doménou diplomatov. Dohodnúť sa dá prakticky na čomkoľvek. Umenie diplomatického jednania nie je však prežitkom dávnych dôb, práve naopak. Dnes viac ako kedykoľvek v minulosti platí, že na poli osobných a profesijných vzťahov väčšinou nežnú plody víťazstva bojovníci presadzujúci svoje názory za každú cenu, ale úspechy dosahujú skôr diplomati schopní citlivo jednať, nachádzať kompromisy, kreatívne hľadať nové riešenia, získavať nových spojencov na svoju stranu. Mediačné techniky nám to ukazujú.

No a kto by nechcel používať takéto zručnosti s noblesou a samozrejmosťou vo svojom bežnom živote? Mať vybrané spôsoby namiesto siláckych manierov? Presadiť svoju vec a zároveň zostať obľúbeným? Urovnať svoje spory skôr ako sa konflikt vyhrotí?

„Je dobrodruhom, kto hľadá dobro v druhom?"
Tomáš Janovic

Dana Baliová

JUDr. Dana Baliová
podpredsedníčka Európskej asociácie právničiek na Slovensku
podpredsedníčka Slovenskej komory mediátorov
členka Asociácie mediátorov Slovenska
riaditeľka Prvého mediačného centra Nitra
www.mediatorka.sk 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1839
PoUtStŠtPiSoNe
: