Myslienka povinnej mediacie nech sa nad tym zamyslam kolko krat chcem, mi pride ako riaden oxymoron. Zabudate na fakt, ze su strany ktore bytostne odmietaju mediaciu, staci ze z nich je len jedna a vyska ich narokov vonkoncom nic nemeni na veci. Koniec koncov - u tych pripadoch sa sudne konanie mediaciou, ktora nema zmysel, len predlzi o dalsi cas ktory ukracuje strany domahajuce sa spravodlivosti. Taka zmena moze mat nedozierne nasledky. Ostatne navrhy mi pridu, velmi konstruktivne a pre slovensky pravny stav privetive.
Súdna rada sa na svojom minulotýždňovom zasadnutí vyjadrila k situácii v súdnictve, pričom prezentovala aj konkrétne návrhy, ktoré by mohli rozhodovaciu činnosť súdov skvalitniť a zrýchliť. Uznesenie súdnej rady vám prinášame v plnom znení:
"Súdy Slovenskej republiky sa dnes významnou mierou spolupodieľajú na garancii práva účastníkov súdnych konaní na súdnu ochranu v primeranej lehote. Zároveň je nepochybné, že spoločnosť je konfrontovaná so skutočnosťou zvýšenia počtu vecí prejednávaných súdmi o viac než jednu tretinu (kým napríklad v roku 2010 bol celkový nápad 1 206 224 vecí, v roku 2014 sa zvýšil na 1 386 622 vecí).
Možnosti sudcov prispieť k zmene tohto stavu sú obmedzené a ich vnútorné rezervy sú v reálnych možnostiach prípadov už vyčerpané. Zodpovednosť štátu za efektívny výkon spravodlivosti v súčinnosti všetkých zložiek moci je nespochybniteľná.
Súdna rada Slovenskej republiky považuje za nevyhnutné v spoločnej snahe prispieť k náprave tohto stavu cestou opatrení personálnych aj legislatívnych.
V personálnej rovine je potrebné predovšetkým:
- určiť optimálny a funkčný model súdneho oddelenia (na okresnom súde, na okresnom súde v sídle kraja, na krajskom súde i na najvyššom súde),
- jasne vymedziť, koľko môže sudca, resp. senát vybaviť vecí bez rizík prieťahov v konaní, poklesu kvality rozhodovania a straty schopnosti,
- počet vybavovaných vecí udržať, ako aj bez zbytočného odkladu reagovať na prekročenie takejto hranice,
- vytvoriť sudcom a zamestnancom súdov na riadny výkon súdnictva aj priestorové podmienky, o. i. rešpektovaním požiadavky Najvyššieho súdu Slovenskej republiky na umiestnenie tejto inštitúcie v samostatnej budove,
- pri úsilí o personálne dobudovanie súdov zohľadniť tiež otázku špecifík jednotlivých súdov.
V rovine legislatívnej navrhuje ministrovi spravodlivosti Slovenskej republiky po prerokovaní návrhov k zmene a doplneniu zákona č. 385/2000 Z. z. o sudcoch prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov, k zmene vyhlášky č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov a návrhu k rozšíreniu „Doložky vybraných vplyvov“:
1. predložiť návrh zákona, ktorým sa mení a dopĺňa zákon č. 385/2000 Z. z. o sudcoch a prísediacich a o zmene a doplnení niektorých zákonov v znení neskorších predpisov a ktorým sa menia a dopĺňajú niektoré zákony;
2. vykonať zmenu vyhlášky, ktorou sa mení vyhláška č. 288/1995 Z. z. o odmenách a náhradách súdnych exekútorov v znení neskorších predpisov, v časti týkajúcej sa náhrady hotových výdavkov exekútorov;
3. doplniť doložku vybraných vplyvov, ako povinnú časť legislatívneho materiálu o „Vplyvy na výkon súdnictva“;
4. pripraviť zmenu zákona č. 371/2004 Z. z. o sídlach a obvodoch súdov Slovenskej republiky, Vyhlášky Ministerstva spravodlivosti Slovenskej republiky č. 543/2005 Z. z. o Spravovacom a kancelárskom poriadku pre okresné súdy, krajské súdy, Špeciálny súd a vojenské súdy a zákona č. 757/2004 Z. z. o súdoch v časti:
- § 13 ods. 2 týkajúcej sa povinnosti zriadenia oddelenia pre vyšších súdnych úradníkov,
- možnosti prevzatia celého súdneho oddelenia novým sudcom,
- reorganizácie súdnej sústavy zlúčením tzv. malých súdov,
- uzákonením zásady, podľa ktorej podstatné zvýšenie nápadu vecí automaticky prinesie zvýšenie počtu miest sudcov a administratívneho aparátu na konkrétnom súde a pokles počtu sudcov na súde v spojení s nedostatkom podstatného poklesu nápadu vecí spôsobí zachovanie pôvodného počtu sudcov;
5. pripraviť návrh zákona, ktorým sa prijíma Spotrebiteľský kódex;
6. pripraviť legislatívne zmeny v podobe tzv. odklonov určitých vecí (najmä tých, ktoré stratili charakter sporov a majú už len povahu administratívnych postupov) z pôsobnosti súdov a to napr.:
- prevedením agendy obchodného registra na živnostenské úrady,
- zmenou konštrukcie exekučného konania tak, aby tieto konania neprebiehali po celý čas vykonávania exekúcie na súdoch i u exekútorov, ale aby do konaní prebiehajúcich u exekútorov vstupovali súdy len na základe osobitných žalôb,
- prevedením rozhodovania vo veciach nedoplatkov telekomunikačných operátorov na Telekomunikačný úrad,
- zavedením inštitútu povinnej mediácie v prípade nárokov vyplývajúcich zo spotrebiteľských zmlúv do výšky istiny 1000 €.
7. poveriť predsedníčku Súdnej rady Slovenskej republiky prerokovať obsah uznesenia s predsedom vlády Slovenskej republiky a predsedom Národnej rady Slovenskej republiky.
JUDr. Jana Bajánková
predsedníčka Súdnej rady SR“
Zdroj: Súdna rada SR
Ilustračné foto: najprávo.sk