TlačPoštaZväčšiZmenši

Právoplatný platobný rozkaz bez vedomia žalovaného

18.3. 2017, 11:08 |  najpravo.sk

Žeby oxymoron v názve? Veď platobný rozkaz musí súd vždy doručiť spolu so žalobou do vlastných rúk žalovanému. Civilný sporový poriadok výslovne v ustanovení § 266 ods. 2 ustanovuje, že na doručovanie platobného rozkazu sa nepoužijú konkrétne dva ustanovenia upravujúce náhradné doručenie, a to:

  • § 111 ods. 3 (Ak nemožno doručiť písomnosť na adresu podľa § 106, písomnosť sa považuje dňom vrátenia nedoručenej zásielky súdu za doručenú, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.) a
  • § 116 CSP (Podľa § 116 ods. 2 CSP ak sa súdu nepodarí žalobu doručiť na adresu zistenú postupom podľa odseku 1, zverejní súd oznámenie o podanej žalobe na úradnej tabuli súdu a na webovej stránke príslušného súdu. Žaloba sa považuje po 15 dňoch od zverejnenia oznámenia za doručenú, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvie.)

Priorita doručovania do elektronickej schránky

Pozrime sa však na úvodné ustanovenie Civilného sporového poriadku upravujúce doručovanie, konkrétne ustanovenie § 105 ods. 1 CSP, kde je zakotvená priorita osobného doručovania a doručovania do elektronickej schránky. Až v prípade, ak takéto doručenie nie je možné, nastupuje doručenie platobného rozkazu prostredníctvom doručujúceho orgánu, najčastejšie pošty.

V prípade, ak má strana sporu aktivovanú elektronickú schránku na doručovanie, je súd povinný mu písomnosti do tejto schránky doručovať. V prípade doručovania do elektronickej schránky sa však dostávame do špeciálneho právneho režimu upraveného v § 29 a nasledujúcich zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente). V tomto právnom predpise sú osobitne upravené postupy doručovania do elektronickej schránky vrátane následkov neprečítania, t. j. neodoslania elektronickej doručenky adresátom súdu. Pre vysvetlenie, ak sa elektronicky doručuje do vlastných rúk, prijímateľ je povinný potvrdiť doručenie elektronickej úradnej správy formou elektronickej doručenky; potvrdenie doručenia je podmienkou sprístupnenia obsahu elektronickej úradnej správy prijímateľovi v jeho elektronickej schránke.

Náhradné doručenie upravené v osobitnom predpise

A teraz sa dostávame k tomu zásadnému, a to ustanoveniu § 32 ods. 5 citovaného zákona, podľa ktorého elektronická úradná správa, vrátane všetkých elektronických dokumentov, sa považuje za doručenú,

  • a) ak je adresátom orgán verejnej moci, uložením elektronickej úradnej správy,
  • b) ak nie je adresátom orgán verejnej moci a doručuje sa do vlastných rúk, dňom, hodinou, minútou a sekundou uvedenými na elektronickej doručenke alebo márnym uplynutím úložnej lehoty podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvedel,
  • c) ak nie je adresátom orgán verejnej moci a nedoručuje sa do vlastných rúk, deň bezprostredne nasledujúci po uložení elektronickej úradnej správy.

Pre vysvetlenie k písmenu b), úložnou lehotou na účely tohto zákona je lehota, počas ktorej je uložená elektronická úradná správa považovaná za nedoručenú. Úložná lehota je 15 dní odo dňa nasledujúceho po dni uloženia elektronickej úradnej správy, ak osobitný predpis neustanovuje inú lehotu.

Samozrejme, uvedené náhradné doručenie resp. fikcia doručenia upravená v Zákone o e-Governmente neplatí absolútne v prípadoch, ak ide o márne uplynutie úložnej lehoty a osobitný predpis neumožňuje použitie náhradného doručenia, medzi okamihom odoslania elektronickej úradnej správy a okamihom márneho uplynutia úložnej lehoty bola elektronická schránka deaktivovaná, orgán verejnej moci rozhodne, že elektronické doručenie je neúčinné; to neplatí, ak osobitný predpis neumožňuje vylúčiť účinky náhradného doručenia (§ 32 ods. 6 citovaného zákona).

Osobitným predpisom pre účely doručovania platobného rozkazu je Civilný sporový poriadok, ktorý však v ustanovení § 266 ods. 2 CSP, ktoré sme citovali v úvode vylučuje len náhradné doručenie upravené v § 111 ods. 3 a § 116 CSP. Nevylučuje však náhradné doručenie upravené v § 32 ods. 5 Zákona o e-Governmente.

Ešte raz v skratke

Čo to znamená v skratke? Nuž, pokiaľ súd zašle platobný rozkaz so žalobou žalovanému do jeho aktivovanej elektronickej schránky do vlastných rúk a adresát si v úložnej 15-dňovej lehote túto úradnú elektronickú správu neprečíta (predpokladom jej prečítania je odoslanie elektronickej doručenky súdu), márnym uplynutím 15 dňovej úložnej lehoty sa táto elektronická úradná správa, vrátane všetkých elektronických dokumentov považuje za doručenú, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvedel. Doručovaný platobný rozkaz bude teda správoplatnený. Uvedené naberá na význame aj v súvislosti s automatickou aktiváciou elektronických schránok pre právnické osoby zapísané do obchodného registra a zapísané organizačné zložky od 1. júla 2017.

Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 271
FacebookVybrali SMETwitterDeliciousLinkedIn

NOVÝ PRÍSPEVOK

 
príspevok

V náleze Ústavného súdu Slovenskej republiky sp. zn. I. ÚS 306/2010 zo 8. decembra 2010, Ústavný súd Slovenskej republiky konštatoval, že „orgánom verejnej moci a predovšetkým súdom nemožno tolerovať pri interpretácii zákonných ustanovení prílišný formalistický postup, ktorý vedie k zjavnej nespravodlivosti. Všeobecný súd nie je absolútne viazaný doslovným znením zákona, ale môže a musí sa od neho odchýliť pokiaľ to vyžaduje účel zákona, história jeho vzniku, systematická súvislosť alebo niektorý z ústavnoprávnych princípov. Pri výklade a aplikácii právnych predpisov teda nemožno opomínať ich účel a zmysel, ktorý nie je vyjadrený len v slovách a vetách toho-ktorého zákonného predpisu, ale i v základných princípoch právneho štátu.“ Pri výklade akéhokoľvek právneho pravidla je potrebné brať zreteľ nielen na gramatický text, ale výklad je potrebné prispôsobiťpotrebe zachovania základných práv a slobôd, ako sú právona rovnaký prístup k súdu a právo na súdnu ochranu. Súdy sa pri výklade musia zaoberať ústavnými aspektmi prípadu a je ich povinnosťou vykladať ustanovenia právnych predpisov ako aj právne pravidlá v súlade s ústavnými princípmi a ľudskými právami. Keďže Ústava Slovenskej republiky a Dohovor o ochrane ľudských práv a základných slobôd garantujú žalovaným okrem iného aj právo na rovnaký prístup k súdu a právo na súdnu ochranu, nemôžu byť dvaja porovnateľní žalovaní postavení do rozdielnej pozície len z dôvodu, že jeden sa musí pre účinné doručenie o platobnom rozkaze dozvedieť a druhý nie. Pritom rozdiel v ich postavení spôsobí len to, kam (resp. akou formou) súd platobný rozkaz žalovaným odošle. Platobný rozkaz, ako vyplýva z ustanovenia § 266 sa doručuje žalovanému (bez rozdielu, či sa jedná o FO alebo PO) do vlastných rúk. V zmysle § 29 ods. 2 zákona č. 305/2013 Z.z. o elektronickej podobe výkonu pôsobnosti orgánov verejnej moci a o zmene a doplnení niektorých zákonov (zákon o e-Governmente) sa do vlastných rúk elektronicky doručujú dokumenty, ktoré sú podľa tohto zákona z hľadiska právnych účinkov totožné s dokumentom v listinnej podobe, o ktorom osobitné predpisy ustanovujú, že sa doručujú do vlastných rúk, t.j. aj platobný rozkaz. Zákon o e-Governmente v § 29 ods. 3 a § 30 ods. 1 a 3 ustanovuje, akým spôsobom sa preukazuje doručenie elektronických dokumentov do vlastných rúk (t.j. elektronická doručenka). Znenie § 32 ods. 5 písm. b) zákona o e-Governmente ustanovuje, že elektronický dokument sa považuje za doručený, ak nie je adresátom orgán verejnej moci (t.j. ak ako žalovaný vystupuje FO, PO, atď.)a doručuje sa do vlastných rúk, dňom, hodinou, minútou a sekundou uvedenými na elektronickej doručenke alebo márnym uplynutím úložnej lehoty podľa toho, ktorá skutočnosť nastane skôr, a to aj vtedy, ak sa adresát o tom nedozvedel. Platobný rozkaz, hoci doručovaný do dátovej schránky, vzhľadom na vyššie uvedené, nie je možné považovať za účinne doručený žalovanému na základe „fikcie doručenia“, podľa ktorej by sa platobný rozkaz považoval za doručený bez ohľadu na to, či doručenie bolo reálne vykonané.V opačnom prípade by súd prehliadal ustanovenia § 32 ods. 6 písm. a) zákona o e-Governmente, podľa ktorého ustanovenie odseku 5 písm. b) a c) (upravujúce náhradné doručenie resp. fikciu doručenia) sa nepoužije, ak ide o márne uplynutie úložnej lehoty a osobitný predpis neumožňuje použitie náhradného doručenia. Osobitným predpisom pre účely doručenia platobného rozkazu je tak zákon č. 160/2015 Z. z. Civilný sporový poriadok (ďalej len ako „CSP“) ako aj zákon č. 307/2016 Z.z. o upomínacom konaní a doplnená niektorých zákonov (§ 9 ods.4), ktorý výslovne ustanovuje, že platobný rozkaz sa doručuje žalovanému do vlastných rúk, pričom ustanovenia § 111 ods. 3 a § 116 ods. 2 Civilného sporového poriadku (t.j. ustanovenie o fikcii doručenia) sa na doručovanie platobného rozkazu žalovanému nepoužijú. Uvedené zákonné znenie pri platobnom rozkaze vylučuje použitie náhradného doručenia a na uvedenom nezmení nič ani formalistický výklad, že CSP vylučuje náhradné doručenie len pri klasickom doručovaní, keď zákon o e-Governmente odkazuje na osobitný predpis (CSP) a CSP už nemá dôvod spätne vylučovať osobitnú úpravu v zákone o e-Governmente. Uvedené zákonné znenie teda umožňuje súdu doručovať platobný rozkaz žalovanému (FO, PO) do vlastných rúk bez možnosti použitia fikcie doručenia. Následne bude súdu vrátená doručenka s informáciou o dátume a čase doručenia platobného rozkazu, resp. pokiaľ sa platobný rozkaz nepodarí doručiť - informácia o nedoručení platobného rozkazu. Keďže pri doručovaní elektronických dokumentov do vlastných rúk bez fikcie úložná lehota neplynie, súdu po nedoručení platobného rozkazu príde do spisu iba informácia o nedoručení platobného rozkazu a nie informácia, či sa žalovaný prihlásil do elektronickej schránky a správu otvoril, príp. neotvoril. Správnosti uvedeného záveru svedčí aj tá skutočnosť, že v schválenej novele zákona o e-Governmente (číslo parlamentnej tlače 564), ktorá v bode č. 59 v ustanovení§ 32 ods. 6 zákone o e-Governmente vypúšťa písmeno a) a doterajšie písmená b) a c) sa označuje ako písmená a) a b). Až účinnosťou uvedenej úpravy bude možný právoplatný platobný rozkaz aj bez vedomia žalovaného (za predpokladu aktívnej dátovej schránky na doručovanie).

 
návštevník | 02.10.2017 16:52
Pridať článok

Najbližšie semináreZobraziť všetky semináre

SPRÁVNE SÚDNICTVO – aktuálne otázky správneho trestania (Seminár)

Správne súdnictvo , ktoré je  jednou  z foriem ústavou garantovaného práva na súdnu ...

Ochrana osobnosti – teória a prax (Seminár)

Laická i odborná verejnosť stotožňuje právny inštitút ochrany osobnosti s § 11 až § 16 ...

Pracovný čas v praktických otázkach a odpovediach (Seminár)

Seminár poskytne účastníkom možnosť osvojenia si základných teoretických, ale najmä ...

Zmluvné vzťahy v oblasti IT (Seminár)

Seminár Zmluvné vzťahy v oblasti IT sa zameriava na novú oblasť práva informačných ...

Zobraziť všetky Nové pracovné ponuky

Ponúkam

Študent práva – pomocný pracovník v AK (paralegal)

Máte záujem o získanie praktických skúseností v oblasti práva a oboznámenie sa s advokátskym povolaním v praxi?

Hľadám

Asistentka v právnickej kancelárii

V prípade záujmu ma kontaktujte na e-mailovej adrese a.skorvanekova@gmail.com alebo tel.č. 0948364965.

Zaujímavé odkazy

Online zmluvyhttp://www.onlinezmluvy.sk/

Vzory zmlúv a všetko k nim na jednom mieste.

Digitálna parlamentná knižnicahttp://www.nrsr.sk/dl/

Spoločná česko-slovenská digitálna parlamentná knižnica je elektronická forma úplných ...

Rozhodnutia všeobecných súdov Slovenskej republikyhttps://obcan.justice.sk/infosud/-/infosud/zoznam/rozhodnutie

Zverejňované rozhodnutia slovenských súdov.

Rozhodnutia Ústavného súdu Slovenskej republikyhttps://www.ustavnysud.sk/vyhladavanie-rozhodnuti#!DmsSearchView

Vyhľadávanie rozhodnutí Ústavného súdu Slovenskej republiky

Vyhľadanie nehnuteľností konkrétnej osobyhttps://www.katasterportal.sk/kapor/vyhladavanieVlastnikFormInit.do

Vyhľadanie nehnuteľností osoby podľa priezviska a mena osoby.

Rozhodnutia Najvyššieho súdu Českej republikyhttp://www.nsoud.cz/JudikaturaNS_new/ns_web.nsf/WebSpreadSearch

Modernizovaná stránka vrcholného súdneho orgánu Českej republiky s vyhľadávačom ...

Registre

Notársky centrálny register záložných právhttp://www.notar.sk/%C3%9Avod/Not%C3%A1rskecentr%C3%A1lneregistre/Z%C3%A1lo%C5%BEn%C3%A9pr%C3%A1va.aspx

Vyhľadajte si záložcu, veriteľa alebo záloh v Notárskom centrálnom registri záložných ...

Štatistický register organizáciíhttp://slovak.statistics.sk/wps/portal/ext/Databases/register_organizacii/!ut/p/b1/jY_BDoIwEEQ_qYMtFo-LkVJDGosWoRfTgzEYAQ_G7xeJV9G9TfLeTJZ5VjPfh2d7CY926MPtnf3yRNbafVFVUNUig-aRgnEOyOQINCOAL0eYfCt1kqYRITHlBvpAO1VuRQQRf_wZ4K_9taJcyAJIChVDU-7KleUcxH_5R-YnZK5hAmZeNPnQndm9c67GVbwAlOWrBg!!/dl4/d5/L2dJQSEvUUt3QS80SmtFL1o2X1ZMUDhCQjFBMDgxVjcwSUZTUTRRVU0xR1E1/

Register obsahuje registračné údaje o ekonomických subjektoch a vedie ho Štatistický úrad SR.

Obchodný registerhttp://www.orsr.sk/

Obchodný register je verejný zoznam, do ktorého sa zapisujú zákonom stanovené údaje ...

Živnostenský registerhttp://www.zrsr.sk/

Živnostenský register tvorí súbor určených údajov o podnikateľoch. Údaje do registra ...

Register stratených a odcudzených dokladovhttp://www.minv.sk/?stratene-a-odcudzene-doklady

Overte si, či sa vám niekto nepreukázal strateným alebo odcudzeným dokladom inej osoby.

Register občianskych združeníhttp://portal.ives.sk/registre/startoz.do

Register Ministerstva vnútra SR, ktorý obsahuje všetky registrované združenia založené podľa ...

Čítali sme

Exekútor Paller: Plošná exekučná amnestia vyšle negatívny signálhttp://www.teraz.sk/slovensko/ske-exekucnu-amnestiu-treba-nastavit/286565-clanok.html

Exekúcii dnes na Slovensku čelí 968.986 fyzických osôb.

K novele zákona o sociálnych podnikoch je 160 zásadných pripomienokhttps://ekonomika.sme.sk/c/20673336/k-novele-zakona-o-socialnych-podnikoch-je-160-zasadnych-pripomienok.html

K novele zákona o sociálnej ekonomike a podnikoch z dielne ministerstva práce bolo vznesených ...

Žitňanská predstavila zákon 'čiastočnej dekriminalizácie' droghttps://spravy.pravda.sk/domace/clanok/445053-zitnanska-predstavila-zakon-ciastocnej-dekriminalizacie-drog/

Navrhovanou legislatívou sa rezort podľa Lucie Žitňanskej snaží stanoviť hranicu medzi ...

Králíci, klokani, ale žádní dozorci. Nová věznice už fungujehttps://www.tyden.cz/rubriky/domaci/kralici-klokani-ale-zadni-dozorci-nova-veznice-uz-funguje_450491.html

V Jiřicích na Nymbursku byl v pondělí zahájen provoz takzvané otevřené věznice.

R. MADEJ: Na nominácii M. Jankovskej trvám, nemám dôvod meniť názorhttp://www.teraz.sk/slovensko/r-madej-na-nominacii-m-jankovskej-trvam/286376-clanok.html

Okrem Jankovskej kandiduje na uvoľnené miesto v súdnej rade aj advokát Allan Böhm, ktorého ...

Ministerstvo školstva nateraz neplánuje zriadiť školského ombudsmanahttp://www.teraz.sk/slovensko/ministerstvo-skolstva-nateraz-neplanuje-/286333-clanok.html

Táto funkcia je podľa ministerky momentálne zbytočná, keďže agendu práv pedagogických a ...

Nové časopisy

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2017

Verejné obstarávanie – právo a prax 4/2017

Dvojmesačník plný odborných informácií monitoruje aktuálne dianie v oblasti verejného ...

Súkromné právo 4/2017

Súkromné právo 4/2017

Odborný časopis zameraný na otázky aplikačnej praxe.

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2017

STUDIA IURIDICA Cassoviensia 2/2017

Elektronický vedecký časopis vydávaný Právnickou fakultou Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v ...

Justičná revue 8-9/2017

Justičná revue 8-9/2017

Časopis pre právnu prax.

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2017

Bulletin slovenskej advokácie 7-8/2017

Časopis Slovenskej advokátskej komory.

Justičná revue 6-7/2017

Justičná revue 6-7/2017

Časopis pre právnu prax.

PoUtStŠtPiSoNe
: