Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
Predplatné
Piatok, 19. apríl 2024 | meniny má Jela , zajtra Marcel
TlačPoštaZväčšiZmenši

CPP: Zastupovanie klientov právnikmi Centra by bolo ekonomickejším variantom

najpravo.sk • 10.9. 2018, 18:46

V legislatívnom procese sa momentálne nachádza koncepcia činnosti Centra právnej pomoci na roky 2018 až 2019. Koncepcia Centra by mala zhodnotiť aktuálnu situáciu a činnosť Centra, identifikovať hlavné problémy a nedostatky vo fungovaní Centra a navrhnúť vhodné opatrenia a riešenia. Pozrime sa na navrhované opatrenia a riešenia podrobnejšie.

V roku 2017 prešlo Centrum náročným obdobím prudkého nárastu agendy, konkrétne išlo o agendu oddlženia fyzických osôb – tzv. „osobný bankrot“, ktoré zásadne prehĺbilo viaceré problémy vo vnútri organizácie - nedostatočná dostupnosť právnej pomoci, personálna poddimenzovanosť, nevyhovujúce materiálno-technické zabezpečenie fungovania jednotlivých kancelárií Centra, nízky stupeň informatizácie, nejednotné metodické postupy a nástroje, nedostatočné odmeňovanie zamestnancov a pod. Ide o problémy, ktoré boli identifikované už v predchádzajúcom období, v súčasnosti sa však stali zjavnejšími a ich riešenie je o to naliehavejšie.

Call centrum a nový web

Uvádzané problémové oblasti a možnosti ich riešení sú základom projektu „Posilnenie a dobudovanie kapacít v oblasti poskytovania právnej pomoci a prevencia eskalácie právnych problémov“ financovaného z operačného programu Efektívna verejná správa. Hlavným cieľom tohto projektu je zlepšenie poskytovania právnej pomoci a zvyšovanie dostupnosti právnej pomoci vo vzťahu k sociálne a ekonomicky vylúčeným skupinám formou zvyšovania kompetencií zamestnancov Centra a vybudovania nových kancelárií a konzultačných pracovísk. Okrem toho sa má zriadiť a vybudovať Call centrum a inovovať web stránka, ktoré majú prispieť k zjednodušeniu procesu služieb poskytovaných Centrom. Tieto opatrenia majú viesť k zefektívneniu a zvýšeniu kvality poskytovania právnej pomoci osobám v materiálnej núdzi. Projekt sa realizuje od septembra 2017 do decembra 2020.

Okrem toho Centrum podalo žiadosť o nenávratný finančný príspevok pre projekt „Informačný systém Centra právnej pomoci“ z operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020. Cieľom tohto projektu je zvýšenie kvality, štandardu a dostupnosti eGovernment služieb pre občanov a umožnenie modernizácie a racionalizácie verejnej správy IKT prostriedkami. Cieľom projektu je pripraviť a implementovať informačný systém Centra, ktorý nahradí súčasné nevyhovujúce a zastarané riešenie a zároveň pokryje všetky očakávané procesné zmeny súvisiace so službami centra. Hlavné aktivity projektu sa majú zrealizovať počas 18 mesiacov, pričom ukončenie projektu sa predpokladá v júli 2020.

Oba uvedené projekty majú prispieť k riešeniu identifikovaných problematických oblastí v Centre.

Nové kancelárie

V rámci realizácie projektu sa majú vybudovať tri nové kancelárie a zriadiť 12 nových konzultačných pracovísk. Kancelárie majú byť zriadené v oblastiach, kde je veľký dopyt po službách Centra a zároveň nie sú dostatočne vykryté jeho kapacitami (napr. v Trnave, ktorá je jediným krajským mestom bez kancelárie Centra, alebo na Orave, kde kancelária už bola zriadená, ale neskôr z personálnych dôvodov zrušená). Nové konzultačné pracoviská majú zabezpečiť väčšiu dostupnosť služieb Centra predovšetkým ľuďom v núdzi, ktorí z osobných dôvodov nemôžu cestovať do príslušnej kancelárie.

Nový informačný systém Centra má slúžiť jednak zamestnancom Centra, ale tiež jeho klientom a spolupracujúcim advokátom a mediátorom. Vytvorí priestor pre efektívne riadenie procesov prebiehajúcich v rámci Centra ako aj pre rýchle a elektronizované poskytovanie právnej pomoci. Napriek tomu, že o právnu pomoc žiadajú klienti predovšetkým z nízkopríjmových skupín, čoraz rýchlejšie rastie aj ich počítačová a informačná gramotnosť. Navyše, v súvislosti s rozšírením agendy o oblasť oddlženia fyzických osôb pribudli do portfólia klientov Centra aj takí, ktorú sú zruční pri využívaní IT komunikačných zariadení. Preto bude rozšírené technické vybavenie kancelárií o all-in-one počítače umiestnené v priestoroch kancelárií dostupných pre verejnosť. Konzultačné pracoviská Centra sú v miestach, ktoré má Centrum prenajaté alebo vypožičané a kde sa uskutočňujú konzultácie s klientami v presne stanovených termínoch (s určitou pravidelnou frekvenciou 1 až 4-krát v mesiaci). Zvyčajne ide o priestory, ktoré nie sú vybavené žiadnou technikou ani komunikačným systémom (počítače, tlačiarne, internet, telefóny), preto jednou z aktivít v rámci projektu o Informačnom systéme Centra je aj zabezpečenie potrebného technického vybavenia pre kancelárie a konzultačné pracoviská.

Spoločným výstupom oboch projektov má byť zriadenie Call centra, ktoré má zefektívniť činnosť Centra jednak vo vzťahu ku klientom, ako aj vo vzťahu k spolupracujúcim advokátom a mediátorom.

Zjednodušenie byrokracie

Pre zjednodušenie dokladovania vlastnej príjmovej a majetkovej situácie Centrum zefektívni spoluprácu s tretími stranami, t.j. so štátnymi a samosprávnymi orgánmi, ako aj s inými právnickými osobami, ktoré disponujú údajmi o klientoch potrebnými pre rozhodovanie o priznaní nároku na právnu pomoc pre klienta. Predpokladom takejto spolupráce budú dohody o elektronickej komunikácii uzavreté s jednotlivými subjektami a prostriedkom bude nový informačný systém Centra.

Zamestnanci Centra opakovane namietali nedostatočné vzdelávanie a profesijný rast. V rámci projektu sa preto vytvorí systém kontinuálneho odborného vzdelávania ako aj v oblasti tzv. mäkkých zručností. Jeho hlavným cieľom bude zvýšenie odborného vybavenia zamestnancov, ale aj zvýšenie ich motivácie, čo by malo viesť k väčšej stabilite pracovných tímov jednotlivých kancelárií a ústredia Centra.

Mediálna kampaň a dni otvorených dverí

V Centre je dlhodobým problémom aj nízke povedomie o Centre medzi verejnosťou, ale tiež tretími stranami. Preto je potrebné

  • zvýšiť povedomie o existencii Centra,
  • zlepšiť informovanosť klientov o rozsahu služieb, ktoré im Centrum poskytuje,
  • zlepšiť informovanosť tretích strán (štátnych a samosprávnych orgánov), s ktorými pri poskytovaní právnej pomoci spolupracuje Centrum.

Preto bude Centrum realizovať mediálnu kampaň v elektronických a printových médiách. Okrem toho plánuje redizajnovať existujúcu web stránku, zvýšiť jej užívateľskú príťažlivosť a zrozumiteľnosť, zmeniť štruktúru, rozšíriť funkcionality stránky. Výstupom má byť interaktívna a užívateľsky priaznivá web stránka, užitočná pre zamestnancov Centra, pre klientov, ako aj pre spolupracujúcich advokátov a mediátorov.

Pri príležitosti otvorenia nových kancelárií zorganizuje Centrum tzv. dni otvorených dverí, ktoré budú určené pre klientov, zástupcov štátnych inštitúcií, s ktorými Centrum spolupracuje pri poskytovaní právnej pomoci. Okrem toho Centrum zorganizuje prednášky, besedy a informačné dni pre klientov (existujúcich aj potenciálnych) podľa požiadaviek spolupracujúcich subjektov (napr. domovy sociálnych služieb, krízové centrá...). V záujme rozšírenia a skvalitnenia spolupráce s advokátmi a mediátormi zorganizujeme okrúhle stoly pri jednotlivých kanceláriách.

Výška hranice pre poskytnutie právnej služby

Nad rámec vyššie uvedeného je však potrebné konštatovať, že pre zlepšenie dostupnosti právnych služieb a zvýšenie efektivity činnosti Centra je nevyhnutná novelizácia zákona č. 327/2005 Z.z. Predovšetkým je potrebné upraviť (zvýšiť) výšku príjmovej hranice klientov, ktorá je podmienkou pre poskytovanie právnych služieb. V súčasnosti táto hranica predstavuje sumu 1,4 resp. 1,6 násobku sumy životného minima, čo v prípade jednej samostatne žijúcej dospelej osoby znamená, že jej príjem nepresahuje sumu 319,17 eur mesačne. Výška životného minima je stanovená na základe zákona č. 601/2003 Z.z. o životnom minime Opatrením Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny Slovenskej republiky. Táto suma sa od roku 2013 prakticky nezmenila, v roku 2017 bola zvýšená o 1,39 eura (!) (Opatrenie č. 173/2017 Z.z.) na sumu 199,48 eur. V tejto súvislosti je dôležité zdôrazniť, že v prvom kvartáli roku 2018 bola priemerná mesačná nominálna mzda zamestnanca hospodárstva SR vo výške 955 eur a minimálna mzda je vo výške 480 eur. Je zrejmé, že aktuálna hranica príjmovej stránky žiadateľa o právnu pomoc predstavuje v súčasnosti zásadný problém dostupnosti právnych služieb. Existuje totiž veľká skupina obyvateľstva, ktorej príjem je menší ako minimálna mzda, ale zároveň vyšší ako suma životného minima. Pre túto skupinu sú komerčné právne služby nedostupné, výškou sumy životného minima sú však vylúčení aj z poskytovania právnej pomoci prostredníctvom Centra.

Vylúčenie zrejmej bezúspešnosti sporu

Rovnako by bolo potrebné prehodnotiť aj vymedzenie ďalšej podmienky poskytovania právnych služieb – vylúčenie zrejmej bezúspešnosti sporu. Súdy svojou rozhodovacou praxou interpretujú túto podmienku veľmi reštriktívne, dôsledkom čoho je jednak praktická nemožnosť Centra nepriznať nárok na právnu pomoc z dôvodu zrejmej bezúspešnosti v iných prípadoch ako v prípadoch preklúzie (zánik práva), ako aj zvýšená zaťaženosť všeobecných súdov.

Zastupovanie právnikmi Centra ako ekonomickejší variant

Ďalšou užitočnou zmenou by bolo podľa koncepcie prehodnotenie postavenia právnikov Centra. V zmysle ustanovení § 5b zákona č. 327/2005 Z.z. klientov Centra v konaniach pred súdom zastupujú Centrom určení advokáti. Podľa dokumentu by bolo vhodné prehodnotiť túto prax a vrátiť sa k predchádzajúcej právnej úprave, podľa ktorej právnu pomoc klientom vrátane zastupovania v konaniach pred súdmi poskytovali prednostne právnici Centra. Tento návrh vyplýva z viacerých skutočností: nezriedka sa stáva, že advokáti odmietnu zastupovanie konkrétneho klienta a Centrum musí opakovane určovať rozhodnutím nového advokáta, čo neprimerane zdržiava prístup žiadateľa k spravodlivosti. Tiež treba zohľadniť dopad na štátny rozpočet, kedy by zastupovanie právnikmi Centra bolo nepochybne ekonomickejším variantom, a to aj za predpokladu, že by si toto riešenie vyžadovalo navýšenie počtu právnikov Centra o 15 (do každej kancelárie by tak pribudol jeden právnik). V tomto kontexte by bolo potom pre právnikov Centra motivačným faktorom pre zamestnancov Centra aj skutočnosť, ak by sa prax v Centre započítavala v určitom pomere do praxe advokátskeho koncipienta (prípadne inej praxe právnického povolania).

Prehodnotiť by sa mala výška odmeny pre advokátov zastupujúcich klientov Centra

V tejto súvislosti by bolo podľa koncepcie vhodné prehodnotiť aj súčasnú úpravu, podľa ktorej môže Centrum určiť ktoréhokoľvek advokáta zapísaného v zozname advokátov vedenom Slovenskou advokátskou komorou s prihliadnutím na jeho odborné zameranie. Povinnosť advokáta prevziať zastupovanie klienta Centra však nie je absolútna a v súlade s právnou úpravou môže zastupovanie klienta odmietnuť, ak sú splnené podmienky podľa zákona č. 586/2003 Z.z. o advokácii a o zmene a doplnení zákona č. 455/1991 Zb. o živnostenskom podnikaní (živnostenský zákon) v znení neskorších predpisov. V takýchto prípadoch Centrum musí opätovne rozhodovať o zmene právneho zastúpenia, čo proces poskytovania právnej služby zbytočne predlžuje na úkor ochrany práv klienta. Bolo by preto vhodné znovu sa vrátiť k zavedeniu zoznamu advokátov, ktorí majú záujem spolupracovať s Centrom a poskytovať právnu pomoc osobám v materiálnej núdzi, čím by sa podstatne zvýšila efektivita poskytovanej právnej pomoci vo veciach, kde Centrum na zastupovanie klienta určí advokáta. Súčasťou tohto opatrenia by malo byť tiež prehodnotenie výšky odmeny pre advokátov zastupujúcich klientov Centra.

Zdroj: Koncepcia činnosti Centra právnej pomoci na slov-lex.sk
Ilustračné foto: najprávo.sk

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 802

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: