Štvrtok, 30. máj 2024 | meniny má Ferdinand , zajtra Petronela/Petrana
Predplatné
Štvrtok, 30. máj 2024 | meniny má Ferdinand , zajtra Petronela/Petrana
TlačPoštaZväčšiZmenši

ANDREJ KRÁLIK: Našou úlohou je navrhovať optimálne riešenia

Edmund Horváth • 16.11. 2011, 11:35

Ako sme vás už na stránkach portálu najpravo.sk informovali, slovenskí občania a organizácie môžu od začiatku októbra využívať bezplatné právne poradenstvo Eurolegis. O úlohách a poslaní centra právnej pomoci Eurolegis sme sa rozprávali s vedúcim tlačového oddelenia Zastúpenia Európskej komisie na Slovensku Andrejom Králikom. 

Od začiatku októbra môžu slovenskí občania a organizácie využívať bezplatné právne poradenstvo Eurolegis, ktoré poskytujú zástupcovia Európskej komisie na Slovensku. V akých oblastiach môžu žiadať o právne poradenstvo?

Eurolegis poskytuje právne poradenstvo vo všetkých oblastiach práva Európskej únie. Jeho cieľom je poskytnúť občanom i organizáciám orientáciu v práve EÚ, a pomôcť im s riešením ich právnych problémov. Naše právne centrum pomáha občanom predovšetkým v konkrétnych životných situáciách ako je štúdium, práca, či podnikanie v Európskej únii.

Je právne poradenstvo v projekte Eurolegis obmedzené len na poskytovanie informácií o relevantnom práve Európskej únie, ktoré sa vzťahuje na ich problém alebo môžu očakávať aj pomoc pri spisovaní nevyhnutných dokumentov či oslovení konkrétnych inštitúcií zo strany zastúpenia Európskej komisie na Slovensku?

Úlohou centra právnej pomoci Eurolegis je navrhnúť riešenie problémov v komunikácií s inštitúciami Európskej únie a národnými orgánmi v prípadoch, ktoré spadajú do pôsobnosti EÚ. Jeho cieľom je poskytnúť rýchly prístup k informáciám o práve Európskej únie a jeho uplatňovaní na Slovensku. Našou úlohou je posúdiť právny prípad, zhodnotiť ho z pohľadu práva EÚ a navrhnúť optimálne riešenia. Je už potom na klientovi, aby sa na základe poskytnutých informácií rozhodol, ktorý spôsob je pre riešenie jeho problému najvhodnejší. Musím však upozorniť, že Eurolegis neposkytuje právne zastúpenie v konaniach pred súdnymi orgánmi ani inými orgánmi verejnej správy.

 Andrej Králik

Andrej Králik

Môže Eurolegis sprostredkovať tiež právnu pomoc v inej krajine EÚ, napríklad ak je slovenský občan alebo organizácia nútená podať žalobu v inej krajine EÚ?

Ak sa vec týka práva EÚ, vieme klientovi poskytnúť aj základnú navigáciu o spôsobe uplatňovania práva EÚ v inom členskom štáte. V tomto ohľade vieme klienta nasmerovať aj na celoeurópske centrá, ktoré poskytujú informácie o práve EÚ.

S akými problémami sa najčastejšie obracajú na Eurolegis slovenskí občania? Aké sú teda prvé skúsenosti s touto formou právneho poradenstva?

Prvé týždne ukazujú, že zriadenie poradenského centra má svoje opodstatnenie a je tu citeľný dopyt po tomto druhu poradenstva. Slovenskí občania žiadajú o pomoc napríklad pri odstraňovaní prekážok v podnikaní na úrovni Európskej únie, či pri uznávaní diplomov a profesionálnej kvalifikácie. Kontaktujú nás aj v otázkach týkajúcich sa ochrany spotrebiteľa, diskriminácie v zamestnaní, cezhraničných sporov i ohľadom spôsobov, akými môžu ovplyvňovať legislatívny proces v EÚ.

Akou formou sa poskytuje právne poradenstvo? Môže podnikateľ z východného Slovenska odkonzultovať svoj problém so zástupcami Eurolegis aj formou e-mailu alebo telefonicky?

Občania a organizácie sa môžu s právnymi otázkami obrátiť na Eurolegis buď e-mailom na adrese eurolegis@europa.sk alebo si môžu na telefónom čísle 02 / 54 43 17 18 dohodnúť osobné stretnutie v Európskom informačnom centre, ktoré sa nachádza na Palisádach 29 v Bratislave. V odôvodnených prípadoch sme pripravení poskytnúť právne poradenstvo i prostredníctvom telefónu.

Aké ďalšie služby či poradenstvo ponúka zastúpenie Európskej komisie pre slovenských občanov a organizácie?

Zastúpenie reprezentuje Európsku komisiu v Slovenskej republike a v rámci toho spolupracuje so slovenskými orgánmi i mimovládnymi organizáciami, sleduje politický a ekonomický vývoj na Slovensku a zaisťuje nepretržitú informovanosť Európskej komisie o každodennom dianí v SR. Zastúpenie EK tiež komunikuje s národnými a regionálnymi médiami, poskytuje informácie o činnosti Komisie, jej politikách a udalostiach v EÚ. Ďalšou z dôležitých aktivít zastúpenia je organizovanie veľkého množstva európskych informačných aktivít pre širokú aj odbornú verejnosť. Informácie o EÚ poskytujeme aj občanom v regiónoch prostredníctvom siete 10 regionálnych informačných centier Europe Direct. 

Zastúpenie EK v SR 

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 2115

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: