Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
Predplatné
Štvrtok, 18. apríl 2024 | meniny má Valér , zajtra Jela
Európsky deň za práva pacientov
TlačPoštaZväčšiZmenši

Ako pripraviť klienta na mediáciu

najpravo.sk • 27.11. 2011, 14:24

Hoci spolupráca advokátov a mediátorov na Slovensku je nie veľmi častým javom, advokát už dnes môže byť požiadaný svojim klientom, aby sa zúčastnil mediačného stretnutia. Či sa pre využitie mediátora rozhodne sám klient alebo je klient oslovený mediátorom, ktorého požiadala o mediačné služby protistrana, advokát sa musí rozhodnúť, či mediáciu klientovi „schváli" a či bude ochotný sa mediácie s klientom zúčastniť.

Čo však, ak sám advokát nevie, v čom presne spočíva mediácia?

Prvý impulz, odmietnuť mediáciu ako hlúposť, nie je vždy tým správnym riešením. Advokát má povinnosť hájiť záujmy klienta najlepšie ako vie a prínos mediácie pri riešení konfliktov (najmä so silným emocionálnym napätím) je nespochybniteľný.

Ako má teda advokát pripraviť sám seba, aby mohol potom na mediačný proces pripraviť klienta?

Informácie o mediácii je možné získať z rôznych zdrojov, v prvom rade si treba uvedomiť, že o mediácii sa možno najlepšie informovať priamo u konkrétneho mediátora, ktorý bude mediáciu viesť. Väčšina mediátorov poskytuje konzultácie o procese mediácie aj predtým, ako začne samotné konanie a to tak strane, ktorá ho osloví ako aj protistrane, ak má o takéto stretnutie záujem. Väčšinou sa tieto stretnutia označujú ako informačné. Tieto stretnutia môžu byť spoplatnené, preto je vhodné sa informovať vopred na cenu za takéto informačné stretnutie. Mediátor by sa nemal na týchto stretnutiach vyjadrovať k meritu veci, ale takéto stretnutie slúži sporovým stranám a ich zástupcom pre porozumenie procesu mediácie a jeho zásad. Mediátor po takomto stretnutí zas vie, či je daný prípad vhodný na mediáciu. Ak chce mať advokát mediáciu pod kontrolou, je veľmi vhodné, aby takéto informačné stretnutie využil.

Po informačnom stretnutí advokát vie:

  1. či má alebo nemá zmysel v danej veci do mediácie ísť,
  2. či jemu aj jeho klientovi daný mediátor vyhovuje, či pôsobí profesionálne, má potrebné technické zázemie (miestnosť, zorganizovanie nevyhnutných náležitostí začatia a vedenia mediácie) a podobne,
  3. ako bude mediácia prebiehať, koľko bude stáť.

Mediátor ho určite informoval o výhodách mediácie (riešenie založené na záujmoch, rýchlosť, efektívnosť, nižšie náklady, dôvernosť, 60-80% úspešnosť, čo sú fakty uvádzané v príručkách a sú viac alebo menej spochybniteľné) a možno aj o benefitoch, ktoré nie vždy sú na prvej strane oslavných textov o mediácii, ale ktoré sú nespochybniteľné - neutrálny priestor, vhodne prispôsobený na nekonfliktné rokovanie (nemusia „ísť naši k vašim ani vaši k našim"), prítomnosť odborníka z inej sféry (ak mediátor nie je právnik), ktorý vnesie do veci iný pohľad a hlavne, ktorý je zodpovedný za to, že strany podporuje vo vzájomnej komunikácii.

Na čo mediátor advokáta neupozorní, je pocit frustrácie. Mediátori nemajú radi prítomnosť advokátov na mediačných stretnutiach najmä z dôvodu, že účastníkom – svojim klientom, prekážajú v tom slobodne sa vyjadrovať. Neprávnici ale nepochopia, aké zložité je pre advokáta byť ticho keď vidí, že klient vykladá na stôl všetky esá alebo navrhuje riešenia ďaleko za hranicou nevyhnutného minima, ktoré by mu inak nariadil zákon alebo súd.

Ako sa dá pripraviť na toto?

Nijako. Treba si to vyskúšať. Mediácia, to nie je jedno stretnutia, hop alebo trop. Je to väčšinou séria rokovaní, s určitým časovým odstupom, pričom sa vzájomná komunikácia vyvíja v závislosti od toho, či sa podarí nastoliť dôveru vo vzťahu strán (a samozrejme, ich právnych zástupcov) k mediátorovi.

Som si istá, že pokiaľ advokát už má praktickú (a samozrejme pozitívnu) skúsenosť s mediáciou a vie, čo môže od mediácie očakávať, vo vhodných prípadoch sám navrhne klientovi, aby využil pre riešenie svojho problému osvedčeného mediátora. A až keď sa mediácie sám zúčastnil, vie klienta na mediáciu aj pripraviť. 

 

Beata Swanová 

JUDr. Beata Swanová
advokátka, mediátorka
Šoltésovej 22,
811 08 Bratislava

Tel.: 0918 560 755
E-mail: swanova@swanova.sk
Web: www.swanova.sk  

Ohodnoťte článok
Hlasovalo: 1766

Nový príspevok

PoUtStŠtPiSoNe
: